Ny Scania Streamline - sparer op til 8 % brændstof

Udviklingen med at forbedre tunge lastbilers aerodynamiske egenskaber tog for alvor fart med den oprindelige Scania Streamline i 1991. Det var en videreudviklet Scania 3-serie R-model, hvor der blev ofret særlig opmærksomhed på luftstrømmenes indflydelse på brændstoføkonomien, og den oprindelige Scania Streamline, som blev produceret fra 1991 til 1995, opnåede legendarisk status over hele Europa. Siden da har Scania præ-senteret flere nye lastbilserier med yderligere fokus på aerodynamisk design.

Strømlinede forbedringer Den nye Scania Streamline er tro mod denne arv og forstærker Scanias position som fø-rende på markedet, når det gælder brændstoføkonomi, driftssikkerhed og levetid.
To af markedets mest aerodynamiske førerhuse er nu blevet endnu mere strømlinede. De forreste hjørnepaneler på G- og R-førerhusene er gjort endnu mere aerodynamiske for at forbedre luftstrømmene langs førerhusets sider.
Den nydesignede solskærm med mulighed for integrerede fjernprojektører bidrager til yderligere forbedringer af aerodynamikken, og resultatet er ikke kun lavere brændstof-forbrug men også en mere strømlinet og moderne fremtoning.

Scania Opticruise
Scania har videreudviklet sit fuldautomatiske Opticruise gearskiftesystem med ny soft-ware, der resulterer i lavere brændstofforbrug og højere gennemsnitshastighed. Den nye Opticruise er fuldt integreret med Scanias intelligente Active Prediction cruise control med potentiale til reduktion af brændstofforbruget med yderligere 4-5 %.

Scanias opdaterede Euro 6-motorer repræsenterer brændstofbesparelser på 2 % i forhold til deres forgængere. Trykluftkompressoren på Euro 6-motorerne til- og frakobler auto-matisk under kørslen afhængigt af behovet for trykluft, hvilket yderligere reducerer brændstofforbruget med 1 %. Endelig har justering af olieniveauet i de opdaterede let-løbs-gearkasser reduceret krafttabet, hvilket også reducerer brændstofforbruget.

Flere Euro 6-motorer
I forbindelse med lanceringen af Scania Streamline udvider Scania udvalget af Euro 6-motorer i hele sit lastbilprogram. De modulopbyggede 9-, 13- og 16-liters Euro 6-motorer dækker nu 11 forskellige effgektniveauer fra 250 hk i den mindste 5-cyl. 9-liters rækkemotor til 580 hk i den indtil videre kraftige 16-liters V8’er. Senere lanceres en endnu kraftigere 16-liters Euro 6 V8’er med mere end 700 hk.
For at forbedre kundernes muligheder for at skræddersy lastbilens brændstofkapacitet og fleksibilitet til kørselsopgaven med både sættevognstrækkere og traditionelle lastbiler tilbyder Scania et endnu bredere udvalg og størrelser af AdBlue-tanke.

Dobbelt batterisystem Scania har sat endnu mere fokus på driftssikkerheden med lancering af et dobbelt batte-risystem med fire separate batterier. To af batterierne er udelukkende forbeholdt start af motoren, mens de to andre er forbrugsbatterier. Under kørslen prioriteres opladning af startbatterierne, så der altid er maksimal startstrøm til rådighed.
Under kørslen og ved parkering i kortere eller længere tid sørger forbrugsbatterierne for at levere strøm til lastbilens mange strømforbrugere. Skulle de to forbrugsbatterier blive afladet f.eks. ved længere tids forbrug af strøm med slukket motor, vil startbatterierne altid være fuldt opladet og dermed i stand til at starte motoren, så lastbilens generator igen kan oplade alle lastbilens batterier.

