Ny it-løsning løfter sporten: Håndbolddata begejstrer sportseksperter

Ny it-løsning løfter sporten: Håndbolddata begejstrer sportseksperter

Systematics nye business intelligence-løsning visualiserer store datamængder om håndboldspillere og hold fra hele Europa, og leverer overraskende fakta og tal for TV2’s dækning af EM i håndbold for mænd i 2022.

Fra hvilken position scorer Mathias Gidsel flest mål? Hvem er modstanderens farligste skytte, og hvad kendetegner de kampe Danmark taber?

Spørgsmålene under EM i herrehåndbold er mange, og svarene finder TV2s sportsjournalister ved hjælp af data fra Systematics nye business intelligence løsning, som er baseret på historiske data fra håndboldkampe ved bl.a. Champions League, OL, VM og EM.

Løsningen fungerer som et analyse- og visualiseringsværktøj, der giver et detaljeret indblik i håndboldspillets mange facetter bl.a. scoringsprocenter, angrebsformationer, spilåbninger, brændte skud og tekniske fejl fordelt på spiller-, positions-, hold- eller turneringsniveau. Løsningen bliver i øjeblikket testet i TV2s håndboldstudie, hvor den har allerede har givet TV2’s håndboldeksperter flere øjenåbnere.

- Ingen er i tvivl om, at Mathias Gidsel er en dygtig håndboldspiller, men da vi så data for, hvor god han er, og hvor han ligger sammenlignet med de øvrige landes højre backs, tabte vi underkæben. Tallene taler deres eget tydelige sprog, og denne dokumentation kunne vi ikke have fået uden adgang til disse data, forklarer Dan Philipsen, håndboldredaktør på TV2 Sporten.

Data slår sportseksperter med klæbehjerne og nuancerer dækningen
Systematics løsning giver brugerne mulighed for selv at udvælge relevante parametre, hvorefter softwaren præsenterer de store mængder data i overskuelige grafer, tabeller og procentsatser m.v. Da TV2 Sporten blev præsenteret for løsningen, blev de blæst bagover:

- Vores journalister og kommentatorer har stor viden om håndbold, men de detaljerede fakta, statistikker og sammenligninger, vi kan få ud af disse data, kan selv ikke sportseksperter med klæbehjerne ryste ud af ærmet. Det betyder, at vi kan gøre seerne klogere og levere overraskende viden, og derigennem skabe en mere nuanceret dækning af stoffet, siger Dan Philipsen.

Stort potentiale for klubber, trænere, agenter og dommere
Traditionelt udvikler Systematic softwareløsninger til kritiske samfundssektorer så som sundhedsvæsen, forsvar, uddannelse og politi og beredskab. I afdelingen for Business Intelligence & Data Science eksperimenterer senior project manager Solveig Dissing og hendes kolleger med udvikling af innovative løsninger til andre områder for at afsøge muligheder for nye forretningseventyr.

Ifølge Solveig Dissing er det er ikke kun sportsmedier, som kan få gavn af Systematics håndboldløsning. Også trænere, spillere, klubber, agenter og dommere kan anvende løsningens analyser bl.a. til optimering af performance.

- Klubber og trænere kan bruge den til at forbedre deres spil og holdopstilling, men også til at analysere deres modstandere og finde den bedste taktik til kommende kampe. Dommere kan se, hvordan de selv dømmer kampe sammenlignet med andre dommere, hvilket kan være lærerigt og med til at sikre mere ensartede bedømmelser i håndbold generelt. Agenter vil kunne anvende data til at forbedre deres forhandlingsposition, når de skal købe eller sælge spillere, siger hun.

- På nuværende tidspunkt er løsningen på prototype-stadiet, og i den sammenhæng har det været virkelig værdifuldt at have TV2 med som samarbejdspartner til at bidrage med live test af løsningen. Gennem deres feedback kan vi forbedre og udvikle det færdige produkt, som på sigt vil kunne udvikles til andre sportsgrene, siger Solveig Dissing.

Hun ser optimistisk på mulighederne for produktet, da flere nordiske tv-stationer allerede har vist stor interesse for løsningen.

Fakta om Systematics BI-løsning til håndbold

Data er baseret på videoer af håndboldkampe fra nationale håndboldligaer og Champions League gennem de seneste tre sæsoner og fra OL 2020, VM 2021 og EM 2022.

Systematic har med baggrund i det tilgængelige datagrundlag, udviklet en sportsløsning, som leverer et databaseret overblik over performance for håndboldhold og spillere.