Pressemeddelelse -

Kulturelle udfordringer i organisationen påvirker succesen for Big Data-løsninger

Fokus på kulturelle ændringer i organisationen vil medføre en bedre implementering ifølge TCS' globale trendrapport

• 79 % af førende virksomheder inden for Big Data udfører analyser uden for forretningsenheder, hvor 42 % anvender deres eksisterende it-funktion, og 37 % opretter en separat Big Data-funktion.
  • USA har den mest vidtgående implementering af Big Data-løsninger (68 %), efterfulgt af Latinamerika (51 %), Europa (45 %) og Asien/Stillehavsområdet (39 %).
  • Detailforretninger forudser de største afkastningsgrader (50 %).

København, 21. marts 2013: De største udfordringer for virksomheder, der implementerer Big Data-løsninger, er ifølge den globale trendrapport "The Emerging Big Returns from Big Data" at få forskellige forretningsenheder til at dele information på tværs af organisationsmæssige barrierer og definere, hvilke data der skal anvendes til forskellige forretningsbeslutninger. Lige efter disse to virksomhedskulturelle udfordringer i forbindelse med Big Data1 kom den teknologiske udfordring med håndtering af den store datamængde, dataenes hastighed og forskellighed. Undersøgelsen, der var bestilt af Tata Consultancy Services (TCS) (BSE: 532540, NSE: TCS), verdens førende virksomhed inden for it-serviceydelser, -rådgivning og -forretningsløsninger, viser også, hvordan de førende virksomheder inden for Big Data2 adskiller sig fra bagtroppen3, og hvilken fortjeneste virksomhederne forventer.

Satya Ramaswamy, vicekoncerndirektør og global chef for Mobility og Next Gen Solutions i TCS udtaler: "Big Data har et enormt potentiale, og virksomheder, som tidligt har implementeret Big Data, forudser en høj afkastningsgrad (ROI). At klare de teknologiske udfordringer er dog kun en del af historien. Virksomheder bør overveje nøje, hvor Big Data-løsninger bør placeres i organisationen, og hvordan interne organisationsbarrierer kan nedbrydes, ligesom de bør se ud over blot interne og strukturerede datasæt. For at udnytte det fulde potentiale ved Big Data bør virksomheder også overveje de potentielle kulturelle ændringer inden for organisationen for at fremskynde tilpasningen."

Førende virksomheder og bagtroppen

Førende virksomheder inden for Big Data adskiller sig mest fra bagtroppen på tre væsentlige områder – hvordan de analyserer og behandler Big Data, mixet af de data, de anvender, og hvor meget de investerer i Big Data.

• • De førende virksomheder inden for Big Data foretager analysen uden for forretningsenheder, 79 % af dem anvender it-funktionen eller et separat Big Data-team, mens kun 21 % foretager analysen i forretningsenheder. Blandt bagtroppen inden for Big Data foretager derimod kun 68 % af deres analyse uden for forretningsenhederne.
  • • De førende virksomheder anvender også i højere grad ustrukturerede og semi-strukturerede data (55 %) og eksterne data (37 %) end bagtroppen, som anvender 46 % ustrukturerede og semi-strukturerede data og 26 % eksterne data.
  • • Den mest iøjnefaldende forskel er, at de førende virksomheder brugte USD 24 millioner i 2012 og forventer at bruge USD 26 millioner i 2015, mens bagtroppen bruge USD 7 millioner i 2012 og forventer at bruge USD 13 millioner i 2015.

Uanset om der er tale om de førende virksomheder eller om bagtroppen går næsten halvdelen (44 %) af investeringerne i Big Data-løsning til forretningsfunktioner på indtægtssiden: salg, marketing og forskning & udvikling/udvikling af nye produkter. Meget mindre (24 %) går til back-office-funktioner: it, økonomi og HR.

USA har den største implementeringsgrad af Big Data-løsninger

En geografisk analyse viser, at amerikanske virksomheder har den mest vidtgående implementering af Big Data-løsninger (68 %), efterfulgt af Latinamerika (51 %), Europa (45 %) og Asien/Stillehavsområdet (39 %).

Detailvirksomheder er på forkant med Big Data-løsning

På trods af udfordringerne og forskelligheden i succes er mange virksomheder overbeviste om den høje afkastningsgrad fra Big Data. Af dem, som havde programmer i 2012, forudså 43 % en afkastningsgrad på mere end 25 % i 2012. Detailvirksomheder har det største antal blandt førende virksomheder inden for Big Data med 35 % af de respondenter, der forventede afkastningsgrader på over 50 % i 2012. De blev skarpt forfulgt af energi & ressourcer (33 %), bank og finans (33 %), højteknologi (27 %), og medier og underholdning (25 %). På sidstepladsen kom forbrugsgoder med blot 17 %, der forventede afkastningsgrader på over 50 % i 2012.

Bortset fra vertikal uensartethed spiller geografien også en stor rolle i forbindelse med forudsigelse af afkastningsgrader. Asien/Stillehavsområdet forventede den højeste afkastgrad (71 %), efterfulgt af Latinamerika (64 %) og Europa (43 %). Den lavest forventede afkastningsgrad var i USA (37 %).

