Gå til indhold
Tilstanden 'tørre øjne' kan give symptomer som røde og sviende øjne, der løber i vand.

Udbredt problem blandt danskerne kan skyldes overset tilstand

Øjne, der løber i vand, er noget mange kender til. Der kan være forskellige grunde til symptomerne, men især en årsag er overset af danskerne. Tilstanden hedder 'tørre øjne', og hver dag møder man i landets største optikerkæde, Profil Optik, kunder, som døjer med problemet. Kunderne kender hverken til årsagen eller de simple løsninger, som kan gøre en stor forskel i hverdagen. I anledningen af 'Dry Eye Awareness Month' i juli opfordrer optisk ansvarlig hos Profil Optik danskerne til at få tjekket deres øjne for symptomer på 'tørre øjne', hvis de netop oplever våde, røde, irriterede og sviende øjne.

Det kan lyde mærkeligt, men hvis du oplever, at dine øjne ofte løber i vand, kan det skyldes tilstanden 'tørre øjne'. Tilstanden viser sig ved gener som svie, kløe, irritation og selvfølgelig øjne, der løber i vand, hvilket kan medføre synsproblemer. Og tilstanden er mere udbredt, end man tror. Omkring 11% af danskere mellem 30-60 år døjer med 'tørre øjne'i. Hos Profil Optik møder optikere over hele landet ofte kunder, som døjer med tilstanden uden selv at være klar over det, og som ikke kender til de simple løsninger på problemet.

”Vi oplever ofte, at kunder kommer ind i vores butikker med øjne, der løber i vand, uden selv at fremhæve problemet. Når vi gør dem opmærksom på, at det kan skyldes tilstanden 'tørre øjne', bliver de ofte overraskede. Dels fordi navnet snyder dem, når problemet er øjne, der løber i vand, og dels fordi de aldrig har hørt om tilstanden, selvom det er et udbredt problem i Danmark” fortæller Gitte Sørensen, optisk ansvarlig hos Profil Optik.

Hurtig og smertefri behandling

Hos langt de fleste, der døjer med 'tørre øjne', kan symptomerne lindres med øjendråber. Men for dem, der er hårdest ramt, findes der en enkel og effektiv løsning. Profil Optik tilbyder i udvalgte butikker i Danmark en avanceret behandling med lysimpulser, der genaktiverer øjets olieproducerende kirtler. Hele 85 % af dem, der prøver denne teknologi, oplever markant lindringii. Gitte Sørensen forklarer, at det er vigtigt at få den rette vejledning, før man vælger en behandlingsform, da den rette løsning kan variere fra person til person:

”Når vi rådgiver om den rette løsning, undersøger vi altid øjet først for at finde frem til den individuelle årsag. Hos langt de fleste kan problemet løses med øjendråber, men øjendråber er ikke bare øjendråber. Der er nemlig stor forskel på, hvor tørheden opstår, og derfor også hvilke øjendråber, der har størst effekt. Hos dem, der er hårdest ramt, og hvor problemet ikke kan løses med øjendråber, er lysstimuleringen en god løsning. Det er smertefrit, tager kun få minutter, og mange oplever en markant forbedring allerede efter den første behandling."

Hold øje med disse symptomer

• Irriterede, røde eller trætte øjne
  • Ubehagelig brændende eller sviende fornemmelse
  • Øjnene løber i vand
  • Lysoverfølsomhed ved sollys eller blænding, fx ved kørsel i mørke
  • Overdreven blinken uden bedring af ubehag
  • Nedsat synsstyrke både nært og fjernt
  • Ubehag ved brug af kontaktlinser

iKilde: https://ojenforeningen.dk/artikler/alt-du-skal-vide-om-toerre-oejne
iiKilde: Veale J. E-Eye IPL Dry Eye Treatment Customer Satisfaction Results, July 2015.

Om Profil Optiks E-Eye stimuleringsteknologi:

• Med terapeutisk E-Eye udstyr laver optikeren først en foranalyse for at afdække den individuelle årsag. Derefter behandles øjet uden på med lysstimulering. Det kræver ofte 3-4 stimuleringer à 5-10 minutters varighed fordelt over 3 måneder for at opnå en længerevarende effekt på op til 3 år.
  • Stimulering af 'tørre øjne' tilbydes i tre af Profil Optiks butikker: Aarhus Ryesgade, Odense og Solrød.
  • Stort set alle, som er generet af 'tørre øjne', kan have gavn af E-Eye stimuleringsteknik. Der er dog visse typer medicin, der medfører lysfølsomhed, og enkelte hudsygdomme, der gør E-Eye uegnet. Dette afklares inden behandlingen ved hjælp af et kort spørgeskema i samråd med optikeren.
  • Lysstimuleringen tager 5-10 min. pr. gang og er smertefri.

Om Profil Optik by Synsam

Profil Optik By Synsam er en del af Synsam Group, en ledende optikerkæde i Norden med et bredt og prisvenligt udbud af tjenester og produkter inden for øjensundhed og brillemode med udgangspunkt i vores kunders forskellige livsstile og behov.

Koncernen har cirka 4.000 medarbejdere, en omsætning på cirka 6,0 mia. SEK (rullende 12 måneder til marts 2024) og driver omtrent 500 butikker i Norden under varemærkerne Synsam, Synsam Outlet og Profil Optik. Ved hjælp af digitalisering, abonnementsløsninger og andre innovative koncepter er Synsam Group en stærk innovator på flere områder i det nordiske marked for optik, eksempelvis kunderejse, produktudbud og ESG. Synsam Groups aktie handles på Nasdaq Stockholm (SYNSAM).

www.synsamgroup.com

Louise Funk-Hansen

Pressekontakt Digital Marketing & Communications Manager +45 31 93 93 99

Velkommen til Profil Optik by Synsam Danmark!

Hos Profil Optik møder vi vores kunder med høj kompetence og et højt serviceniveau. Vi hjælper kunderne med at finde en individuel løsning blandt vores brede kvalitetssortiment af briller, solbriller og kontaktlinser fra verdens førende mærkevarer og leverandører. Profil Optik er en del af Synsam Nordic, og derfor står der by Synsam under Profil Optik-logoet.

Profil Optik by Synsam Danmark

Oldenburg Allé 1, 2. sal