HHX-elever på Danish Crown (Foto: Tradium)

HHX-elever blev klogere på slagtning og brintproduktion

Det er en del af DNA’et på HHX-uddannelsen at arbejde anvendelsesorienteret og med virksomhedsnære problemstillinger. Derfor var 53 elever fra Tradium i Mariagerfjord for nylig på besøg hos Danish Crown og Hydrogen Valley.

På HHX arbejder eleverne anvendelsesorienteret og med virksomhedsnære problemstillinger – det ligger i uddannelsens DNA. Derfor har Tina Knuth og Kim Byrial, der underviser i virksomhedsøkonomi og international økonomi på Tradium Handelsgymnasiet i Mariagerfjord, netop været på en spændende virksomhedsdag med 53 elever.

Her skulle eleverne knytte teori om værdikæder og logistik med praksis ved at studere forholdene på Danish Crowns topmoderne slagteri i Horsens. Og efterfølgende gjorde eleverne status på den grønne omstilling Hydrogen Valley i Hobro.

Slagtning i højeste gear

På Danish Crown, der er Europas største svineslagteri, kørte produktionen i højeste gear på grund af de stigende afregningspriser på svinekød. Eleverne fik et rigtigt godt indblik i, hvordan en så stor produktionsvirksomhed fungerer. De fik hermed mulighed for at sætte deres merkantile kompetencer i spil.

- På Handelsgymnasiet Mariagerfjord giver vi bl.a. eleverne en lang række handelsmæssige og økonomiske kompetencer, som giver en større forståelse af, hvordan virksomheder optimerer såvel produktion som logistik og distribution. Der var derfor spændende for eleverne at se, hvordan det foregår i praksis, siger Tina Knuth, der underviser i virksomhedsøkonomi.

Et win win

Efter det spændende besøg fortsatte virksomhedsdagen med et inspirerende foredrag ved Søren Bjerregaard, CEO ved Hydrogen Valley, om perspektiverne ved brintproduktion – det er en spændende ny energikilde, som kan bringe Hobro på verdenskortet i løbet af få år. Foredraget flugtede ifølge Kim Byrial, der er elevernes lærer i international økonomi, meget fint med handelsgymnasiets fokus på innovative og bæredygtige løsninger i virksomhederne.

Skoledagen sluttede med et besøg hos HyBalance i Hobro, hvor eleverne fik et førstehåndsindtryk af, hvordan brintproduktion i stor skala kan komme til at foregå.

- Vi er på handelsgymnasiet meget taknemmelig for, at virksomhederne på den måde åbner for besøg – ikke mindst kommunens egne virksomheder. På kort sigt er det et win for eleverne; på langt sigt er jeg sikker på, det er et win-win for begge parter, fortæller Kim Byrial.

Erhvervsskolen Tradium er et uddannelsesmæssigt kraftcenter, som udbyder en lang række ungdoms-, voksen- og efteruddannelser inden for det merkantile og tekniske område: hhx, htx, eux, eud og AMU. Skolen beskæftiger ca. 460 medarbejdere og underviser 2.900 årselever på syv adresser i Randers, Hobro og Pederstrup. Tradium har en vision om at være en internationalt orienteret og stærk partner for erhvervslivet samt en udviklende og attraktiv arbejdsplads med professionelle medarbejdere.Læs mere på tradium.dk