Rookie-atleten Esben Pedersen har tidligere konkurreret for Danmark i holdformatet. Det danske landshold blev nummer fem i søndagens nordiske holdkonkurrence.

Danmark kæmpede i nordisk holdkonkurrence

Søndag sluttede de nordiske mesterskaber, som blev arrangeret i Sverige, med en nordisk holdkonkurrence. Efter flere krævende heats mod både Sverige og Norge sluttede det danske landshold på en flot femteplads. Søndagens holdkonkurrence var den første for det danske hold siden 2018.
–
Det føles rigtig godt at være tilbage på konkurrencescenen og at kunne udfordre med et dansk hold, siger Esben Pedersen.

Efter en nordisk mester blev kåret lørdag, var det tid til, at de nordiske landshold mødtes i holdkonkurrencen søndag. For Danmarks vedkommende var søndagens nordiske holdkonkurrence den første siden 2018, og for flere af atleterne var det en debut i holdformatet. Holdformatet i TIMBERSPORTS® fungerer som et stafetløb - en atlet starter og derefter tager den næste over, indtil alle fire atleter har gennemført hver sin disciplin. Det hold, der kommer hurtigst igennem de fire discipliner, går videre til næste heat.

Holdrepræsentanterne for Danmark var Felixia Banck, Bo Andersen, Esben Pedersen, Henrik Stenberg Tångberg, Thomas Nichols og Jesper Sjødahl Andersen. Den fælles holdindsats, hvor holdet kørte forskellige konstellationer i de to runder, sikrede Danmark en flot femteplads – dette efter at have været oppe mod det svenske landshold i kvartfinalen. Rookie-atleten Esben Pedersen har tidligere konkurreret for Danmark i holdformatet.

– Det føltes meget godt at stille op som et hold igen. Vi fik ikke de bedste tider, og når vi har trænet hjemme, har vi haft bedre resultater, men vi er et nyt hold, der arbejder hårdt på at finde gode rutiner – så, uanset hvad, vi er bestemt glade for dagens resultat. Jeg har savnet holddelen af sporten, så det føles godt at være tilbage, siger Esben Pedersen.

International konkurrence venter i september
    De nordiske mesterskaber afsluttede årets nordiske konkurrencesæson. Dernæst venter internationale stævner for både Esben Pedersen og en række af de nordiske atleter, når European Nations Cup arrangeres i Schweiz. Herefter kommer årets internationale højdepunkt, VM i Sverige. Verdensmesterskaberne finder sted den 28.-29. oktober uden for Göteborg, Sverige. Læs mere om verdensmesterskabet her.