Felixia Banck erobrede en tredjeplads i den tredje delkonkurrence af TIMBERSPORTS® Nordic Cup 2023, på trods af udfordringer i Single Buck.

Tredje del i Nordisk Cup i TIMBERSPORTS® afsluttet – ny dansk rekord i Underhand Chop af Esben Pedersen

Den tredje delkonkurrence i TIMBERSPORTS® Nordic Cup 2023 er afsluttet. Weekendens konkurrencer genererede flere personlige rekorder og en dansk rekord for danske Esben Pedersen foran et jublende publikum i den svenske by Hornberga, Orsa i Sverige. Esben er dermed kvalificeret til Nations Cup igen i år, med samme vindende hold som sidste år.

I weekenden blev den tredje delkonkurrence i TIMBERSPORTS® Nordic Cup 2023 afviklet. De danske atleter Esben Pedersen, Bo Andersen og Felixia Banck repræsenterede Danmark. Konkurrencerne resulterede i en førsteplads i disciplinen Stock Saw for Esben, med en tid på 11,28 sekunder og en dansk rekord i Underhand Chop, 32,65 sekunder. Den danske rookie-atlet Bo Andersen erobrede en sjetteplads og Felixia en tredjeplads, på trods af udfordringer i disciplinen Single Buck.

– Jeg er ikke så tilfreds med min egen præstation i dag. Selvom jeg har trænet en masse, ved man aldrig, hvordan træet er, og i dag gjorde træet, at jeg hang fast en del gange og aldrig fik det rigtige flow, siger Felixia Banck og fortsætter:
– Har man en dårlig generalprøve, bliver premieren som regel god, så det satser jeg på. Jeg skal hjem og træne lidt mere og få styr over mine følelser og frustrationer. Jeg har som mål at stå øverst på podiet ved Nordisk mesterskab, men vi må se, hvordan det går. Det er i hvert fald drømmen.

Esben Pedersen præsterede lige op mod den svenske atlet Edvin Karlsson. Efter weekendens konkurrencer er begge atleter kvalificeret til Nations Cup i september for det svenske hold – samme hold, som sidste år vandt hele konkurrencen.

– Det er gået godt i dag, og jeg er meget tilfreds med dagens fremgang, især med min præstation i Single Buck. Mit mål er at sikre en andenplads igen til de Nordiske Mesterskaber, og det er jeg ret sikker på, at jeg kan gøre. Indtil da bliver jeg i Sverige og træner med mine svenske atlet-kolleger, siger Esben Pedersen og tilføjer:
    – Det bliver ekstra sjovt at konkurrere med Edvin, da vi også har en intern konkurrence kørende mellem os. Målet er at blive lige så god som Edvin, og med næste års trin op til Pro-klassen kommer vi også til at udfordre andre deltagere. Det er netop den slags konkurrence, der udvikler og motiverer os til at fortsætte med at træne, afslutter han.

Weekendens konkurrencer i den svenske by Orsa bød på hele 19 personlige rekorder for flere nordiske atleter. Atleterne konkurrerede individuelt i tre, fire eller seks discipliner, afhængigt af konkurrenceklasse og konkurrenceformat, og når den fjerde og sidste delkonkurrence er afgjort, kåres der en endelig vinder i hver konkurrenceklasse. I dameklassen var det danske Felixia Banck, som trak det længste strå blandt de nordiske dameatleter, tæt efterfulgt af svenske Tove Njåstad.

Den sidste delkonkurrence af Nordic Cup løber af stablen i den svenske by Svenljunga, i slutningen af september. Den 11.-12. august samles Nordens elite i norske Elverum til de Nordiske Mesterskaber 2023, og i weekenden den 3.-4. november venter VM i TIMBERSPORTS® i Stuttgart.

Her afholdes Nordic Cup 2023:
      - Den 26.-28. maj afholdes den første delkonkurrence af Nordic Cup i Falun.
      - Den 21.-22. juli fortsætter Nordic Cup med delkonkurrence nr. to i Malung.
      - Den 5.-6. august finder tredje delkonkurrence af Nordic Cup sted i Orsa.
      - Den 23.-24. september afgøres Nordic Cup med den fjerde delkonkurrence i Svenljunga.

Alle resultaterne fra anden delkonkurrence af Nordic Cup 2023 kan findes her.
      Hele TIMBERSPORTS® konkurrenceprogrammet kan findes her.
      Læs flere nyheder fra TIMBERSPORTS® Danmark her.