​ 3 indgår roamingaftale om tale og mobildata med Telia

Teleselskabet 3 har indgået aftale med Telia om at lade 3’s kunder benytte Telias netværk i de områder, hvor 3’s eget netværk ikke dækker. Roamingaftalen erstatter den nuværende aftale med TDC, som ikke omfatter 3G og 4G-data.

Aftalen omfatter national tale og dataroaming på 3G, og den forventes implementeret ved udgangen af februar 2016.

”Vores kunder er storforbrugere af deres smartphones, og det er de, uanset hvor i landet de befinder sig. Derfor er det vigtigt for os, at vi nu har sikret, at vores kunder i fremtiden også har fuld dataadgang i yderområderne. Samtidig er vi nået frem til en aftale, som både vi og Telia er glade for,” siger Morten Christiansen, administrerende direktør i teleselskabet 3.

Også hos Telia er man glad for den nye wholesale-aftale:

”Jeg er både glad og stolt over at kunne offentliggøre aftalen med 3. Det er formentlig den største wholesale-aftale i Danmark, og det styrker vores i forvejen stærke position på markedet. Aftalen er i kraft af sin størrelse god for forretningen og vores indtjening, og den er samtidig vidnesbyrd om den høje kvalitet, som vores netværk har,” siger Morten Bentzen, administrerende direktør i Telia.

Fakta om roaming-aftalen

• Roamingaftalen sikrer 3’s kunder dækning, hvor selskabets eget net ikke dækker. Her kobles kunderne automatisk på Telias netværk.
  • Inkluderede teknologier: 2G og 3G

• telia
  • wholesale
  • roaming

Telia i Danmark er en del af TeliaSonera-koncernen, som er den førende telekommunikationsvirksomhed i de nordiske og baltiske lande. Ved udgangen af 2014 havde TeliaSonera en omsætning på 101,1 milliarder svenske kroner og ca. 73 mio. abonnementer. TeliaSonera er noteret på børserne i Stockholm og i Helsinki. Telia i Danmark udbyder mobil og fastnettelefoni til både privat- og erhvervskunder samt bredbåndsforbindelser og data-services samt tv-produkter. Telia havde i 2014 en omsætning på 5,8 milliarder svenske kroner, 1,8 mio. abonnementer og ca. 1000 medarbejdere. Enkelthed og service er essentielt for, at vi kan skabe profitabel vækst og værdi for vores kunder og ejere. Læs mere på www.telia.dk

Danskerne: Læg kameraet væk under julefrokosten

Det kan være fristende lige at knipse chefen, der er faldet i søvn over risalamanden, eller tage et foto af to kolleger, der danser tæt til ’Last Christmas’ under firmajulefrokosten. Men det er ikke populært blandt kollegerne – og slet ikke, hvis man bagefter deler billederne på de sociale medier. Det viser en ny juleanalyse fra Telia og YouGov.

Få forældre taler med deres børn om internettets skyggesider

Kun cirka halvdelen af danske forældre har talt med deres børn om de farer, der kan lure på internettet. Det er ærgerligt, for risikoen for dårlige oplevelser på nettet kan mindskes ved at tale om onlinelivet i familien. Derfor lancerer Red Barnet og Telia en digital vejviser, som skal sparke gang i samtalen.

​ TeliaSonera løfter sløret for nyt koncept: ”Smart car”-funktioner til alle

Som den første operatør i verden introducerer TeliaSonera en cloud-baseret løsning, som gør det muligt at udnytte funktioner, som hidtil kun har været en del af nye, ”intelligente” biler med indbyggede sim-kort. Kunder kan få feedback på deres kørsel, tegne forsikring baseret på kørsel og forbrug og samtidig opnå kvalitetsopkobling til internettet, så passagerer kan streame musik og film.

De lange søndagssamtaler er afløst af sms'er og sociale medier

Først droppede danskerne fastnettelefonen, og nu er de traditionelle, lange telefonsamtaler på sofaen om søndagen også på vej ud. Der er simpelthen ikke længere så mange sladderhistorier, vi skal opdateres på. Det viser en ny analyse fra Telia og YouGov.

Mobilen på skibakken: Mænd kører om kap, kvinder tager billeder

Skisæsonen er begyndt, og forude venter Europas skiområder på tusindvis af danskere. Men en skiferie er ikke kun røde kinder, fart under fødderne og varm kakao – danskerne udnytter i høj grad deres smartphone til at forstørre og forlænge oplevelserne på pisterne. Det viser en aktuel undersøgelse fra Telia og YouGov.

Fuld smæk på mobilen nytårsaften

Traditionen tro var der gang i de mobile nytårhilsner nytårsaften. I den mest travle time sendte danskerne næsten 730 pct. flere sms'er end på en normal lørdag. Også danskernes dataforbrug bar præg af nytåret. Især Dronningens nytårstale kl. 18 og rådhusklokkerne kl. 12 fik danskerne på Telias mobilnet.

De mest solgte mobiler i november

Telia har opgjort listen over de mest solgte mobiler i november. Apples nye iPhone beholder sin førsteplads fra sidste måned, mens flagsskibsmodeller og budgettelefoner kæmper om de næste placeringer.

Ny IoT-rapport: 150 millioner tilsluttede og kommunikerende enheder i Norden i 2020

Internet of Things (IoT) er i voldsom vækst i de nordiske lande. Ifølge en ny rapport fra TeliaSonera og Arthur D. Little er antallet af internettilkoblede enheder steget med 16 pct. siden sidste år. I 2020 vil der være flere end fem tilkoblede enheder pr. indbygger, hvilket svarer til i alt 150 millioner enheder.