Brillekollektionen Jämtö er inspireret af den nordiske natur og historie

Profil Optik lancerer første brillekollektion fremstillet i Skandinavien

Fire måneder efter indvielsen af Profil Optiks nye produktions- og innovationscenter i Nordsverige er brillekæden klar med sin første nordiskproducerede brillekollektion. Jämtö-kollektionen tager udgangspunkt i den nordiske natur og historie med stel af biologisk baseret materiale.

Brillekollektionen Jämtö er det første resultat af Profil Optiks investering og langsigtede ambition om at ville reducere virksomhedens klimaaftryk med fokus på en mere bæredygtig og cirkulær produktion.

Fra kreativ proces til unik kollektion
Idéen til kollektionen og navnet blev til kort tid efter koncernens beslutning om at hjemtage produktionen fra Asien og oprette et produktionsanlæg på Frösön i Jämtland. Navnet på den første nordiskproducerede kollektion skulle skabe en naturlig forbindelse til den lokale produktion på en ø i det svenske Jämtland-landskab: Således udviklede tanken sig om briller fra en jämtlandsk ø til Jämtö. Et nyt navn var født.

– I forbindelse med udviklingen af den første kollektion har den lokale historie, naturen og bæredygtighed været vigtige elementer i produktions- og designprocessen. Vi er stolte over, at vi nu kan tilbyde vores kunder brillestel af højeste kvalitet i biologisk baserede materialer, som tilmed er produceret i Skandinavien med inspiration fra det lokale miljø og omgivelsernes historie, siger Martin Daniels, viceadministrerende direktør og innovationschef for Synsam Group.

Unisex-styles i talrige kombinationer
Den første kollektion af Jämtö indeholder seks unisex-stel, der består af to modeller i tre forskellige farver.

– Jämtö-stellenes mønstre og farver tager afsæt i det nordiske lys og farveskift fra fjeldet, himlen, skovene og søerne omkring produktionscentret. Stedets miljø og historie går også igen i brillestængerne, hvor navnet Jämtö er skrevet med runer, inspireret af Sveriges nordligste runesten Frösö, som netop står på Frösön, fortæller Wai Chan, chefdesigner hos Synsam Group.

Det lille symbol "<" på brillefrontens sider er runeskriftens tegn for "kreativitet", en hyldest til det unikke håndværk bag fremstilling af briller.

Fakta om Jämtö

• Den første kollektion af Jämtö-briller indeholder seks unisex-stel, der består af to modeller i tre forskellige farver.
  • Jämtö-brillerne er tilgængelige fra den 1. december i Profil Optiks butikker.
  • Hvert stel består af 69 procent biobaseret materiale fra træmasse og vegetabilske olier. Træmassen er FSC-certificeret. Etuiet er fremstillet i Östersund af genbrugsuld.
  • Stellene er fremstillet på Synsam Groups nyindviede produktions- og innovationscenter på Frösön med fokus på cirkulære, genanvendte og lokalt fremstillede materialer.

Om Synsam Groups produktions- og innovationscenter
Som et led i koncernens dagsorden for bæredygtighed har Synsam Group påbegyndt hjemtagningen af brilleproduktionen fra Asien til Skandinavien. Synsam Groups Produktions- og Innovationscenter på Frösön uden for Östersund i Sverige startede sin produktion i august 2022. Hjemtagningen er et vigtigt næste skridt i koncernens bestræbelser på at bidrage til et reduceret klimaaftryk i form af kortere transporter, fokus på cirkulære, genanvendte og lokalt fremstillede materialer samt at få produkter hurtigere på markedet. Produktionskapaciteten vil være en million briller om året og er Nordens første moderne fremstillingsindustri for briller. Produktions- og Innovationscentret er også en destination for medarbejdere, kunder og erhvervslivet med lokaler til uddannelse i øjensundhed.

Om Profil Optik by Synsam

Profil Optik By Synsam er en del af Synsam Group, en ledende optikerkæde i Norden med et bredt og bæredygtigt udbud af tjenester og produkter inden for øjensundhed og brillemode med udgangspunkt i vores kunders forskellige livsstile og behov.

Koncernen har cirka 4.000 medarbejdere, en omsætning på cirka 5 mia. SEK (løbende 12 måneder til september 2022) og driver omtrent 500 butikker i Norden under varemærkerne Synsam, Ai Eyewear og Profil Optik. Ved hjælp af digitalisering, abonnementsløsninger og andre innovative koncepter er Synsam Group en stærk innovator på flere områder i det nordiske marked for optik, eksempelvis kunderejse, produktudbud og ESG. Synsam Groups aktie handles på Nasdaq Stockholm (SYNSAM).

www.synsamgroup.com

Louise Funk-Hansen

Pressekontakt Digital Marketing & Communications Manager +45 31 93 93 99

Velkommen til Profil Optik by Synsam Danmark!

Hos Profil Optik møder vi vores kunder med høj kompetence og et højt serviceniveau. Vi hjælper kunderne med at finde en individuel løsning blandt vores brede kvalitetssortiment af briller, solbriller og kontaktlinser fra verdens førende mærkevarer og leverandører. Profil Optik er en del af Synsam Nordic, og derfor står der by Synsam under Profil Optik-logoet.

Profil Optik by Synsam Danmark

Oldenburg Allé 1, 2. sal