I den anden delkonkurrence af Nordic Cup lykkedes det ale tre danske atleter at få en medalje.

Nordisk cup i TIMBERSPORTS® fortsætter – Danmark erobrede tre medaljer i anden delkonkurrence

I den anden delkonkurrence i TIMBERSPORTS® Nordic Cup 2023, 21.-22. juli, blev der sat adskillige rekorder. Foran et stort publikum i Malung, Sverige, blev der sat i alt otte nordiske rekorder fordelt på de fire forskellige konkurreceklasser. Fra Danmark konkurrerede Bo Andersen, Esben Pedersen og Felixia Banck – og alle tre atleter drog hjem fra konkurrencen med hver sin medalje.

I weekenden gjorde ekstremsporten TIMBERSPORTS® sit indtog i Malung, Sverige, hvor den anden delkonkurrence i Nordic Cup 2023 blev afholdt i forbindelse med den populære danse- og musikfestival, Dansbandsveckan. Atleter fra hele Norden var repræsenteret for at samle nye point i de forskellige konkurrenceklasser. Konkurrenceweekenden bød på mange personlige og nordiske rekorder for atleterne. Til stede fra Danmark var Bo Andersen (Rookie), Esben Pedersen (Rookie) og Felixia Banck (Women).

For Felixia er TIMBERSPORTS® karrieren gået hurtigt fremad, og hun har i løbet af sæsonen sat flere personlige, nationale og nordiske rekorder. Hun erobrede guldet i første delkonkurrence af Nordic Cup – en titel, som det lykkedes hende at forsvare i weekendens konkurrencer. Hun satte også to nordiske rekorder i Underhand Chop (51,12 sekunder) og Single Buck (16,55 sekunder).

– Jeg havde en rigtig god dag, og generelt er jeg meget tilfreds med min præstation. Stock Saw gik ikke helt så godt, som jeg håbede, men til gengæld gik Single Buck og Underhand Chop fremragende. Jeg har lagt så meget arbejde i det, så at opnå en tid under 17 sekunder er fantastisk, siger Felixia Banck og fortsætter:
– Forud for Nordiske Mesterskaber bliver der meget savning og hakning hjemme i min have. Jeg ser en mulighed for at vinde titlen, men i TIMBERSPORTS® kan alt ske.

Danmarks Bo Andersen (Rookie) sluttede på en andenplads lige efter Sveriges Edvin Karlsson, efterfulgt af Esben Pedersen (Rookie) på en tredjeplads.

– Det var en virkelig god konkurrence, træet var godt, og alle danskerne tog medaljer hjem for første gang – og med flere nationale rekorder. Der er ingen tvivl om, at min præstation i Single Buck-disciplinen gik bedre end forventet, jeg har kæmpet med den i træningssæsonen. Saven fungerede godt, ingen hakninger, så en ny national rekord er fantastisk, siger Bo Andersen.

Nu fortsætter atleterne med at samle point i de næste tre delkonkurrencer, og Cup-vinderne kåres, når alle delkonkurrencer er gennemført. Næste delkonkurrence finder sted i Orsa, Sverige, og den sidste delkonkurrence i Nordic Cup løber af stablen i Svenljunga i slutningen af september. Den 11.-13. august afholdes den nordiske TIMBERSPORTS® sæsons højdepunkt, Nordiske Mesterskaber 2023, i norske Elverum. I weekenden 3.-4. november venter VM i TIMBERSPORTS® i Stuttgart, som de danske atleter først skal kvalificere sig til.

Her afgøres Nordic Cup 2023:
- 26. – 28. maj – første delkonkurrence af Nordic Cup i Falun
- 21. – 22. juli – anden delkonkurrence af Nordic Cup i Malung
- 5. – 6. august – tredje delkonkurrence af Nordic Cup i Orsa
- 23. – 24. september – fjerde og afgørende delkonkurrence af Nordic Cup i Svenljunga

Fuldstændige resultater fra Nordic Cup 2023 kan findes her.
Hele TIMBERSPORTS® konkurrenceoversigten er tilgængelig her.
Læs flere nyheder fra TIMBERSPORTS® Danmark her.

+46 73-736 23 14, emma.birgersson@stihl.se.