Lørdag eftermiddag løb dette års Rookie World Championship i ekstremsporten TIMBERSPORTS® af stablen i Milano i Italien. Danske Esben Pedersen var en af tolv deltagere.

TIMBERSPORTS® Junior-VM er afgjort: Danmarks Esben Pedersen mødte hård konkurrence i Milano

Lørdag eftermiddag løb dette års Rookie World Championship i ekstremsporten TIMBERSPORTS® af stablen i Milano i Italien. Den danske atlet Esben Pedersen kæmpede mod elleve af verdens bedste stjerner om verdensmestertitlen, og efter hård konkurrence og udfordrende discipliner sluttede Esben på en 12. plads.

Allianz Convention Centre i Milano dannede lørdag eftermiddag den 25. maj rammen om afgørelsen af Rookie World Championship 2024. Verdens tolv bedste junioratleter mødtes i fem discipliner: tre med økse, en med motorsav og en med lang håndsav. Atleterne bød publikum på actionspækkede heats på højt niveau, og danske Pedersen var den eneste nordiske atlet i konkurrencen. Efter første disciplin, Underhand Chop, efterfulgt af en fejlvurdering i disciplinen Stock Saw, blev Pedersen diskvalificeret, hvilket gjorde resten af mesterskabet til en hård kamp for ham.

– Det er selvfølgelig en stor skuffelse. Jeg har forberedt mig og trænet godt, og det er ærgerligt, at jeg ikke viser mig fra min bedste side i dag. Det var jo min sidste konkurrence som Rookie, men nu glæder jeg mig rigtig meget til at rykke op i Pro-klassen og fortsætte med at udvikle mig der, siger Esben Pedersen.

Vinderen af dette års Junior World Cup blev australske Matt Coffey på 21 år. Sølvmedaljen gik til Belgiens Kamiel Van Raemdonck, 17 år, og Cleveland Cherry, 24 år, fra New Zealand tog bronzemedaljen. For Pedersen var konkurrencen hans sidste i Rookie-klassen, da han nu rykker op i Pro-klassen. Der venter Nordens, og i forlængelse heraf verdens, topatleter som modstandere. Næste konkurrence er Nordic Cup, som afholdes 1.-2. juni i Sverige.

Du finder alle konkurrenceresultater fra Rookie World Championship 2024 her.

Se livesendingen fra konkurrencen her.

Johanna Hedström, pressekontakt STIHL TIMBERSPORTS®, +46 706 22 17 08, johanna.hedstrom@morepr.se