Foto: Erik Krafft

Pressemeddelelse -

Nordic Choice Hotels lancerer klimapatrulje for at mindske energiforbruget på hotellerne

I efteråret 2022 indleder Nordic Choice Hotels og AFRY et projekt for at mindske energiforbruget på kædens hoteller. Projektet skal i startfasen hjælpe 12 hoteller i Norge og Sverige med at spare energi ved at optimere og effektivisere driften af hotellerne tekniske system, udvikle personalets kompetencer og oprette handlingsplaner for videre energieffektivisering.

For at nå de ambitiøse bæredygtighedsmål, som Nordic Choice Hotels har sat op gennem sit CSR-program WeCare, er det nødvendigt med et krafttag inden for hele forretningsområdet - fra mad og drikke til ejendomme. Sammen med AFRY satser hotelkoncernen nu på at give hotellerne konkrete værktøjer til at mindske deres energiforbrug.

– Bæredygtighed er et af de områder, som står allerhøjest på agendaen i hele selskabet, og det føles virkelig godt, at vi sammen med AFRY får mulighed for at gennemføre dette projekt. Vi begynder med 12 hoteller i Norge og Sverige i efteråret, men planen er, at alle hoteller i selskabet skal få mulighed for at bede om hjælp til at reducere deres energiforbrug. Dét at kunne gennemføre et projekt, som gør en ægte forskel for klimaet, er rigtig fedt, siger Fredric Landell, Chief Project Officer i Nordic Choice Hotels.

For effektivt at kunne besøge så mange hoteller som muligt, kommer teamet, bestående af medarbejdere fra både AFRY og Nordic Choice Hotels, til at rejse rundt i en elbil inspireret af tv-serien A-Team. Ligesom karaktererne i serien skal AFRY- og Nordic Choice-teamet tage opgaven med at gøre en forskel for miljøet på sig.

– Det er utroligt fedt at indgå sådan et langsigtet samarbejde med en kunde med høje klimaambitioner. AFRY har enorm kompetance indenfor energieffektivisering, og vi mener, dette er en vigtig del af omstillingen til et bæredygtigt samfund. Forhåbentlig leder Nordic Choice Hotels vejen, og vi håber de andre store hotelkæder følger trop, siger Mattias Andreassen, VP og Head of Business area Buildings i AFRY.

Energisamarbejdet blev offentliggjort på Nordic Choice Hotels interne medarbejderkonference i Stockholm. Under pandemien lagde Nordic Choice en ny strategi med øget fokus på bæredygtighed, og der fastslås det, at ejendommenes energiforbrug spiller en vigtig rolle for at mindske virksomhedens CO2-aftryk.

Hoteller i Norge og Sverige som er en del af startfasen:

Sverige:
Stenungsbaden Yacht Club
- Clarion Amaranten
- Clarion Collection Majoren
- Clarion Hotel Malmö Live
- Hobo
- At Six
- Clarion Collection Bilan

Norge:
- The Thief, Oslo
- Clarion Admiral
- Clarion Collection Folketeateret
- Clarion Air
- Comfort RunWay

Nordic Choice Hotels er en af de største hotelgrupper i Norden med over 200 hoteller i de nordiske og baltiske lande. Virksomheden markedsfører Comfort Hotel, Quality Hotel, Clarion Hotel og Clarion Collection kæder samt 39 uafhængige hoteller og Strawberry Living.

Pressekontakt Communications Advisor +46 76 108 01 32

Den førende hotelgruppe i Norden

Strawberry er portalen til et bredt udvalg af hoteller, møde- og konferencefaciliteter, restauranter og spa, men også til gode fordele og belønninger for vores medlemmer. Med over 240 hoteller i Norden kan vi tilbyde hotelkæder som Comfort Hotel®, Quality Hotel™, Clarion Hotel® og Clarion Collection® Hotel, samt over 40 fritstående hoteller. Gennem vores app og hjemmeside får du som gæst og medlem adgang til vores univers af oplevelser, med vores løfte om at gøre livet mere sjovt, meningsfuldt og spændende.