Efter det aflyste mesterskab – Sverige står som vært for VM i STIHL TIMBERSPORTS® 2022

I 2020 skulle verdens største mesterskab i timbersports afholdes i Sverige, men konkurrencerne blev aflyst på grund af pandemien. Nu kommer den glædelige meddelelse – STIHL TIMBERSPORTS® har besluttet at afholde VM 2022 i Sverige. Den 28.–29. oktober 2022 vil over hundrede atleter fra hele verden derfor komme til Partille Arena uden for Göteborg for at deltage i individuelle og holdkonkurrencer.

Efter næsten to års ventetid, hvor konkurrencerne blev aflyst som følge af pandemien, står det nu klart – i 2022 er Sverige for første gang nogensinde vært for STIHL TIMBERSPORTS® verdensmesterskabet. Den sidste weekend i oktober 2022 kommer verdenseliten inden for ekstremsporten STIHL TIMBERSPORTS® til Sverige for at konkurrere om de eftertragtede verdensmestertitler. Omkring 120 atleter fra mere end 20 lande vil mødes økse mod økse og sav mod sav. Hele verdens øjne vil vende sig mod Partille Arena, hvor konkurrencerne bliver afholdt.

–Vi er meget glade for endelig at kunne afholde dette mesterskab. TIMBERSPORTS® er en spændende sport, og vi ser frem til at hilse alle velkommen til idræts- og eventbyen Partille, fortæller Håkan Axlid, Booking- og Produktionsansvarlig hos Partille Arena.

Efter to år med internationale konkurrencer bag lukkede døre planlægger STIHL TIMBERSPORTS® at afholde mesterskabet en weekend, hvor der også er åbent for publikum.

–Det er en ære at være vært for det prestigefyldte mesterskab og at kunne modtage verdenseliten inden for STIHL TIMBERSPORTS®. Ekstremsporten har en stor international følgerskare – publikum fra alle kontinenter følger konkurrencerne på tv og de sociale medier, og mange inkarnerede fans tager ud for at se dem på stedet. Vi håber, at omstændighederne tillader, at vi kan afholde et verdensmesterskab efter planerne med publikum i arenaen, udtaler Emma Birgersson, PR- & kommunikationsansvarlig for STIHL TIMBERSPORTS®.

Lørdag d. 29. oktober 2022 afgøres det individuelle VM, hvor verdens tolv bedste atleter konkurrerer med kraftfulde motorsave og knivskarpe økser. Atleterne konkurrerer i alle ekstremsportens seks discipliner; tre med økse, to med motorsav og en med en to meter lang håndsav. Konkurrencen afholdes i tre udelukkelsesrunder, hvor atleterne får point i den pågældende disciplin baseret på tid. Atleten med det højeste antal point efter samtlige runder får den ærefulde titel Individuel Verdensmester 2022. Da VM sidst blev afholdt i Prag 2019, fik svenske Ferry Svan en syvendeplads, og verdensmestertitlen gik til Brayden Meyer fra Australien.

Dagen før de individuelle konkurrencer afholdes der hold-VM, hvor firemandsholdene konkurrerer i stafetformat i disciplinerne Stock Saw, Underhand Chop, Single Buck og Standing Block Chop. Holdene mødes to og to i udelukkelsesrunder, og ligesom i de individuelle konkurrencer vil der blive hård kamp om pladserne på podiet. Ikke mindst fra det australske hold, der som vinder af de seneste to mesterskaber kæmper for at opnå hattrick. Sidst kom det svenske landshold ind på en syvendeplads i 2019.

Først de nordiske mesterskaber 2021
Men de svenske og norske atleter skal først til de nordiske mesterskaber 2021, der løber af stablen d. 28. august 2021. Disse konkurrencer afholdes uden publikum, men livestreames via Facebook, Youtube og Twitch. Den bedste nationale atlet i de nordiske mesterskaber kan også kvalificere sig til det individuelle VM 2021, der bliver afholdt i München d. 2. oktober. Dette mesterskab afholdes også uden publikum, men livestreames via de sociale medier.

STIHL TIMBERSPORTS VM 2022
Partille Arena, Göteborg, d. 28.–29. oktober 2022.
Billetterne vil snart blive sat til salg på www.partillearena.se/timbersports.

STIHL TIMBERSPORTS® følger løbende pandemiens udvikling samt myndighedernes råd og restriktioner. Planer for konkurrencer og events kan derfor blive ændret og tilpasset.

Billedtekster
TIMBERSPORTS_WCH19
Eva Carlsson, tidligere kommunalpolitiker i Partille kommune sammen med Norbert Pick fra STIHL ved VM i 2019 ved ceremonien til overdragelse af værtskabet for VM 2020. Foto: STIHL TIMBERSPORTS®.

STIHL_TIMBERSPORTS_WCH19_det svenske hold
Det svenske landshold i STIHL TIMBERSPORTSÒ ved VM i Prag 2019.

STIHL_TIMBERSPORTS_WCH19_Ferry_Svan
Ferry Svan blev nr. 7 ved det Individuelle VM 2019.

tlf. +46 (0) 737 362 314, emma.birgersson@stihl.se.

Håkan Axlid, Booking- & Produktionsansvarlig hos Partille Arena,
tlf. +46 (0) 703 430 932, hakan.axlid@partille.se.

STIHL TIMBERSPORTS® er en international konkurrenceserie inden for atletisk træfældning, som kræver styrke, teknik og mod. Sporten stammer fra Canada, USA og New Zealand. I dag har sporten udviklet sig til professionelle konkurrencer på højt sportsniveau med et entusiastisk publikum. I Danmark er sporten på fremmarch, og globalt tiltrækker TIMBERSPORTS® over 20 millioner fans. TIMBERSPORTS® består af seks discipliner; tre med økse, to med motorsav og en med sav. Læs mere på stihltimbersports.is TIMBERSPORTS® er et registreret varemærke tilhørende ANDREAS STIHL AG & Co. KG.