René Jelle gik på GF+ og er i dag i lære som chauffør. Foto // Ulrik Burhøj Jepsen

Elever blev klogere på uddannelse og dem selv

Aldrig har der været så mange uddannelsesmuligheder som nu. Men for flere unge kan de mange muligheder virke uoverskuelige. Derfor får de ikke nødvendigvis startet på en uddannelse og står i flere tilfælde også uden for arbejdsmarkedet.

Grundforløb plus (GF+) er et tilbud til unge, som ikke er kommet i gang med en ungdomsuddannelse direkte efter grundskolen. Unge der starter lige herefter på en erhvervsuddannelse, kommer først på Grundforløb 1, hvor de bliver introduceret til de forskellige fag og deres specialer.

Et sådanne forløb har ikke tidligere eksisteret for de lidt ældre unge, som fra start skulle vælge om de eksempelvis vil tage uddannelsen som tømrer, frisør eller smed. Men nu har denne gruppe også fået mulighed for at snuse til fagene, under et forløb hvor de skal arbejde med de forskellige erhvervsfaglige områder samt ud i en kortere virksomhedspraktik. Forhåbning er, at de ”ældre” unge bliver klogere på deres uddannelsesmuligheder og i sidste ende vælger en uddannelse, som de brænder for.

Succes at komme i beskæftigelse

Dog er formålet med GF+ ikke kun at få de unge i uddannelse, men også at give dem en større indsigt i dem selv og selvtilliden til at blive en del af arbejdsmarkedet, enten nu eller på sigt. Derfor er det også en succes, hvis en af kursisterne kommer i arbejde fremfor at starte på en uddannelse.

- Jeg gik først på uddannelsen som social- og sundhedsassistent, men blev sygemeldt fra studiet. Efter det vidste jeg ikke helt hvad der skulle ske med mig og hvad jeg skulle. Men så var der en der spurgte om GF+ kunne være en mulighed for mig, siger Meriam Karaman Kristensen, der gik på GF+ i 2021.

Meriam var glad for at hun på forløbet kunne prøve forskellige uddannelser af. Det gjorde, at hun fik modet til at prøve kræfter med malerfaget. Noget hun tidligere havde overvejet, uden dog at komme i gang med det.

-Jeg har egentlig altid gerne ville være maler, men har ikke turde begive mig ud i det. Det kom jeg jo så til her, hvor jeg også kom i praktik, hvilket gav mig lyst til at prøve mere, fortæller Meriam, som efterfølgende fandt en læreplads som maler.

Vil give noget til samfundet

René Jelle har også været forbi GF+ og har ligesom Meriam været meget glad for uddannelsen. For her fik han mulighed for at finde sig selv og det han brænder for. På forløbet blev han også mødt af struktur og rammer, uden at det dog føltes som om, at lærerne var ufleksible.

- Lærerne var søde og hjælpsomme. Der var ikke så mange firkantede rammer, der var plads til lidt fleksibilitet. Hvis du havde en træls dag, så tog de hensyn til det, fortæller René.

Gennem forløbet på GF+ fandt han frem til, at han gerne ville ud at køre lastbil. På den måde kan han komme ud at se verden og gøre en forskel for andre.

- Det allerbedste ved at være lastbilchauffør er at sidde bag rattet og at møde alle de glade kunder, der smiler og ønsker dig en fortsat god dag. Ja, bare give noget til samfundet, siger René, der i dag er i lære som netop chauffør.

Tilbage til udgangspunkt, men med flere erfaringer i bagagen

For Meriam holdt drømmen om at blive maler ikke i længden. Efter at have været ude i lære, fandt hun ud af, at faget ikke var helt som hun havde forestillet sig. Hun fik derimod øjnene op for, at uddannelsen hun skal have, var indenfor et område hun allerede havde kendskab til.

- Efter jeg stoppede i lære som maler, så fik jeg et ufaglært job indenfor ældreområdet. Det fik mig til at få øjnene op for social- og sundhedsassistentuddannelsen igen og jeg regner nu med, at jeg skal færdigøre denne uddannelse, fortæller Meriam, som fremfor alt føler, at hun fik en større selvindsigt ud af at deltage i GF+ forløbet.

En selvindsigt hun tager med sig resten af livet, uanset hvor hendes rejse fører hende hen.