Øget skiferietrafik hos Scandlines

Trods finanskrisen er danskerne ikke villige til at opgive skiferien. Det tyder dugfriske tal
fra Scandlines i hvert fald på. På vinterferiens store afrejsedag, fredag den 6. februar, sejlede 3 % flere biler med Scandlines’ færger på ruterne mellem Danmark og Tyskland, i forhold til samme fredag sidste år. På ruten Gedser-Rostock måtte rederiet melde alt udsolgt mellem klokken 7.00 og 23.45. Det samme gælder de fleste afgange i dag, fredag den 13. februar.

Selvom krisen også begynder at kradse i mange danske hjem, har danskerne valgt at holde fast i traditionen om den årlige skiferie. Det tyder dugfriske tal fra Scandlines i hvert fald på. Rederiet kan i år tilmed notere en lille fremgang i skiferietrafikken på færgeruterne mellem Danmark og Tyskland, sammenlignet med 2008.

På den store afrejsedag for skolernes vinterferie, fredag den 6. februar, oplevede rederiet således en fremgang på i alt 3 % i antallet af biler på Scandlines’ to ruter mellem Danmark og Tyskland, i forhold til samme fredag i fjor. På ruten Gedser-Rostock var alle afgange i tidsrummet fra klokken 7.00 til klokken 23.45 udsolgt, og på Rødby-Puttgarden var der også godt fyldt op.

Meget tyder på, at dagen i dag, fredag den 13. februar, bliver lige så travlt for Scandlines som sidste fredag. Rederiet melder om næsten alt udsolgt på ruten Gedser-Rostock. På afgangen klokken 23.45 er der dog stadig få pladser tilbage. På den mere frekvente rute Rødby-Puttgarden, som afgår fast hver halve time, spiller pladsreservation en mindre rolle. Her er tendensen imidlertid den samme som på Gedser-Rostock – fyldte færger med et stort antal familier, som er på vej på skiferie i egen bil.

”Vi glæder os meget over denne positive tendens og håber, at den fortsætter hen over vinteren og resten af året”, udtaler Jørgen Jensen, Passagerchef hos Scandlines. ”Allerede i sidste måned registrerede vi en fremgang i antallet af biler på Gedser-Rostock, sammenlignet med januar 2008. De positive resultater i årets første to måneder på ruterne mellem Danmark og Tyskland ser vi som et tegn på, at danskerne ikke fravælger ferien på grund af krisen. Tværtimod lader det til, at de holder fast i traditionerne omkring familien og at deres feriemønster blot ændres lidt, således at bilferie og rejser i nærområdet nu spiller en større rolle end tidligere”, slutter Jørgen Jensen.

Med 39.000 afgange fordelt på syv færger transporterede Scandlines i 2023 tæt på 6,4 millioner passagerer, over 1,6 millioner personbiler og over 700.000 fragtenheder på ruterne Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock.