Centralpostbygningen i København

Nordic Choice Hotels omdanner Postbygningen i København til hotel

Den over 100 år gamle Centralpostbygning i Tietgensgade i København skal bygges om til et moderne, førsteklasses hotel. Det er Nordens førende hotelkoncern, Nordic Choice Hotels, der står bag det nye hotel, der åbner i løbet af 2020. Det ca. 25.000 kvadratmeter store hotel bliver et samlende midtpunkt i den nye bydel, der nu opstår i området.

Arkitekten Heinrich Wencks imponerende, nybarokke Centralpostbygning fra 1912 har huset det danske postvæsen i over hundrede år. Da Post Nord tidligere på året flyttede ud af København, øjnede Nordic Choice Hotels’ ejer og stifter, Petter A. Stordalen, straks muligheden for at give bygningen en ny funktion.

- Da jeg hørte, at postbygningen var til salg, tænkte jeg straks, at dette kan blive et førsteklasses hotel. Post handler jo om kommunikation mellem mennesker, og denne bygning er derfor det perfekte sted at bringe mennesker sammen. Derfor kan jeg godt lide tanken om, at Centralpostbygningen nu som en anden Fugl Fønix genopstår som hotel, siger Petter A. Stordalen, ejer af Nordic Choice Hotels, der er driftsselskabet bag hotelsatsningen og en af Nordens førende hotelkoncerner.

Central beliggenhed
Med sin beliggenhed i Tietgensgade – lige ved siden af Hovedbanegården og Tivoli – finder man næppe en mere central placering i København. Og hele området omkring Centralpostbygningen, kaldet ”Postgrunden”, er i gang med at blive omdannet til et helt nyt bykvarter for både københavnere og turister med byliv, business og boliger. Omdannelsen af Centralpostbygningen er første synlige skridt i denne transformation.

- Målet er at skabe et af Københavns bedste hoteller midt i smørhullet for kultur, transport og shopping. Det kan simpelthen ikke blive mere centralt end det. Vi har en ambition om at sætte vores præg på bybilledet, og i mine øjne er det, der sker i området i området omkring ”Postgrunden”, noget af det mest spændende byudvikling, der sker i København i disse år, siger Petter A. Stordalen.

En central del
Det er Stordalens ejendomsselskab, Strawberry Property, der har købt Centralpostbygningen af Danica Ejendomme, der står for udviklingen af hele Postgrunden, og her ser man også frem til, at hotelplanerne bliver realiseret.

- I Danica Ejendomme er vi begejstrede for Nordic Choice’s planer om at give nyt liv til en historisk og ikonisk københavnsk bygning. Hotellet er en central del af en større forvandling af hele Postgrunden, som skal være en nyt spændende område for alle københavnere, hotellets mange gæster samt medarbejderne i virksomhederne i den nye bydel. Her bliver masser af liv, cafeer og kultur i en åben atmosfære – og samtidig bliver byen bundet sammen af helt nye, grønne forbindelser, siger Peter Mering, administrerende direktør i Danica Ejendomme.

Fritstående hotel
Centralpostbygningen i København bliver et fritstående hotel på linje med for eksempel Hotel Skt. Petri i det indre København, The Thief i Oslo samt At Six og Hobo i Stockholm, som alle drives af Nordic Choice Hotels. Det eneste, de fritstående hoteller har til fælles, er, at de skal være destinationer i sig selv og skille sig ud med en unik historie - for eksempel gennem eksklusiv indretning, design og kunst.

Hotellet skal rette sig mod kvalitetsbevidste forretningsgæster og turister. Hotellet får ca. 380 værelser fordelt på tre etager, og gæsterne vil have adgang til både konferencefaciliteter, wellness og fem forskellige restaurant- og barkoncepter.

Petter A. Stordalen har tidligere stået bag ombygningen af en postbygning til hotel, nemlig hovedpostkontoret i Gøteborg, som i 2012 blev ombygget til hotel, og i dag under navnet Clarion Hotel Post er hotel med 500 værelser. Udover 21 fritstående hoteller, driver Nordic Choice Hotels i dag tre hotelkæder: Clarion Hotel, Quality Hotel og Comfort Hotel. Nordic Choice Hotels driver i dag allerede fire hoteller i hovedstadsområdet: Udover Hotel Skt. Petri drejer det sig om Comfort Hotel Vesterbro, Quality Hotel Høje Taastrup og Quality Airport Hotel i Kastrup.

Fakta om hotellet

• Efter planen skal hotellet åbne i 2020
  • Hotellet får ca. 400 værelser
  • Derudover bliver der konferencefaciliteter med en tilhørende 1.200 m2 stor sal og wellness
  • Hotellet får fem forskellige restaurantfaciliteter, heriblandt en vin- og cocktailbar samt et brasserie

Nordic Choice Hotels er et af Nordens største hotelkoncerner med 190 hoteller og 13 000 medarbejdere i Skandinavien og Baltikum. Selskabet markedsfører kæderne Comfort Hotel, Quality Hotel og Clarion Hotel, samt 21 fritstående hoteller. Alle hoteller er miljøcertificerede efter ISO 14001.

Petter A. Stordalen (f. 1962) er en norsk hotelejer, ejendomsudvikler og investor. Han blev kåret til Norges bedste jordbærsælger som 12-årig, blev direktør for et storcenter i Trondheim som 24-årig og åbnede sit første hotel som 34-årig. I løbet af 10 år voksede det hotel til at blive en af Nordens førende hotelkoncerner under navnet Nordic Choice Hotels.

Ida Holen

Pressekontakt Head of Communications +47 975 44 903

Den førende hotelgruppe i Norden

Strawberry er portalen til et bredt udvalg af hoteller, møde- og konferencefaciliteter, restauranter og spa, men også til gode fordele og belønninger for vores medlemmer. Med over 240 hoteller i Norden kan vi tilbyde hotelkæder som Comfort Hotel®, Quality Hotel™, Clarion Hotel® og Clarion Collection® Hotel, samt over 40 fritstående hoteller. Gennem vores app og hjemmeside får du som gæst og medlem adgang til vores univers af oplevelser, med vores løfte om at gøre livet mere sjovt, meningsfuldt og spændende.