Sverige opnåede en syvendeplads til STIHL TIMBERSPORTS® European Nations Cup

Sverige opnåede en syvendeplads til STIHL TIMBERSPORTS® European Nations Cup

Polen fortsætter med at dominere i TIMBERSPORTS® og blev kåret som vinder af denne weekends STIHL TIMBERSPORTS® European Nations Cup i München, Tyskland. Tyskland fik en andenplads, mens Frankrig kom ind på tredjepladsen. Konkurrenceformatet, som kombinerer de bedste resultater fra både rookie- og PRO-konkurrencen, ansporede alle atleter til at kæmpe om en topplacering. Atleterne fra nabolandet Sverige imponerede med flere rekorder, men mødte hård konkurrence fra andre førende europæiske atleter. Sverige var på en sjetteplads efter rookie-konkurrencen og sluttede på en syvendeplads.

Til lørdagens European Nations Cup konkurrerede 16 atleter fra ni lande om hæderen i en individuel rookie-konkurrence efterfulgt af en PRO-konkurrence med lige så mange PRO-atleter og repræsenterede lande. I år introducerede konkurrencen et spændende nyt element i det traditionelle Nations-format, hvor de samlede vindere blev kåret ud fra en kombineret rangering for de enkelte nationer baseret på begge konkurrencer, da dagen var omme.

–Det var første gang, vi præsenterede dette format, og resultatet var en spændende dyst mellem nationerne, hvor Europas bedste atleter inden for både Rookies og PRO's udviste stor styrke, teknik og udholdenhed, udtaler Emma Birgersson, som er nordisk PR- og kommunikationschef hos STIHL TIMBERSPORTS®.

Flere svenske rookie-rekorder
    Polens Szymon Groenwald dominerede rookie-konkurrencen, hvor han vandt tre ud af de fire discipliner og satte ny rookie-verdensrekord i Single Buck med imponerende 12,28 sekunder. Sverige var repræsenteret af Edvin Karlsson og Adam Bjöns, der sluttede som henholdsvis nr. 8 og 14. Flere atleter satte personlige rekorder, og det samme gjorde Edvin i disciplinerne Single Buck og Underhand Chop – førstnævnte var desuden ny national rookie-rekord. Adam Bjöns, som konkurrerede på europæisk niveau for første gang, imponerede også med flere personlige rekorder – i Standing Block Chop, Single Buck og Underhand Chop.

Da det efter rookie-konkurrencen var tid til PRO-atleterne, var Sverige på en sjetteplads. På det tidspunkt lå Polen i spidsen efterfulgt af Schweiz og Italien.

Der blev også sat flere rekorder i PRO-konkurrencen – herunder polske Michal Dubicki, som satte ny europæisk rekord i Underhand Chop med en tid på 14,19 sekunder. Der var hård kamp mellem Michal Dubicki og Danny Martin fra Tyskland, som sluttede på henholdsvis første- og andenpladsen. Kun 20 sekunder i alt adskilte de to atleter. Tredjepladsen gik til Østrigs Armin Kugler.

Svenske Emil Hansson, som er begyndt at konkurrere i PRO-klassen i år, sluttede som nr. 13 efter en personlig rekord i disciplinen Standing Block Chop, men blev diskvalificeret i disciplinen Stock Saw. Sveriges anden PRO-atlet, Ferry Svan, var en af otte atleter med den højeste score efter fire discipliner og gik derfor videre til næste runde af konkurrencen. Ferry var næsthurtigst i den spændende disciplin Hot Saw og sluttede på en endelig femteplads.

Den dobbelte sejr i rookie- og PRO-klasserne betød, at Polen fik den samlede sejr til European Nations Cup i det nye format, efterfulgt af Tyskland og Frankrig. På trods af flere personlige rekorder, var det ikke tilstrækkeligt til en plads på podiet for Sverige, som sluttede på syvendepladsen.

–Jeg havde visse problemer i løbet af konkurrencen, og splitsekunderne var ikke helt med mig, men jeg er godt tilfreds med Hot Saw-resultatet. Nu vil jeg lade batterierne op og træne til de nordiske mesterskaber i slutningen af august, siger Ferry Svan.

Den fulde resultatliste for European Nations Cup

1. Polen
    2. Tyskland
    3. Frankrig
    4. Schweiz
    5. Italien
    6. Østrig
    7. Sverige
    8. Belgien
    9. Holland

Konkurrencerne blev afviklet uden publikum i Motorworld-kongrescenteret i München, Tyskland, og sendt live på de sociale medier for STIHL TIMBERSPORTS®. Begge konkurrencer kan ses på den officielle STIHL TIMBERSPORTS® YouTube-kanal, og alle resultater kan findes i STIHL TIMBERSPORTS®-databasen.

Billeder
    Billede 1: Førstepladsen i både rookie- og PRO-klassen betød, at Polen blev samlet vinder af European Nations Cup 2021 i det nye format. Billede: STIHL TIMBERSPORTS®.

Billede 2: Adam Bjöns satte flere personlige rekorder i sin første konkurrence på europæisk niveau, for eksempel i disciplinen Underhand Chop. Billede: STIHL TIMBERSPORTS®.

Billede 3: Edvin Karlsson satte ny personlig rekord og national rookie-rekord i Single Buck. Billede: STIHL TIMBERSPORTS®.

Billede 4: I Standing Block Chop mødte Emil Hansson franskmanden Guillaume Maure, og de satte begge personlige rekorder. Billede: STIHL TIMBERSPORTS®.

Billede 5: Ferry Svan var næsthurtigst i disciplinen Hot Saw og savede gennem den 46 cm tykke træblok på kun 7,31 sekunder. Billede: STIHL TIMBERSPORTS®.

Om STIHL TIMBERSPORTS®
    STIHL TIMBERSPORTS® er en international konkurrenceserie inden for atletisk træfældning, som kræver styrke, teknik og mod. Sporten stammer fra Canada, USA og New Zealand. I dag har sporten udviklet sig til professionelle konkurrencer på højt sportsniveau med et entusiastisk publikum. I Danmark er sporten på fremmarch, og globalt tiltrækker TIMBERSPORTS® over 20 millioner fans. TIMBERSPORTS® består af seks discipliner; tre med økse, to med motorsav og en med sav. Læs mere på stihltimbersports.is TIMBERSPORTS® er et registreret varemærke tilhørende ANDREAS STIHL AG & Co. KG.

Om STIHL
    STIHL udvikler og fremstiller værktøj til haver, skovbrug, landskabspleje og byggebranchen. Produkterne sælges kun hos autoriserede forhandlere – i Danmark har STIHL ca. 150 forhandlere. Det danske hovedkontor ligger i Brøndby, uden for København. I 2019 omsatte STIHL for 3,93 milliarder euro. Koncernen har godt 17.000 medarbejdere i ca. 160 lande. Læs mere og find nærmeste forhandler på www.stihl.dk