Henrik Dam har afvist alle investorer, der er kommet på hans vej: "Jeg vil ikke være i en situation, hvor jeg skal stå til regnskab for en masse investorer"

Work-life balance kan næsten siges at være mottoet for Henrik Dam, der har en skjult drøm om en familiedrevet virksomhed. Mød manden bag Twist:D, som på en utraditionel måde har opnået ren organisk vækst på det danske marked.

Henrik har gennem hele sin karriere haft fingeren på pulsen og foretrukket en arbejdsdag med frie tøjler. Derfor var det mildest talt udelukket at deltage i DRs Løvens Hule, da han i 2022 begyndte at producere bæredygtig juice af reddet frasorteret overskudsfrugt og -grøntsager. Efter mange års arbejde for et af verdens største brands, Nestlé samt Foodpeople, følte Henrik, at hans værktøjskasse endelig var stor nok til at kaste sig ud i en iværksætterrejse. Pludselig ramte pandemien, og gjorde at Henrik gik mere 'back to the basics' med sin virksomhed.

Har ingen exit-plan

Man kan dog kalde pandemien et lykketræf, fordi det førte til, at han under sin egen bryllupsrejse kom med ideen til Twist:D og hvor hans første strategier blev lagt. Siden da er juicevirksomheden vokset organisk. For på trods af en hands-on erfaring med uforudsete og potentielt afgørende begivenheder har Henrik ingen exit-plan, og han har indtil videre ikke kunne se fordelen ved at lade store investorer skyde penge i det, han betragter som sit helt 'eget' projekt.

– En af de største grunde til, at jeg blev selvstændig, var netop at kunne sætte min egen dagsorden. Jeg vil styre min egen arbejdstid og have min egen måde at arbejde på. Jeg vil ikke være i en situation, hvor jeg skal stå til regnskab for en masse investorer, siger han.

En ren organisk vækst

Henrik er med andre ord gået all in på sin egen virksomhed, med egne sparepenge og egne kræfter. Hverken betalte medier eller investeringer har set dagens lys for Henrik, som alligevel kan pege på en fremragende vækst over de seneste år. I en verden i konstant udvikling er han parat til hele tiden at tilpasse sig konkurrenterne og markedet og skubbe til nye grænser.

– Twist:D er resultatet af hårdt arbejde. Vi har bygget isen tykkere og tykkere over en lang periode. Jeg er mere interesseret i at fokusere Twist:D der, hvor vi er gode, nemlig på det danske marked med en bæredygtig dansk juice, ingefærshot og sodavandsproduktion, siger Henrik.

Når Henrik bliver spurgt om at udvide forretningen eller sortimentet, fokuserer han på pointen om at bygge et solidt fundament, før man udvider horisonten.

– Hvis vi skal udvide, skal vi også flytte produktionen til det land, vi skal sælge juicen i, for at bevare det 'grønne' aspekt. Det er et kompromisløst princip for os at holde vores CO2-fodaftryk så lavt som muligt. Vi er blandt andet blevet spurgt, om vi vil udvide til det tyske marked og UK, hvilket er smigrende, men vores forretning er endnu ikke et sted, hvor vi kan tage så stort et skridt uden at miste fokus, siger Henrik.

Drømmer om en familievirksomhed

Henrik drømmer mere om, at Twist:D en dag bliver en familiedrevet virksomhed, i stedet for at gøre Twist:D til en kommerciel gigant på markedet.

– Det ville være fantastisk, hvis vi blev en familievirksomhed. Det er næsten uhørt i dag, men en af mine døtre er for eksempel en utrolig dygtig sælger, og min anden datter er så god til sociale medier. Så længe muligheden er der, synes jeg, det er spændende at kunne gøre noget unikt og anderledes end det, alle mange virksomheder gør i dag, slutter Dam.