"Medlemskab af FN's Global Compact er en tydelig stillingtagen til bæredygtig virksomhedsdrift og understreger vores langvarige indsats for en beboelig fremtid", siger Dr. Michael Prochaska, STIHL.

STIHL tilslutter sig FN's global compact

Den internationale familievirksomhed STIHL har tilsluttet sig FN's virksomhedsnetværk Global Compact - verdens førende initiativ for bæredygtig og ansvarlig virksomhedsdrift. Dermed påtager STIHL sig at tilpasse koncernens virksomhedsstrategi til de ti principper i FN's Global Compact angående menneskerettigheder, arbejde, miljø og antikorruption.

– Medlemskab af FN's Global Compact er en tydelig stillingtagen til bæredygtig virksomhedsdrift og understreger vores langvarige indsats for fremtiden, siger Dr. Michael Prochaska, som er bestyrelsesmedlem med ansvar for HR og juridiske spørgsmål samt ansvarlig for bæredygtighed hos STIHL.
– Principperne i FN's Global Compact og FN's 17 verdensmål relateret til bæredygtighed er standarder, som giver vital vejledning i alle vores forretningsprocesser, og som vi har til hensigt at implementere inden for alle forretningsområder, fortsætter Michael Prochaska.

Allerede inden underskriften har STIHL indført tiltag, der skal understøtte bæredygtighedsprincipperne. Tidligere og nuværende aktiviteter relateret til bæredygtighed blev konsolideret i 2021 i en koncernfælles bæredygtighedsstrategi. Fremover vil virksomheden regelmæssigt rapportere om sin status og igangværende aktiviteter i en tilstandsrapport til FN's Global Compact.

Øget transparens og bæredygtighed i leverandørkæden
STIHL bæredygtighedsstrategien omfatter ambitiøse mål, som familievirksomheden skal nå inden 2030. De skal være klimaneutrale, ressourceeffektive og ansvarlige. Virksomheden er dedikeret til at beskytte økosystemer, hvilket også indebærer konstante tiltag for at bekæmpe klimaforandringer. Desuden planlægger STIHL at udvikle sine interne processer og produkter i overensstemmelse med en cirkulær økonomi for at bevare ressourcerne. De arbejder fortsat på at sikre gode arbejdsvilkår for alle, der arbejder direkte eller indirekte for virksomheden.

STIHL tilsluttede sig også Responsible Minerals Initative (RMI) i 2021 - en brancheorganisation med mere end 400 medlemsvirksomheder, som støtter ansvarlige indkøb af mineraler fra konfliktramte områder og højrisikoområder rundt om i verden.

– Ved at tilslutte os FN's Global Compact og RMI styrker vi vores bestræbelser på at forene vores virksomhedsaktiviteter med miljømæssige og sociale faktorer, siger Michael Prochaska.

STIHL har dokumenteret alle aktiviteter, mål og fremskridt inden for området i en årlig bæredygtighedsrapport siden 2021. Bæredygtigheden for 2022 offentliggøres i slutningen af maj. Yderligere oplysninger om bæredygtighedsarbejdet hos STIHL kan findes i sidste års rapport, læs mere her.

Om FN's Global Compact
Baseret på de ti universelle principper og de 17 mål for en bæredygtig udvikling følger FN's Global Compact – som blev lanceret i 2000 – visionen om en inkluderende og bæredygtig global økonomi. Mere end 21.000 virksomheder og organisationer i over 160 lande har allerede underskrevet FN's Global Compact. www.unglobalcompact.org