"Norden har traditionelt set investeret meget i analyseteknologi. Big Data-teknologi giver mulighed for at udvide grænserne for analyse og gøre analyseresultatet meget mere muligt at handle efter ved kilden og inden for konteksten. Det betyder dog også, at man skal aflære den gamle måde at se på analyse på og integrere det tæt med forretningen, idet databarrierer nedbrydes, og nyttemodeller udnyttes," siger Amit Bajaj, chef for Nordeuropa hos TCS.

Yderligere oplysninger får du ved at besøge www.tcs.com/BigDataStudy

Fodnoter:

1 Når deltagere blev spurgt: “Hvad er de største udfordringer ved at vinde økonomisk på Big Data?, var de fire hyppigste svar:

1. 1. At få forretningsenheder til at dele information på tværs af organisationsbarrierer
  2. 2. At være i stand til at håndtere den store datamængde, dataenes hastighed og forskellighed i forbindelse med Big Data
  3. 3. At bestemme, hvilke data (både strukturerede og ustrukturerede samt interne og eksterne) der skal anvendes til forskellige forretningsbeslutninger
  4. 4. At opbygge stor tillid mellem de dataeksperter, som giver indsigt i Big Data, og funktionscheferne.
  5. 5. At finde og ansætte dataeksperter, som kan håndtere store mængder strukturerede og ustrukturerede data og skabe indsigt

2Førende virksomheder = Virksomheder, som forventede en afkastningsgrad på over 50 % fra deres Big Data-programmer i 2012.

3Bagtroppen = Virksomheder, som forventede en afkastningsgrad fra negativ til +25 % fra deres Big Data-programmer i 2012.

Bemærkning til redaktører:

TCS designede undersøgelsen til at fokusere på forbrugerbrancher, både produktions- og servicevirksomheder, i fire regioner af verden: Nordamerika, Europa, Asien/Stillehavsområdet og Latinamerika. Online-spørgeskemaundersøgelsen blev gennemført af ResearchNow og omfattede 1.217 deltagere (af hvilket 643 havde Big Data-programmer og gennemførte spørgeskemaundersøgelsen bestående af 23 spørgsmål). Der blev også gennemført kvalitative interview med 12 best-practice virksomheder.

Om Tata Consultancy Services Norden

TCS har mere end 5.000 medarbejdere i Norden, der arbejder i Sverige, Finland, Norge, Danmark og Island med at servicere førende nordiske selskaber som f.eks. Nokia, Ericsson, TDC, ABB, Telenor, NETS og SAS. I en KPMG-undersøgelse af 340 førende nordiske virksomheder blev TCS for nylig kåret som nummer 1, hvad angår kundetilfredshed, for tredje år i træk.

Om Tata Consultancy Services Ltd. (TCS)

Tata Consultancy Services er førende inden for it-serviceydelser, virksomhedsløsninger og rådgivning på verdensplan og leverer en unik forretningsværdi. TCS tilbyder en konsulentdrevet og integreret portefølje af it-tjenester gennem sin globale leverancemodel, Global Network Delivery ModelTM, der af markedet er anerkendt som en af de bedste modeller for programudvikling. TCS er en del af TATA Group, Indiens største industrielle konglomerat, og har over 263.000 højtuddannede it-konsulenter i 44 lande. Virksomheden omsatte for over USD 10,17 mia. i det regnskabsår, der sluttede den 31. marts 2012 og er noteret på både National Stock Exchange og Mumbai-børsen i Indien. Læs mere på www.tcs.com.

Følg TCS på Twitter

Abonnér på en RSS Feed af TCS' pressemeddelelser.

TCS mediekontakter:

Norden:

E-mail: kristina@morsingpr.dk

Europa:
E-mail: abhinav.kumar@tcs.com
Telefon +32 22 82 19 27

Tata Consultancy Services Ltd. (TCS)
Tata Consultancy Services (TCS) er en IT services-, konsulent- og forretningsudviklingsvirksomhed, som over de sidste 56 år har hjulpet flere af verdens største virksomheder med deres transformationsrejse. TCS tilbyder en konsulentdrevet, kognitiv-baseret og integreret portefølje af erhvervs- teknologi- og ingeniørservices og -løsninger. Disse leveres via TCS' unikke 'Location Independent Agile™' leverancemodel, der er anerkendt som målestok for optimal softwareudvikling.

Som en del af Tata Group, Indiens største multinationale virksomhedsgruppe, har TCS flere end 601.000 ansatte, der er blandt verdens allerbedst uddannede konsulenter, i 55 lande. Virksomheden genererede en konsolideret omsætning på USD $29 milliarder i TCS' seneste finansår, der sluttede den 31. marts 2024, og er børsnoteret på BSE (tidligere kendt som Bombay Stock Exchange) og på NSE (National Stock Exchange) i Indien. TCS' proaktive tilgang til klimaforandringer og prisvindende arbejde med lokalmiljøer globalt, har sikret TCS en førende position blandt bæredygtighedsinstancer som MSCI Global Sustainability Index og FTSE4Good Emerging Index.

Tata Consultancy Services (TCS) i Norden
TCS blev etableret i Norden i 1991 og har flere end 20.000 ansatte, der arbejder for kunder i Sverige, Finland, Norge og Danmark. I de seneste 15 år er TCS i de nordiske lande hvert år blevet rangeret af sine kunder som den bedste leverandør af it-konsulenttjenester. I Danmark er TCS blevet udnævnt som Top Employer for 11. år i træk af Top Employers Institute.

For mere information, besøg www.tcs.com