Hård konkurrence for Danmark I holdkonkurrencen: Historisk med første kvindelige atlet ved verdensmesterskabet

Verdensmesterskabet i holdkonkurrencen fandt sted fredag den 28. oktober i Partille Arena, lidt uden for Göteborg, Sverige. De regerende mestre, Australien, tog guldmedaljen hjem. Danmark fik hård konkurrence og endte på en 19. plads ud af 20 hold. Det danske landshold skrev stadig historie, da holdmedlemmet Felixia Banck blev den første kvinde til at stille op i verdensmesterskabet.

Over 100 atleter fra 20 nationer konkurrerede fredag i holdkonkurrencen i TIMBERSPORTS®verdensmesterskabet 2022, i Partille Arena uden for Gøteborg. Efter tidtagningen stod Danmark over for Ungarn. Den første til at konkurrere i dette heat, og den første til at fuldføre disciplinen, var Felixia Banck på Stock Saw. Ungarn gennemførte dog hele heatet først med tiden 1:27:90 minutter, mens det danske hold missede tidsgrænsen på 2:00:00 minutter og dermed blev elimineret fra konkurrencen.

Holdformatet i TIMBERSPORTS® ligner en stafet, hvor atleterne og disciplinerne veksler. To hold møder hinanden i knock-out-heats, hvor det hold, der afslutter de fire discipliner først, går videre til næste runde.

For Felixia markerede verdensmesterskabet i Sverige hendes første internationale konkurrence, og hun var tilfreds med sin præstation.

– Det er ekstremt sjovt og en stor ære at være her og repræsentere Danmark. Det føles også meget stort at repræsentere alle kvinder i sporten, siger Felixia Banck og fortsætter:

– Inden næste konkurrence vil vi arbejde på at gøre overgangene endnu bedre, og øve vores respektive discipliner for at kunne vende stærkt tilbage næste år.

Hvad angår resten af de nordiske lande, sluttede Sverige på en 6. plads og Norge på en 15. plads. Lørdag den 29. oktober fortsætter verdensmesterskabet i Partille Arena med den individuelle konkurrence. Her skal svenske Emil Hansson, 21, kæmpe mod 11 andre nationer om at blive verdensmester i 2022.

Se live-udsendelserne af STIHL TIMBERSPORTS® VM 2022 her.
    For de fulde resultater fra VM, læs mere her.
    Læs flere nyheder fra TIMBERSPORTS® Danmark her.

+46 73-736 23 14, emma.birgersson@stihl.se.