Bæredygtighedsrapport

Pressemeddelelse -

Ny rapport sætter fokus på at også i forbindelse med bæredygtighed, er handling vigtigere end ord

• 11% af de adspurgte virksomheder mener, at de har en robust bæredygtighedsstrategi
  • 50% af de adspurgte virksomheder har konkrete og ambitiøse planer om at opnå Net Zero inden 2050
  • 61% siger, at bæredygtighed ændrer den måde, de måler økonomiske resultater
  • 47% af de adspurgte virksomheder prioriterer emballageinnovation som en del af løsningen for at opnå målene for Net Zero

En ny undersøgelse foretaget af Smurfit Kappa i samarbejde med Financial Times har afsløret, at bæredygtighed fortsat spiller en central rolle i strategien og planlægningen for førende virksomhedsledere i hele Europa og Syd-, Mellem og Nordamerika. Transparency Edge, som blev gennemført blandt 440 virksomhedsledere på direktionsniveau på tværs af 11 større økonomier, viste, at på trods af at halvdelen af virksomhederne har sat ambitiøse planer for at opnå Net Zero, mener kun 11% af respondenterne, at de har en robust og handlingsrettet bæredygtighedsstrategi.

Mere end halvdelen (61 %), der svarede, angiver, at bæredygtighed ændrer den måde, de måler økonomiske resultater. Mange af dem er begyndt at bygge bæredygtighed ind i evaluering af deres lederes resultater og belønning. Dette understreger den indvirkning, som bæredygtighed allerede har på tværs af virksomheder. Næsten halvdelen af virksomhederne (47 %) har prioriteret emballageinnovation som en måde at opfylde deres egne Net Zero mål.

Mens 63% af virksomhederne mener, at de har fuldstændig gennemsigtighed om, hvordan og hvorfor bæredygtighedsbeslutninger træffes, hævder næsten en tredjedel (29%), at deres virksomheds handlinger sjældent stemmer overens med de bæredygtighedsambitioner, de kommunikerer til interessenter. Kløften mellem erklærede ambitioner og handling udsætter fortsat virksomhederne for risikoen for beskyldninger om greenwashing.

Undersøgelsen fremhævede vigtigheden af gennemsigtighed og understregede, hvordan det er centralt for opbygning af tillid blandt forbrugere, investorer og kritiske interessenter. De virksomheder, der anses for at være ledende virksomheder inden for bæredygtighed – i rapporter kaldet ‘Sustainability Leaders' (11 %), er foran, når det kommer til fire centrale aspekter af gennemsigtighed:

• Sikring af overensstemmelse mellem bæredygtighedshandling og ambitioner
  • Måling af fremskridt med hensyn til Net Zero initiativer
  • Effektiv kommunikation for at opbygge tillid
  • Uafhængig validering af bæredygtighedsresultater
  • Omvendt har overraskende 17% af virksomhederne endnu ikke fastlagt en strategi, mens 33% kun er i gang med at udvikle en strategi

I en kommentar til forskningsresultaterne sagde Garrett Quinn, Chief Sustainability Officer hos Smurfit Kappa: "Denne undersøgelse fremhæver, hvordan der på trods af betydelige ambitioner i hele erhvervslivet ofte ikke er et match mellem handling, måling og garanti. Ved at kombinere disse og få det understøttet af en validering af en tredjepart kan du kommunikere overbevisende om bæredygtighed, og derved engagere dine interessenter og fjerne enhver risiko for greenwashing.

"Hos Smurfit Kappa er gennemsigtighed af afgørende betydning for os. Derfor vil dette år være det 16. år med offentliggørelse af vores årlige Sustainability Development Report (SDR), som er valideret af tredjepart siden 2009. Den skitserer tydeligt, hvordan vi som virksomhed træffer troværdige foranstaltninger for at opfylde vores strategiske bæredygtighedsmål.

"Alle virksomheder skal være ambitiøse, men bæredygtighed handler om meget mere end at sætte mål. Samtidig med, at du opsætter ambitioner, skal du nu fremvise handling og resultater. Ligeledes skal du rapportere dine fremskridt klart og gennemsigtigt for at sikre, at både dine handlinger og udfordringer anerkendes af dine interessenter."

Ken Bowles, Smurfit Kappa Chief Financial Officer, sagde: "Dagens undersøgelse viser, hvor vigtig gennemsigtighed er som en faktor for at etablere og opretholde troværdighed, når det kommer til bæredygtighed. Uklarhed vil ikke længere blive tolereret af kunder, investorer eller nogen af vores vigtigste interessenter.

"Bestemmelser vil spille en afgørende rolle med hensyn til at skabe lige vilkår for virksomhederne, når de rapporterer resultaterne af deres indsats for at reducere CO2-emissionerne. Omarbejdning af finansiel rapportering betyder at forstå, hvad der skaber ægte langsigtet værdi og inkludere de ikke-finansielle fordele. Det handler om at opbygge business cases, der leverer på både den bæredygtighedsmæssige og den økonomiske side."

Undersøgelsen fremhævede også vigtigheden af at sikre, at forbrugerne informeres, da de i stigende grad kræver klare, pålidelige oplysninger fra brands for at træffe bedre informerede beslutninger. De tre mest effektive måder at øge gennemsigtigheden blandt forbrugerne på er effektrapportering (47 %), tydeligt mærket emballage (43 %) og årlig bæredygtighedsrapportering (40 %).

Smurfit Kappa Danmark er den danske emballagevirksomhed i Smurfit Kappa-koncernen. Vi tilbyder skræddersyede emballageløsninger i bølgepap. I tæt samarbejde med vores kunder udvikler vi innovative, omkostningseffektive og attraktive produktemballager og displays, der styrker vores kunders brand. Vi råder over 6 produktionsfaciliteter i Danmark herunder Kolding, Herfølge, Vamdrup, Vejle, Varde og Ejby.

Per Frederiksen

Pressekontakt CEO Smurfit Westrock Skandinavien +46 413 680 00
Smurfit Westrock Pressoffice

Pressekontakt Smurfit Westrock Group

Smurfit Westrock er en global leder inden for bæredygtige emballageløsninger

Smurfit Westrock er en global leder inden for bæredygtig papir- og emballageproduktion med aktiviteter i 40 lande og over 100.000 medarbejdere, der arbejder på mere end 500 konverteringsanlæg og 63 papirmøller.

Vi tilbyder en enestående portefølje af innovative emballageløsninger, herunder bølgepap, forbrugeremballage, Bag-in-Box® emballage og salgsdisplays.

Smurfit Westrock Danmark