Nye serviceydelser
I forbindelse med lanceringen af Scania Streamline introducerer Scania også en række nye serviceydelser, der er udviklet til at hjælpe chauffører og transportvirksomheder i deres daglige arbejde, samt ved kontakt til Scanias servicenetværk for at få udført ser-vice og reparation.
For at forbedre lastbilernes uptime gør Scania det muligt at udføre trådløs fjerndiagnose på lastbilerne under kørslen. Det sker gennem Scania Communicator kommunikations-enheden, der fremover bliver standard på alle nye Scania på det danske marked.
En ny Serviceplanner-funktion hjælper chaufføren eller vognmanden med at bestille ser-vice eller reparation baseret på mere præcise driftsdata end tidligere. Det kan fremover enten gøres fra vognmandens kontor via Scanias Fleet Management portal på internettet eller direkte fra lastbilen ved hjælp af en Scania app til smartphone og tablet. Inden værkstedsbesøget kan lastbilens driftsdata overføres digitalt til Scania, så besøget kan forberedes og planlægges i alle detaljer.

Massive investeringer
Scanias Executive Vice President Henrik Henriksson, der er ansvarlig for salg og marke-ting, siger:
- Vi har investeret massivt i videreudvikling af vores i forvejen banebrydende Euro 6-motorer. Vi er godt tilfredse med resultaterne, for vi kan med stolthed konstatere, at Scanias 2. generation Euro 6-motorer bruger endnu mindre brændstof end deres for-gængere – herunder også ved sammenligning med de tilsvarende Euro 5-motorer.
Henrik Henriksson tilføjer:
- Scanias nye 2. generation Euro 6-motorer på hhv. 450 og 490 hk er 2-3 procent mere økonomiske end de tilsvarende 1. generation-motorer på hhv. 440 og 480 hk. De for-bedrede Scania Opticruise og Scania Active Prediction-systemer bidrager hver med yder-ligere 2-3 % reduktion af brændstofforbruget. Desuden har vi forbedret førerhusenes aerodynamik, reduceret krafttabet i vores gearkasser samt indført andre nye teknologier på afgørende områder. Selv om man ikke bare kan lægge tallene sammen, vurderer vi, at den potentielle brændstofbesparelse for en Euro 6-lastbil i europæisk langturskørsel kan nå op på ca. 8 %.

Billedtekst:
Scania Streamline sætter nye standarder for brændstoføkonomi, driftssikkerhed og leve-tid. Med brændstofbesparelser på op til 8 % repræsenterer den nye Scania Streamline samme store fremskridt, som den oprindelige Scania Streamline gjorde i 1991.

Scania Danmark A/S indgår i den globale Scania-koncern, der er en af verdens førende producenter af tunge lastbiler og busser samt industri- og marinemotorer med tilhørende serviceydelser. Scanias integrerede produkter og serviceydelser sikrer kunderne maksimal uptime og markedets mest omkostningseffektive transportløsninger. Scania tilbyder også finansielle tjenesteydelser og beskæftiger ca. 35.000 medarbejdere fordelt på ca. 100 markeder verden over.

Scanias forsknings- og udviklingsaktiviteter er koncentreret i Sverige, mens produktionen foregår i Europa og Sydamerika med mulighed for global udveksling af produktionsteknologi, komponenter og komplette køretøjer. I 2012 omsatte Scania for SEK 79,6 mia. og opnåede et driftsresultat på SEK 6,6 mia.
Læs mere om Scania på www.scania.com og www.scania.dk.

I dag er Scania en førende producent af tunge lastbiler, busser og turistbusser og af industrielle motorer og marinemotorer. Desuden udbyder og sælger virksomheden et bredt udvalg af servicerelaterede produkter og finansieringsydelser.
Scania driver virksomhed i cirka 100 lande og har mere end 35.000 ansatte. Af disse arbejder 2.400 med forskning og udvikling – hovedsagelig i Sverige, tæt på virksomhedens produktionsenheder. Scanias hovedindkøbsafdeling suppleres af lokale indkøbsafdelinger i Polen, Tjekkiet, USA og Kina. Produktionen finder sted i Europa og Latinamerika. Desuden arbejder der ca. 20.000 medarbejdere i Scanias uafhængige salgs- og serviceorganisation.