SPOTUDSTILLING: ​DYK NED I EN AF LEJRES ULØSTE GÅDER

Under udgravningen af Danmarks største kongehal i Lejre fandt arkæologerne en mystisk grav fra vikingetiden. Nu bliver graven for første gang udstillet på Lejre Museum, hvor besøgende fra 16. juni inviteres ind i gåden om ’Skelettet i kongehallen’.

På Lejre Museum har ansatte og gæster fået selskab af en mystisk herre fra vikingetiden:

“Vi ved ikke, hvem han er, eller hvorfor han blev begravet på stedet, hvor Danmarks største kongehal lå. Men vi tror, at skelettet er nøglen til bedre at forstå kongehallen og det sagnomspundne Lejre,” fortæller museumsinspektør Isabella No'omi Fuglø.

Sagnene har længe fortalt om Lejres mægtige konger, men først i de sidste årtier har arkæologerne kunnet finde tegn på, at der var virkelighed bag myterne.

“Tilbage i 1940'erne og 1950'erne udgravedes flere vikingetidsgrave ved skibssætningerne øst for Lejre Å, og i midten af 1980'erne dukkede sporene af den første kongehal op på den anden side af åen. Det tydede på, at sagnene om kongerne i Lejre var mere sande, end man hidtil havde troet,” fortæller Julie Nielsen, arkæolog ved Lejre Museum.

Nu kunne arkæologerne sige med sikkerhed, at der havde ligget kongehaller og et magtcentrum i Lejre i mere end 500 år.

Det var endnu en sensation, da man i 2009 fandt sporene af en hal på 61 meter, hvilket gjorde den til Danmarks største hal fra vikingetiden. Midt i hallen fandt man en enlig, uforstyrret grav, og i graven fandt man et skelet.

Hvem var skelettet i kongehallen?

“Vi sendte skelettet ind på Panum Instituttet i København, hvor der blev lavet en såkaldt biologisk-antropologisk kønsbestemmelse af knogleresterne. Samtidig fik vi lavet kulstof-14 analyse af knoglerne. Resultaterne pegede på, at der var tale om en mand mellem 30 og 50 år,” fortæller Julie Nielsen.

Manden blev tilsyneladende begravet, flere år efter at kongehallen var fjernet. Han var iklædt guldindvævet tøj, men havde derudover kun få genstande med sig i graven, blandt andet en kniv.

“De få gravgaver peger på, at der ikke er tale om én af Lejres konger. Men siden han er blevet begravet lige der, hvor kongehallen havde stået, må han alligevel have haft en vigtig position. Så det er stadig lidt af en gåde.” siger Isabella No'omi Fuglø.

Skelettet og gravgaverne har aldrig før været udstillet. Nu kan de opleves i en spotudstilling på Lejre Museum, hvor de besøgende inviteres til at gå på opdagelse i mysteriet om skelettet, kongehallerne og det sagnomspundne Lejre.

”Skelettet i kongehallen – hvem var han?” kan opleves på Lejre Museum fra den 16. juni 2020.

Udstillingen er en del af en større formidlingsindsats fra Lejre Museum. Under overskriften 'Kongerigets vugge’ fortæller museet om de arkæologiske beviser for, at Lejre har været magtcentrum og kongesæde i yngre jernalder og vikingetid. Foruden spotudstillingen dækker ‘Kongerigets vugge’ over videoer, artikler og en podcastserie produceret i samarbejde med Politiken Histories Kongerækken.

Læs mere på lejremuseum.dk/kongerigets-vugge

'Kongerigets vugge' er støttet af Nationalpark Skjoldungernes Land.

• lejre museum
  • jernalder
  • viking
  • arkæologi
  • spotudstilling
  • udstilling

Museumskoncernen ROMU blev etableret i 2015 og udgøres i dag af besøgsstederne Roskilde Museum, Frederikssund Museum Færgegården, Lejre Museum, RAGNAROCK – museet for pop, rock og ungdomskultur, Lützhøfts Købmandsgård, Håndværksmuseet, Sankt Laurentius, Gl. Kongsgård, Tadre Mølle og Domkirkemuseet.

Isabella No'omi Fuglø

Museumsinspektør 42 24 52 51