Den nordiske atlet Ferry Svan klar til World Trophy 2022 – slog Europas førende atleter

Søndag den 12. september blev World Trophy European Qualifier afholdt i Schweiz: kvalifikationskonkurrencen, hvor seksten af Europas førende atleter konkurrerede om seks pladser til World Trophy 2022. De nordiske repræsentanter var de svenske atleter Ferry Svan og Emil Hansson. Ferry Svan satte både nordiske og europæiske rekorder – og slog samtidig den europæiske elite, heat efter heat, indtil han blev kåret som samlet vinder og bedst i Europa.

Den 17. juli stod det klart, at de svenske atleter Ferry Svan og Emil Hansson skulle repræsentere de nordiske lande i næste kvalifikationsrunde til World Trophy 2022, nemlig World Trophy European Qualifier. Sidste søndag mødtes seksten af Europas førende atleter i Aigle, Schweiz, hvor de konkurrerede om seks kvalifikationspladser i det fysisk krævende og spændende Trophy-format. Atleterne skal på kortest mulig tid gennemføre fire discipliner i træk – Stock Saw, Single Buck, Underhand Chop og Standing Block Chop.

Tidsprøven gik godt for de nordiske repræsentanter Emil Hansson og Ferry Svan, hvor Emil Hansson satte personlig rekord.

Ferry Svan vandt dysten mod titelholderen Michal Dubicki i kvartfinalen og satte samtidig ny nordisk rekord. Det betyder, at han slog svenske Calle Svadlings tidligere nordiske rekord med omkring 10 sekunder. I semifinalen udfordrede Ferry Svan den belgiske atlet Koen Marten, hvor Ferry hurtigt tog føringen og kom sejrrig ud af duellen.

I finalen mødte Ferry ingen ringere end den tjekkiske topatlet Martin Komárek. Efter et ekstremt lige heat blev Ferry Svan kåret som den endelige vinder, efter at Komárek blev diskvalificeret. Det lykkedes også Ferry at slå den europæiske rekord med en tid på 1.02.36. Med en sejr, en nordisk rekord, en europæisk rekord og kvalifikation til World Trophy 2022 er Ferry en glad mand – på trods af en træg start.

– Dagen startede ikke ret godt. Jeg var skødesløs og dummede mig i tidsprøverne. Det betød, at resten af heatet var en hård omgang, men det lykkedes mig at fokusere, så jeg nåede til finalen. Jeg er rigtig godt tilfreds med min indsats i finalen, selvom det selvfølgelig er en skam, når nogen bliver diskvalificeret. Mit mål var at blive blandt de første seks atleter, så jeg var sikret en plads til World Trophy 2022. Jeg er selvsagt rigtig glad for at komme i finalen og vinde. Nu vil jeg tage hjem og forberede mig til det individuelle verdensmesterskab den 2. oktober, siger Ferry.

Emil Hansson sluttede som nr. 14, efter at han gav den britiske atlet Elgan Pugh kamp til stregen i første duel ud af 16. Emil satte desuden personlig rekord med en tid på 1.13.86 minutter. Emil, som kun er 20 år gammel, var den yngste atlet i kvalifikationsrunden og er skiftet til PRO-klassen for første gang her i 2021. Weekendens internationale kvalifikationskonkurrence var en af Emils første europæiske konkurrencer. Til det nordiske mesterskab 2021 fik Emil en flot bronzemedalje.

– Tidsprøven gik godt, men så kom jeg i problemer i første heat med disciplinen Single Buck. Alt i alt synes jeg, at det gik godt, så jeg er tilfreds. Det er sjovt at konkurrere ude i Europa og dyste mod de europæiske atleter. Det motiverer mig. Jeg vil fortsætte med at træne og holde mig i form, og i løbet af efteråret skal jeg desuden deltage i TIMBERSPORTS® shows, udtaler Emil.

Resultater fra World Trophy European Qualifier 2021

1. Ferry Svan, Sverige
  2. Martin Komárek, Tjekkiet
  3. Koen Martens, Belgien
  4. Elgan Pugh, Storbritannien
  5. Michal Dubicki, Polen
  6. Pierre Puybaret, Frankrig
  7. Redmer Knol, Holland
  8. Marcin Darga, Polen
  9. Danny Martin, Tyskland
  10. Oliver Reinhard, Schweiz
  11. Andrea Rossi, Italien
  12. Martin Kalina, Tjekkiet
  13. Guillaume Maure, Frankrig
  14. Emil Hansson, Sverige
  15. Armin Kugler, Østrig
  16. Glen Penlington, Storbritannien

Billedtekst

Svan_Komárek_Martens.jpg
Ferry Svan løb af med sejren til World Trophy European Qualifier 2021. Czech Martin Komárek sluttede på en andenplads efterfulgt af belgiske Koen Martens. Billede: STIHL TIMBERSPORTS®

Ferry Svan_Single Buck.jpg
Ferry Svan i disciplinen Single Buck, hvor han er indehaver af PRO-rekorden. Billede: STIHL TIMBERSPORTS®

Ferry Svan_Stock Saw.jpg
Ferry Svan i disciplinen Stock Saw. Han vandt konkurrencen og satte både nordisk og europæisk rekord. Billede: STIHL TIMBERSPORTS®

Emil Hansson_Standing Block Chop.jpg
Emil Hansson, som i år begyndte at konkurrere i PRO-klassen, satte personlig rekord på 1.13.86 minutter. Billede: STIHL TIMBERSPORTS®

Yderligere oplysninger kan fås ved at kontakte:
Emma Birgersson, PR- og kommunikationsansvarlig for STIHL TIMBERSPORTS®,
+46 73-736 23 14, emma.birgersson@stihl.se.

Om STIHL TIMBERSPORTS®
STIHL TIMBERSPORTS® er en international konkurrenceserie inden for atletisk træfældning, som kræver styrke, teknik og mod. Sporten stammer fra Canada, USA og New Zealand. I dag har sporten udviklet sig til professionelle konkurrencer på højt sportsniveau med et entusiastisk publikum. I Sverige er sporten på fremmarch, og globalt tiltrækker TIMBERSPORTS® over 20 millioner fans. TIMBERSPORTS® består af seks discipliner; tre med økse, to med motorsav og en med sav. Læs mere på stihltimbersports.se. TIMBERSPORTS® er et registreret varemærke tilhørende ANDREAS STIHL AG & Co. KG.

Om STIHL
STIHL tilbyder maskiner og produkter til haver, skove og grønne områder. Via autoriserede forhandlere leveres blandt andet batteridrevne havemaskiner som robotplæneklippere, hækkeklippere og græstrimmere samt højtryksrensere, motorsave, kratryddere og smarte løsninger til såvel private som professionelle brugere. STIHL er en global koncern, hvor kvalitet og sikkerhed er i centrum, og som arbejder på at bidrage til en mere bæredygtig fremtid. Koncernen har omkring 20 550 medarbejdere og omsatte for 5,49 milliarder euro i 2022. Det nordiske hovedkontor ligger i Sverige, og der er afdelinger i Norge, Danmark og Finland. Læs mere på www.stihl.dk.