Svensk publikumsrekord ved det individuelle verdensmesterskab I timbersports®

Svensk publikumsrekord ved det individuelle verdensmesterskab I timbersports®

Göteborg og Partille Arena var vært for det individuelle verdensmesterskab 2022 i TIMBERSPORTS® lørdag den 29. oktober. Aftenens yngste deltager var svenske Emil Hansson fra Mora, Dalarna. For første gang ved et verdensmesterskab dystede Emil mod de elleve bedste atleter i verden på hjemmebane foran et publikum på over 3.000 tilskuere.

– Det var utroligt at komme ind på arenaen og blive mødt af svenske flag og et jublende hjemmepublikum, siger Emil Hansson, 21 år fra Mora.

Da svenske Emil Hansson debuterede ved det individuelle verdensmesterskab, sluttede rejsen efter første runde. Hansson blev nummer ti. Svenske Ferry Svan er dermed stadig den eneste nordiske atlet, der har nået anden runde ved et verdensmesterskab.

– Som debutant, og som den yngste, var jeg der for at lære. Jeg havde selvfølgelig håbet på at få chancen for at vise lidt mere, men jeg er glad for at have kunnet repræsentere Sverige på hjemmebane, siger Hansson.

Den første disciplin, Underhand Chop, gav Hansson en udfordring, der resulterede i en tid på 37,21 sekunder – 18,77 sekunder fra heatets hurtigste atlet. I den næste disciplin, Stock Saw, fik Emil en tid på 10,63 sekunder – den ellevte bedste tid. I Standing Block Chop disciplinen ydede Hansson en flot præstation og placerede sig tredje bedst. Det var dog ikke nok til at indhente resultatet fra tidligere discipliner og Hansson gik ikke videre til næste runde.

– Jeg var uheldig med blokken i den første disciplin, og det fik mig til at falde bagud. Det påvirkede min indsats i anden disciplin også, men så faldt det på plads i Standing Block Chop, hvor jeg følte mig tryg og lavede en god tid, siger Emil Hansson.

Australske Brad De Losa tog guldmedaljen efter en spændende omgang Hot Saw og blev kronet som TIMBERSPORTS® verdensmester for anden gang. Ved fredagens holdkonkurrence vandt 45-årige De Losa også guld for fjerde gang ved et hold-VM sammen med det australske landshold. Med en lille margin endte Matthew Cogar fra USA på en andenplads – tæt forfulgt af canadieren Marcel Dupuis.

Se live-udsendelserne af STIHL TIMBERSPORTS® VM 2022 her:

For de fulde resultater fra VM, læs mere her.
Læs flere nyheder fra TIMBERSPORTS® Danmark her.