Lyd stjal billedet til Next Step Challenge Award 2016

Når talen falder på højteknologisk iværksætteri, er Danmark måske ikke det første land der falder dig ind. Men Next Step Challenge har for tredje år i træk tiltrukket iværksættere fra hele verden til Europas mest ambitiøse acceleratorprogram. Projektet tager globale idéer og gør dem levedygtige – i danske rammer. Igen i år i Esbjerg og denne gang i tæt samspil med seneste tilkommende gren i Holstebro.

Iværksætterkonkurrencen er arrangeret af SE i samarbejde med Region Syddanmark, Accelerace, Færchfonden og Bang & Olufsen a/s. Ambitionen bag konkurrencen er at give næring til innovation i lokalområderne og trække talentfulde iværksættere fra hele verden til Danmark.

”Next Step Challenge sætter høj international standard og har skabt et ideelt testmiljø for nye teknologiske landvindinger. Vi har over 3 år indbudt virksomheder fra hele verden, som har en relevant digital forretningsidé. Vi tror på, at kombinationen af mange globale ideer, en skrap udvælgelsesproces, en systematisk innovationsproces, et ekstremt tæt samarbejde med store koncerner og et stærkt netværk af mentorer er den rigtige kombination til at skabe succes. Virksomhederne forsøger alle at udvikle morgendagens teknologier, og hvis deres potentiale bliver indfriet, kan de bane vejen for flere,” siger Lisbeth Valther, direktør for SE Next Step, et omfattende innovationsprojekt under SE-koncernen.

13 lovende iværksættervirksomheder fra lande som USA, Irland, Spanien, Rusland, Polen, Frankrig og Danmark har de sidste seks måneder boet i Next Step Challenge iværksætterhusene i Esbjerg og Holstebro, hvor de har deltaget i et intenst vækstforløb. De og deres innovative produkter slap nemlig gennem nåleøjet blandt de mere end 360 ansøgere i konkurrencen for iværksættere i hele verden.

Revolutionerende on the go mikrofon sikrer 250.000 euro til Instamic

Otte måneders hårdt arbejde kulminerede til dagens Award Ceremoni, hvor en virksomhed fra USA løb med sejren.

Instamic henvender sig til et stort marked med markant vækstpotentiale. Kort fortalt gælder det højkvalitets lydoptagelser for alle, overalt og ekstremt brugervenligt. Instamic leverer den første wireless & wearable mikrofon der kan optage og streame lyd i høj kvalitet on the go, som er simpel at betjene og som kan anvendes under alle vejrforhold.

Der findes kun ganske få trådløse mikrofoner med flere monterings muligheder som kan optage og streame lyd mens man følger personer. Instamic er mikrofonernes svar på Go Pro. Og det var et enigt Selection Board som i dag sikrede virksomheden titlen som vinder af Next Step Challenge 2016 og hovedpræmien på knapt 2 millioner kroner. Søren Bech direktør research hos Bang & Olufsen a/s forklarer,

”Det var ekstremt tæt løb i år, men Instamic udmærkede sig på flere områder. De er markedsparate, deres produktion er allerede for længst i gang og de har identificeret et klart problem i markedet. At de så også i lige præcis Danmark flettes ind i et netværk med lydudvikling i absolut verdensklasse og her får muligheden for at optimere deres produkt og forretning til perfektion, spillede selvfølgelig også ind”.

Om kåringen siger direktør for Accelerace og en del af dommerpanelet i konkurrencen, Peter Torstensen:

”Det har været en svær beslutning for det samlede dommerpanel, for konkurrencen bugner af talent – talent med utrolige idéer og innovative bud på fremtidens teknologier, som kan udvikles her i Danmark. Instamic løber med førstepræmien, fordi deres løsning digitaliserer og revolutionerer en hel branche. Under forløbet har de udviklet deres teknologi og tiltrukket mange nye kunder, og vi ser et enormt potentiale.”

Sætter turbo på iværksætteri i hele landet som del af Scale-Up Denmark

Flere af de 13 finalister har planer om at blive boende i Danmark og udvikle deres forretning. Vinderen af sidste års konkurrence, indiske TableGrabber er blevet i Esbjerg.

For at trække endnu flere virksomheder til Danmark og skabe bedre vilkår for de danske startups, flyder Next Step Challenge konceptet nu ind under Scale-Up Denmark paraplyen og bliver en del af det landsdækkende kæmpe projekt med 10 elitecentre fordelt i alle landets regioner.

Uanset om de talentfulde iværksættere bliver i Danmark eller ej, er projekter som Next Step Challenge med til at skabe et stærkt iværksættermiljø og en smittende optimisme, som er gode rammer for innovation og vækst.

Next Step Challenge

• Blandt flere end 360 ansøgere har 15 finalister deltaget i Next Step Challenge 2015. De har boet i Esbjerg og Holstebro i 6 måneder, hvor de har testet og udviklet deres forretningsmodel.
  • I 2016 udgaven af konkurrencen har finalisterne fordelt sig under to hovedområder: Smart Energy & Digitalization med SE som spydspids + Sound & Home Integration med Bang & Olufsen som lead.
  • Next Step Challenge programmet er udviklet af SE, Region Syddanmark og Accelerace. Målet er at øge innovationskraften for både store og små virksomheder i tæt samspil med store koncerner, så de enkelte startups får større sandsynlighed for succes.
  • Dette års vinder Instamic, har modtaget førstepræmien på 250.000 euro, eller næsten 2 mio. kr.
  • Finalisterne fra 2014 har efter forløbets afslutning tilsammen skabt 46 nye jobs (hvoraf 13 er i Danmark) og rejst 54 mio. kr. kapital.

Læs mere om Next Step Challenge 2016 finalisterne lige her

For mere information:

Lisbeth Valther

Direktør, SE Next Step

Peter Torstensen

Direktør, Accelerace

Søren Bech

Research direktør, Bang & Olufsen a/s

SE er en moderne energi- og telekoncern, der bl.a. leverer el, energi-effektivisering, fiberbredbånd og kabel-tv til vores over 700.000 kunder. SE-koncernen har sine rødder i Syddanmark og Nordjylland, og vores ca. 1.500 medarbejdere arbejder fra forskellige lokationer i hele Danmark. Vi stræber hver dag efter at styrke vores forretning, uanset hvor mulighederne måtte opstå.

SE er et andelsselskab, som gør en dyd ud af at geninvestere vores overskud i det samfund, som vi er en del af. Vores ambition er at blive den mest værdiskabende aktør i den danske energi- og telesektor, og vi kæmper for at bidrage til et bæredygtigt vidensamfund. Vi har bl.a. investeret massivt i lynhurtigt fiberbredbånd samt et topmoderne el-net. SE er en de aktører i Danmark, der realiserer flest energibesparelser, og sammen med PFA Pension er vi én af Danmarks største operatør af landbaserede vindmøller.

SE vil være udfordreren, der stiller sig på kundernes side i kampen for bedre kundeservice, stærkere produkter og konkurrencedygtige priser. Vores engagement tager afsæt i værdierne åbenhed, nærhed, mod og bæredygtighed. Vores virksomhedskultur bryder med vanetænkning, og vi er faste i troen på, at vi kan påvirke de markeder, som SE befinder sig i, og at vi kan medvirke til at trække samfundet i positiv retning.

Læs meget mere om SE på www.se.dk

Mette Husted

Pressekontakt Kommunikationskonsulent SE Next Step - Next Step Challenge, Next Step Citizen og Next Step City m.m. 40730418