Nordic Choice Hotels overtager hotel og bygger nyt i Københavns Lufthavn

Nordic Choice Hotels overtager hotel og bygger nyt i Københavns Lufthavn

En af Nordens førende hotelkoncern, Nordic Choice Hotels, skal løfte hoteldrift og -kapacitet i Københavns Lufthavn op i nye og højere luftlag. 1. april bliver det nuværende lufthavnshotel omdannet til et high-end Clarion Hotel, og samtidig påbegyndes opførelsen af et nyt Comfort Hotel med 500 værelser og et 3.000 m2 stort konferencecenter i lufthavnen.

Stockholm, Oslo, Bergen, Stavanger og senest Helsinki. Her driver Nordic Choice Hotels lufthavnshoteller og er dermed den hotelkoncern i Norden, der har størst erfaring på det område. De erfaringer kommer nu Københavns Lufthavn til gavn. Fra 1. april overtager Nordic Choice Hotels, der er ejet af den kendte norske hotelejer, ejendomsudvikler og investor Petter A. Stordalen, det nuværende lufthavnshotel. Derudover går Nordic Choice Hotels ind med næsten 1 mia. norske kroner (cirka DKK 800 mio.) for at tage lufthavnens hoteldrift og -kapacitet op i et nyt og højere luftlag.

“Københavns Lufthavn har i mange år haft et ønske om et hotel mere til at supplere det eksisterende high-end hotel. Derfor er vi glade for også at have indgået en aftale med lufthavnen om også at opføre og drive et helt nyt hotel med 500 værelser samt et cirka 3.000 m2 stort konferencecenter. Det nye hotel bliver et Comfort Hotel, og dermed kommer vi til at drive to hoteller, der henvender sig til hver sin kundegruppe. På den måde sikrer vi både et bedre og bredere hoteludbud i lufthavnen,” siger Petter A. Stordalen, ejer af Nordic Choice Hotels, driftsselskabet bag hotelsatsningen. Stordalens ejendomsselskab, Strawberry Fields, går ind med en ejerandel på 40 pct. af de to hoteller og konferencecentret.

Vidt forskellige tilbud– og kravClarion Hotel er en af de mest kendte hotelkæder i både Norge og Sverige, og kæden er kåret som bedste hotelkæde i Sverige i de seneste syv år. Derudover er ’Clarion Hotel Arlanda Airport’ kåret som Sveriges bedste businesshotel og Europas mest luksuriøse lufthavnshotel. Hvor Clarion Hotel er Nordic Choice Hotels high-end kæde – og dermed det foretrukne valg for mange forretningsrejsende – er Comfort Hotel et cool bed & breakfast koncept, der i højere grad retter sig mod de fritidsrejsende.

”På Clarion byder vi på et væld af muligheder for forkælelse, som for eksempel gastronomi i verdensklasse fra tidligere præsident Obamas yndlingskok Marcus Samuelsson. På Comfort Hotel er tilbuddene fokuseret på kun at give gæsterne det, de virkelig har brug for – såsom gratis kaffe og wi-fi – og så undlade alt andet. Dermed giver vi gæsterne valgmuligheder. Der findes ingen standardgæst, og dermed findes der heller ikke et standardhotel, der passer til alle,” siger Petter A. Stordalen.

Brug for mere hotelkapacitetKøbenhavns Lufthavn er det vigtigste trafikknudepunkt i Norden, og man har ambitioner om at vokse fra de nuværende 29 til 40 mio. passagerer om året. Derfor ser man hos lufthavnen frem til, at Nordic Choice Hotels som den mest erfarne og alsidige nordiske hoteloperatør skal være med til at sikre, at hoteludbuddet i Københavns Lufthavn kommer til at matche de øvrige ambitioner og vækstplaner.

”Vi bygger lufthavnen markant ud for at kunne rumme op til 40 millioner rejsende om året. Det handler især om at skabe mere plads – både til fly og passagerer. Men der er også brug for hotel- og konferencekapacitet, og derfor er jeg meget glad for, at det er lykkedes os at finde en partner, der har stor, international erfaring med at udvikle og drive hoteller i verdensklasse, ” siger Thomas Woldbye, der er administrerende direktør i Københavns Lufthavn.

