Sverige bød indledningsvist på hård modstand, men både Ferry Svan og Emil Hansson røg ud i kvartfinalerne. Emil Hansson placerede sig bedst af de to med en sjetteplads ud af i alt 16 konkurrerende.

Sverige nr. 6 til TIMBERSPORTS® World Trophy – Ferry Svan og Emil Hansson lige i hælene på verdenseliten

Lørdag aften fandt årets udgave af World Trophy sted i Rotterdam, Holland. Favorittippede Ferry Svan og Emil Hansson bød publikum og modstandere på skarpe heats i løbet af konkurrencen, men kvartfinalerne blev endestationen for begge atleter. Ferry Svan blev diskvalificeret, og Emil Hansson var kun et enkelt økseslag efter bronzemedaljevinderen Jason Lentz. Emil Hansson var den af de to atleter, der nåede længst, og sluttede på en imponerende sjetteplads.

Onderzeebootloods i Rotterdams havn var lørdag aften den 10. juni vært for den vigtige konkurrence World Trophy 2023. Blandt verdens 16 bedste TIMBERSPORTS® atleter skulle der kåres en verdensmester i det krævende konkurrenceformat. Trophy-formatet indebærer, at atleterne skal gennemføre fire discipliner i ét hug, og heatene afgøres i knockout-dueller. Svenskerne Ferry Svan og Emil Hansson blev på forhånd udpeget som udfordrere til verdens førende atleter og gjorde begge en god figur i både tidskvalifikationen og i første runde.

Ferry Svan, en af favoritterne til en podieplads, mødte i kvartfinalen værtsnationens Redmer Knol. På trods af et stabilt forløb frem til kvartfinalen blev Ferry Svan diskvalificeret, da han ikke fik afsluttet den første disciplin, Stock Saw, korrekt.

– Jeg var stresset, så jeg fik ikke slukket motorsaven i tide. Da jeg startede med den næste disciplin, Underhand Chop, hørte jeg saven og vidste med det samme, at jeg var diskvalificeret. Jeg ønskede dog stadig at fortsætte og fuldføre heatet, siger en mærkbart skuffet Ferry Svan og fortsætter:
– I tidskvalifikationen fik jeg en tredjeplads, hvilket er supergodt, så det tager jeg med mig. Man må ganske enkelt bryde sammen og så sørge for at komme stærkt igen.

Emil Hansson, som endnu en gang var yngst i konkurrencen og regerende europæisk mester, havde en god tidskvalifikation og gik videre til kvartfinalen, hvor han mødte amerikanske Jason Lentz, 37. I den sidste disciplin, Standing Block Chop, var det kun et enkelt økseslag, der adskilte de to atleter, men Lentz fik hugget gennem stammen en anelse hurtigere. Emils tid på 1:10.24 gav ham dermed en imponerende sjetteplads.

– Der var hård modstand i dag. Jeg var kun et enkelt hug efter Jason Lentz i kvartfinalen, og det er jeg tilfreds med. Fremover bliver mit mål at gå videre fra kvartfinalerne og begynde at sigte efter podiepladserne, siger Emil Hansson.

I sidste ende var det newzealandske Jack Jordan, der levede op til forventningerne og forsvarede sin titel i World Trophy. Den 27-årige, som vandt World Trophy 2022 i Wien, stod for presset og kunne ud over titlen også drage hjem med en ny verdensrekord på 53,65 sekunder. Sølvmedaljen gik til Polens Michał Dubicki, og bronzemedaljen erobrerede amerikanske Jason Lentz.

Endnu en svensk sjetteplads til weekendens Rookie-VM
Fredag aften blev Rookie-VM afgjort, hvor de tolv bedste Rookie-atleter i verden kæmpede om den prestigefyldte titel som Rookie-verdensmester. Også her var Sverige repræsenteret i form af svenske Edvin Karlsson. Mange af junioratleterne var sultne efter titlen, og efter mange fine præstationer sluttede Edvin på en sjetteplads.

– Der var hård modstand med rigtig dygtige atleter. Men jeg fik en god start på konkurrencen i både Underhand Chop og en førsteplads i Stock Saw, og det kan jeg tage med mig, siger Edvin Karlsson.

Szymon Groenwald fra Polen leverede en fænomenal præstation, hvor den 18-årige erobrede verdensmestertitlen. Den unge polak gik af med sejren i fire ud af fem discipliner med ny verdensrekord i både Single Buck og Underhand Chop med henholdsvis 9,01 og 13,64 sekunder. Med fredagens titel var det første gang, en europæisk atlet erobrede verdensmestertitlen, siden svenske Ferry Svan blev den første europæiske atlet nogensinde til at vinde et Rookie-VM i 2017. I International Women Cup, som også blev afgjort om lørdagen, vandt amerikanske Erin Lavoie guld.

Læs flere nyheder fra TIMBERSPORTS® Danmark her.
Alle resultater fra World Trophy 2023 kan findes her.

+46 73-736 23 14, emma.birgersson@stihl.se.