Ferry Svan forsvarede sin titel som nordisk mester i STIHL TIMBERSPORTS® og er dermed kvalificeret til VM

Det nordiske mesterskab 2021 bød på flere rekorder, og der blev sat både personlige rekorder, nordiske rekorder og verdensrekord i de forskellige konkurrenceklasser i STIHL TIMBERSPORTS®. Vinder i PRO-klassen blev svenskeren Ferry Svan, som dermed kan kalde sig nordisk mester for anden gang i træk. Efter dagens sejr er Ferry nu rangeret som nummer et i Europa og har dermed sikret sig en plads til VM.

Efter to års lang venten blev det nordiske mesterskab i STIHL TIMBERSPORTS® afgjort lørdag den 28. august. Den nordiske elite i ekstremsporten afgjorde kampen om den attråværdige mesterskabstitel, som også kan udløse en plads til det individuelle VM i oktober.

Vinder i PRO-klassen og nordisk mester for anden gang i træk blev svenske Ferry Svan, som også satte ny nordisk rekord i Single Buck med tiden 11,73 sekunder.

– Det er en rigtig skøn følelse at vinde det nordiske mesterskab igen. Jeg er naturligvis rigtig glad, og nu skal det lige have lov til at synke ind. Det nordiske mesterskab er en vigtig konkurrence og et delmål på vejen til VM, udtalte Ferry Svan efter sejren.

I kraft af sejren ved det nordiske mesterskab er Ferry Svan lige nu placeret som nummer et i Europa. Dermed er han en af de to førende atleter i verden og har sikret sig en plads til det individuelle VM som den eneste nordiske atlet i München den 2. oktober i år. Til VM i 2019 fik Ferry Svan en syvendeplads.

– Op til VM vil jeg fortsætte med at træne hårdt og finpudse de detaljer, som ikke var helt på plads i dag. Naturligvis sigter jeg efter også at tage sejren der, siger Ferry Svan.

Norske Ole Magnus Syljuberget satte ny verdensrekord i disciplinen Stock Saw med 8,51 sekunder og satte desuden personlig rekord i yderligere to discipliner. Ole Magnus sluttede på femtepladsen og fik i kraft af dagens konkurrence også titlen som norsk mester 2021.

Intermediate og Rookie
Bedste Rookie blev Edvin Karlsson, som deltog i det nordiske mesterskab for anden gang.

– Sidste gang fik jeg en placering som nr. 6, men jeg havde en god fornemmelse op til dagens konkurrence, så jeg håbede på en bedre placering denne gang. Man ved aldrig, hvordan det kommer til at gå, men det føles rigtig godt at blive bekræftet i, at træningen har givet resultater, siger Edvin Karlsson.

Førstepladsen i Intermediate-klassen gik til Viktor Clarmo, som efter en pause nu er tilbage i konkurrencesammenhæng igen.

– Det føles fantastisk at være tilbage og konkurrere igen. Jeg elsker den her sport og er tilfreds med dagens præstationer. Når jeg kommer hjem, vil jeg fortsætte træningen og lægge lidt ekstra fokus på savdisciplinerne, så jeg også kan forbedre mine tider der, siger Viktor Clarmo.

Resultater fra nordisk mesterskab 2021 i STIHL TIMBERSPORTS® (PRO-klassen)

1. Ferry Svan, Sverige

2. Calle Svadling, Sverige

3. Emil Hansson, Sverige

4. Pontus Skye, Sverige

5. Ole Magnus Syljuberget, Norge

6. Samuel Hell, Sverige

Billedtekster

STIHL TIMBERSPORTS – nordisk mesterskab 2021
Vinderne fra det nordiske mesterskab 2021 i STIHL TIMBERSPORTS®, fra venstre mod højre: Calle Svadling (andenplads), Ferry Svan (førsteplads), Emil Hansson (tredjeplads). Foto: STIHL TIMBERSPORTS®

Ferry Svan Single Buck 1
Konkurrencen var hård, men det lykkedes for svenske Ferry Svan at forsvare sin nordiske mesterskabstitel, som han har haft siden 2019, hvor det nordiske mesterskab sidst blev afholdt. I kraft af dagens sejr står det også klart, at Ferry har sikret sig en plads til det individuelle VM 2021.

Ferry Svan Single Buck 2
På dagen satte Ferry desuden ny nordisk rekord med den to meter lange håndsav i Single Buck. Foto: STIHL TIMBERSPORTS®

Calle Svadling Stock Saw
Calle Svadling satte personlig rekord i disciplinerne Stock Saw og Springboard og fik en sølvmedalje. Foto: STIHL TIMBERSPORTS®

Emil Hansson Standing Block Chop
Emil Hansson satte tre personlige rekorder, blandt andet i Standing Block Chop, og sluttede på tredjepladsen. Foto: STIHL TIMBERSPORTS®

STIHL TIMBERSPORTS® er en international konkurrenceserie inden for atletisk træfældning, som kræver styrke, teknik og mod. Sporten stammer fra Canada, USA og New Zealand. I dag har sporten udviklet sig til professionelle konkurrencer på højt sportsniveau med et entusiastisk publikum. I Sverige er sporten på fremmarch, og globalt tiltrækker TIMBERSPORTS® over 20 millioner fans. TIMBERSPORTS® består af seks discipliner; tre med økse, to med motorsav og en med sav. Læs mere på stihltimbersports.se. TIMBERSPORTS® er et registreret varemærke tilhørende ANDREAS STIHL AG & Co. KG.