Konferencecenter en vigtig brikUdover at Københavns Lufthavn fra 2020 med det nye Comfort Hotel får sin hotelkapacitet mere end fordoblet, kan man også se frem til at kunne styrke hovedstadens muligheder for at tiltrække endnu flere internationale konferencer.

”København er allerede en internationalt meget efterspurgt konferenceby, og med det nye konferencecenter, kommer vi til at styrke det udbud endnu mere. Og med lufthavn, motorvej og jernbane lige uden for døren – og strategisk beliggende sammen med de to hoteller – kan man ikke finde en stærkere og mere central placering for en international konference,” siger Petter A. Stordalen.

Fakta

• Det nuværende hotel i Københavns Lufthavn bliver fra 1. april 2017 renoveret og ombygget for 70 mio. danske kroner – og omdøbes samtidig til ’Clarion Hotel Copenhagen Airport’
  • Clarion Hotel er Nordic Choice Hotels high-end kæde, og det er full-service hoteller af høj, international standard. Der findes i dag 76 Clarion hoteller – primært i Norge og Sverige
  • Hotellet vil fortsat have 382 værelser samt 21 mødelokaler og konferencefaciliteter til 4-500 gæster
  • Gæsterne på ‘Clarion Hotel Copenhagen Airport’ vil blandt andet få glæde af Nordic Choice Hotels high-end restaurantkoncept ’Kitchen & Table By Marcus Samuelsson’
  • Det kommende Comfort Hotel med 500 værelser og det tilhørende konferencecenter på 3.000 m2 skal efter planen stå færdigt i 2020
  • Comfort Hotel er Nordic Choice Hotels moderne bed & breakfast koncept, hvor vægten er lagt på at give gæsterne det, de har allermest brug for, for eksempel gratis kaffe og wi-fi – og så fravælge alt det, de har mindre brug for. Nordic Choice Hotels driver i alt 32 Comfort hoteller i de nordiske lande og Baltikum.
  • Petter Stordalens ejendomsselskab, Strawberry Fields, går ind med en ejerandel på 40 pct. af de to hoteller og konferencecentret.

Nordic Choice Hotels er et af Nordens største hotelkoncerner med 190 hoteller og 13 000 medarbejdere i Skandinavien og Baltikum. Selskabet markedsfører kæderne Comfort Hotel, Quality Hotel og Clarion Hotel, samt 21 fritstående hoteller. Alle hoteller er miljøcertificerede efter ISO 14001. Nordic Choice Hotels er ejet af Petter A. Stordalen (f. 1962), der er en norsk hotelejer, ejendomsudvikler og investor. Han blev kåret til Norges bedste jordbærsælger som 12-årig, blev direktør for et storcenter i Trondheim som 24-årig og åbnede sit første hotel som 34-årig. I løbet af 10 år voksede det hotel til at blive en af Nordens førende hotelkoncerner under navnet Nordic Choice Hotels.

Yderligere oplysninger For kontakt til Nordic Choice Hotels, kontakt kommunikationsafdelingen i Nordic Choice Hotels på tlf +47 40 21 81 45 eller christine.viland@choice.no

For kontakt til Københavns Lufthavn, kontakt CPH Presse på tlf. +45 32 31 28 00 eller cphpresse@cph.dk

Ida Holen

Pressekontakt Head of Communications +47 975 44 903

Den førende hotelgruppe i Norden

Strawberry er portalen til et bredt udvalg af hoteller, møde- og konferencefaciliteter, restauranter og spa, men også til gode fordele og belønninger for vores medlemmer. Med over 240 hoteller i Norden kan vi tilbyde hotelkæder som Comfort Hotel®, Quality Hotel™, Clarion Hotel® og Clarion Collection® Hotel, samt over 40 fritstående hoteller. Gennem vores app og hjemmeside får du som gæst og medlem adgang til vores univers af oplevelser, med vores løfte om at gøre livet mere sjovt, meningsfuldt og spændende.