Nyt cykelløb mellem Tyskland og Danmark ser dagens lys

På et pressemøde under seksdagesløbet præsenterer Scandlines, Mercedes-Benz
CPH og Kræftens Bekæmpelse et nyt cykelløb, der bliver en af de største cykelevents i 2012. Op mod 800 danske og tyske motionister forventes at cykle fra Berlin til København i endagsløbet ”Berlin-Copenhagen”. Tilmelding sker via cykelevent.dk, og overskuddet går ubeskåret til Kræftens Bekæmpelses TRÆDTILkampagne.

Danmark og Tyskland har stærke forbindelser, og hvert år sejler Scandlines mere end 7
millioner passagerer mellem Danmark og Tyskland. Derfor har Scandlines nu taget initiativ til et tilbud til de tohjulede rejsende og skaber sammen med Kræftens Bekæmpelse og Mercedes-Benz CPH en af de største cykelevents i 2012 for cykelryttere, cykelmotionister og cykeleventyrere i endagsløbet ”Berlin-Copenhagen”.

Når startskuddet lyder den 18. august kl. 00.01 venter der berlinerne og de spændte cyklister en oplevelse ud over det sædvanlige. Feltet ruller med politieskorte fra hjertet af Berlin op igennem de smukke tyske delstater Brandenburg og Mecklenburg-Vorpommern med kurs mod København. Meget symbolsk er det Scandlines’ nye færger ”M/F Berlin” og ”M/F Copenhagen”, som i Rostock giver rytterne en tiltrængt pause fra pedalerne, og dansk jord under hjulene i Gedser. Efter et tiltrængt hvil på færgen med mad og massage, er det op på jernhesten igen og videre mod opløbsstrækningen i København.

Med mere end 187.000 danske besøgende i 2010 er Berlin stadig blandt danskernes foretrukne rejsemål. Den tyske hovedstad ligger kun seks timer fra København – heraf er to af timerne om bord på færgen med bilen slukket.

”Vi vil gerne være med til at tilføje en ekstra dimension til rejseoplevelsen og binde de to byer tættere sammen - her giver cyklen en fremragende udsigt fra sadlen. Vores idé med at kæde de to metropoler sammen i en rullende folkefest er blevet løftet op til et endnu højere niveau, fordi Mercedes-Benz CPH og Kræftens Bekæmpelse med det samme kunne se ideen og har valgt at bakke løbet op. Vi håber derfor, at mange vil støtte op om den gode sag, løbet og de mange cyklister, som skal på deres livs tur,” siger Brian Lindorf Hansen, Product Manager i Scandlines.

Etapen er 430 kilometer og bliver hermed et af de længste endagsløb i Nordeuropa. Det bliver en udfordring for hver enkelt i feltet, og det kræver træning og en sund livstil, hvis løbet skal gennemføres.

“Kombinationen af den fysiske og mentale udfordring for deltagerne tiltaler os, og blandt vognmænd og brancheorganisationer gøres der allerede i dag meget for at sætte fokus på nødvendigheden af motion og en sund livstil i transportbranchen. Det er en positiv udvikling, vi gerne vil støtte op om, selvom vi normalt mest er til firehjulet transport,“ siger Klaus Hansen, salgsdirektør for erhvervsbiler i Mercedes-Benz CPH.

Hos Kræftens bekæmpelse er man glade for samarbejdet, der med et cykelfelt på op mod 800 cyklister gør en forskel for den enkelte, men som samtidig fylder godt i landskabet og sender et stærkt signal til omverdenen om, at en sund og aktiv livsstil er forebyggende i kampen mod kræft.

”Det er aldrig for sent at træde til og gøre en aktiv indsats for sit helbred. Vi ved at motion nedsætter risikoen for kræft, så hvorfor ikke kombinere motion med gode oplevelser og socialt samvær. Det byder cykelløbet ”Berlin-Copenhagen” på, så selvom ruten er lang, så er det indsatsen værd. You can do it,” er budskabet fra TRÆDTIL- kampagneleder, Jimmy Trolle.

Om cykelløbet Berlin-Copenhagen:

Initiativtagere og hovedsponsorer:

Dato: 18. august 2012

Scandlines

Længde: 430 kilometer
Mercedes-Benz CPH
Start: Kl 01.00 i Berlin Centrum
Kræftens Bekæmpelse
Slut: Kl. 22.00 i København

Samarbejdspartnere:

Østdansk Turisme

Deltagere: For alle - op til 800 cyklister
Wonderful Copenhagen
VisitBerlin
Tourismus-Marketing Brandenburg
Tilmelding: www.cykelevent.dk
Tourismusverband Mecklenburg-Vorpommern

Scandlines blev grundlagt i 1998 og er et af Europas største færgerederier. På tre korte færgeruter med høj frekvens og kapacitet mellem Danmark, Sverige og Tyskland leverer vi en effektiv og pålidelig transportservice til både passagerer og fragtkunder. Hovedfokus i alle Scandlines’ aktiviteter er at skabe værdi for vores kunder om bord på færgerne såvel som i vores BorderShops.

I 2011 transporterede vi 11,5 millioner passagerer, 2,6 millioner personbiler og 640.000 lastbiler på vores ruter Rødby-Puttgarden, Gedser-Rostock og Helsingør-Helsingborg.

Med 39.000 afgange fordelt på syv færger transporterede Scandlines i 2023 tæt på 6,4 millioner passagerer, over 1,6 millioner personbiler og over 700.000 fragtenheder på ruterne Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock.