Holdet bag Flatpay

Flatpay er fremtidens betalingsløsning for små og mellemstore virksomheder: Der er brug for et gennemsigtigt alternativ til Nets og Dankort

Med rekordvækst på få år har Flatpay taget erhvervslivet med storm. Fire danske iværksættere har revolutioneret de ofte uigennemskuelige betalingsløsninger i både Danmark, Tyskland og Finland. Nu er de klar til at vippe konkurrenterne af pinden i løbet af næste år.

Du er måske ikke klar over det, men hver gang du trækker dit Dankort, bruger du en betalingsløsning, som Nets har monopol på. Det vil Flatpay ændre. De vil tilbyde en billigere, mere intuitiv og gennemsigtig løsning til Danmarks erhvervsdrivende, dog helt uden at tilbyde Dankortet. Flatpay bruger nemlig altid “Visa-siden” af det populære Visa/Dankort.

Et opgør mod ulogiske betalingsløsninger

I 2022 grundlagde de fire stiftere Rasmus Hellmund Carlsen, Peter Lüth, Sander Janca-Jensen og Rasmus Busk det, der er blevet markedets hurtigst voksende digitale betalingsløsning. Flatpay skiller sig ud fra sin største konkurrent Nets ved at være både billigere og nemmere at bruge for virksomhedsejere. Flatpay forventer allerede nu at gennemføre transaktioner for over 7,5 milliarder kroner i 2024 og har netop rundet 5000 kunder ved udgangen af november 2023.

– Flatpays betalingsplatform har til formål at styrke vores kunders forretning, når de tager imod betalinger og hjælper dem med automatisk bogføring mm.. Af erfaring ved vi, at mange føler, at den nuværende markedsleder fejler på flere punkter. Blandt andet opfatter kunderne det som et besværligt system at opsige, uforståelige prismodeller og med stadigt stigende og skjulte omkostninger, fortæller Sander Janca-Jensen, der er CEO i Flatpay.

Den næste danske unicorn?

Den første investor i Flatpay, Seed Capital, som også har investeret i succesfulde danske startups som Lunar, Trustpilot, Vivino og mange flere mindes ikke at have set eller hørt om et dansk-startup med samme fart på nogensinde.

– Den omsætningsvækst, vi ser i Flatpay måned efter måned, er det mest ekstraordinære, vi nogensinde har set, og vi kender ikke til andre succesrige danske startups, der har oplevet en så markant vækst. Flatpay har betydelige muligheder for at opnå unicorn-status, hvis de fortsætter deres succes i udlandet, hvor Tyskland især vil være afgørende. De har udviklet et produkt, som forretningsejere forstår og værdsætter, og vi tror, at rejsen kun lige er begyndt, fortæller Lars Andersen, General Partner i Seed Capital.

Skal hjælpe over 12.500 virksomhedsejere i starten af 2024

Selvom juletiden snart er over os, så kigger Flatpay allerede ind i et travlt 2024. Med den kommende kasselovgivning fra Skattestyrelsen, der træder i kraft den 1. januar 2024, vil over 12.500 virksomhedsejere opleve nye krav, der kan virke overvældende, da virksomheder med en årlig omsætning på mindre end 10 millioner kroner i flere brancher er pålagt at bruge digitale kassesystemer.

– Flatpay træder ind som en afgørende partner for vores kunder, der ikke bare forstår deres udfordringer, men også proaktivt arbejder på at gøre dem mere håndterbare. Vores alt-i-et kassesystem strømliner betalinger, produktstyring og salgsanalyser for virksomheder i disse brancher, som gør at vi kan skabe den fornødne ro for vores kunder, når det kommer til den store digitale omstilling i starten af 2024, fortæller Sander Janca-Jensen, der er CEO i Flatpay.