STIHL donerer 500.000 euro som hjælp til Ukraine

STIHL donerer 500.000 euro som hjælp til Ukraine

STIHL donerer 500.000 euro til hjælp til mennesker, der er ramt af krigen i Ukraine. Donationen er ligeligt fordelt mellem fire humanitære hjælpeorganisationer. I mellemtiden er der oprettet et internt krisehold, og STIHL datterselskaber i lande, der grænser op til Ukraine, tilbyder tilflugt til STIHL ansatte, der er på flugt fra krigen.

Familievirksomheden STIHL donerer 500.000 euro til organisationer, der arbejder på at hjælpe de mennesker, der er berørt af krigen i Ukraine. Donationen bliver fordelt mellem SOS Børnebyerne, UN Refugee Aid Germany, DKH (Diakonie Katastrophenhilfe) og Læger Uden Grænser.

- Krigen i Ukraine har påvirket os alle dybt. Vores tanker går til de millioner af mennesker, der lider under denne humanitære krise. Som familievirksomhed går vi meget op i at støtte Ukraines befolkning i nødens stund. Med denne donation ønsker vi at give et lille bidrag til at hjælpe dem i nød, siger Dr. Nikolas Stihl, formand for STIHL Advisory og Supervisory Boards.

STIHL er forfærdet over den nuværende situation i Ukraine og fordømmer på det kraftigste den russiske militæroffensiv. Sikkerheden for hver af virksomhedens ansatte i Ukraine og deres familier er en topprioritet. Der er nedsat et internt krisehold på hovedkvarteret i Waiblingen, som overvåger den seneste udvikling og træffer passende foranstaltninger. STIHL er stærkt engageret i sit datterselskab og arbejdsstyrke i Ukraine, der ligger lige uden for Kyiv.

STIHL datterselskaber, i lande der grænser op til Ukraine, tilbyder STIHL medarbejdere assistance gennem et nyt initiativ, hvor datterselskabet stiller simple tilflugtssteder til rådighed for medarbejdere, der flygter fra volden. Medarbejdere i lokale STIHL datterselskaber har også budt familier velkommen i deres private hjem.

- Nu skal vi vise vores solidaritet og samhørighed. Som en international familievirksomhed trækker vi alle i samme retning og står sammen, når tiderne er hårde, siger Dr. Michael Prochaska, Executive Board Member, Human Resources and Legal Affairs hos STIHL.

STIHL håber på en deeskalering af konflikten og en hurtig afslutning på kampene.

Hjælpeorganisationerne
STIHL har et langt samarbejde med SOS Børnebyerne. SOS Børnebyerne Ukraine har lanceret en nødhjælpspakke for op til 50.000 børn og voksne og hjælper med at evakuere mennesker fra konfliktområder og sørge for nødophold. Flygtende børn og familier bliver indkvarteret hos SOS Børnebyerne i Polen, Rumænien og Tyskland.

Diakonie Katastrophenhilfe, DKH, arbejder tæt sammen med sine partnerorganisationer i Ukraine og nabolandene, og leverer mad, drikkevand og tilflugtssted.

UN Refugee Aid Germany er national partner for FN’s Flygtningeorganisation (UNHCR). UNHCR har udvidet sine etablerede aktiviteter i Ukraine og ydet humanitær hjælp – herunder tæpper, madrasser og vandbeholdere.

Læger Uden Grænser er blevet tvunget til at indstille deres regulære operationer i Ukraine og yder i stedet akut lægehjælp til mennesker, der er såret i kampene.

Yderligere oplysninger kan fås ved at kontakte:
Emma Birgersson, Nordic PR & Communications Manager
+46 73-736 23 14, emma.birgersson@stihl.se.

Om STIHL
STIHL tilbyder maskiner og produkter til haver, skove og grønne områder. Via autoriserede forhandlere leveres blandt andet batteridrevne havemaskiner som robotplæneklippere, hækkeklippere og græstrimmere samt højtryksrensere, motorsave, kratryddere og smarte løsninger til såvel private som professionelle brugere. STIHL er en global koncern, hvor kvalitet og sikkerhed er i centrum, og som arbejder på at bidrage til en mere bæredygtig fremtid. Koncernen har omkring 18.200 medarbejdere og omsatte for 4,58 milliarder euro i 2020. Det nordiske hovedkontor ligger i Sverige, og der er afdelinger i Norge, Danmark og Finland. Læs mere på www.stihl.dk.