Birde x Børnlungefonden donerer indeklim-fugle til klasseværelser @Kasper Bøttern

Birdie donerer indeklima-fugle til danske klasseværelser, der skal forbedre danske skolebørns indeklima: “Vi håber at 13.000 børn få forbedret deres indeklima”

I samarbejde med Børnelungefonden og Lakserytteren, donerer Birdie, én indeklimafugl til et dansk klasseværelse for hver eneste Birdie, som bliver solgt i hele februar.

Det har de valgt at gøre, efter at DTU og Realdania konkluderede, at hele 90 procent af danske folkeskoler døjer med dårlig luftkvalitet.

Det er med andre ord ikke kun Birdie, der hænger med næbbet, når luften er dårlig - det samme gør 9/10 børn, der hver dag sidder i klasseværelser med dårlig luftkvalitet.

Funktionelt design for et sundere indeklima

Heldigvis findes der en meget nem løsning på problemet; at lufte mere ud. Både derhjemme og i skolen.

Indeklima-fuglen Birdie er designet til at sige til, når CO2-niveauet i rummet er for højt og det er på tide at lufte ud.

Et usynlig problem, der påvirker alle
Et dårligt indeklima er noget, der rammer mange danskere hver dag, især hvis man opholder sig meget indendørs. Men fordi problemet er usynligt, er det nemt at glemme at gøre noget ved det.

– Når det viser sig, at 9/10 skolebørn lige nu sidder i klasseværelser med dårlig luftkvalitet, synes vi, det er på tide, at nogen tager ansvar. Det ser dog ikke ud til at regeringen går specielt op i skolernes og børnenes indeklima, siger Hans Augustenborg, CEO og medstifter af Birdie.

En vigtig og afgørende mulighed for skolerne

For Børnelungefonden er donationen en mulighed for både at forbedre luftkvaliteten i danske klasseværelser, men også at fremme vigtige samtaler med børnene.

– Birdie kan forhåbentlig hjælpe til, at man både får nogle afgørende snakke i klasserne om betydningen af luftkvalitet og samtidig får luftet ud, siger direktør i Børnelungefonden, Ann Leistiko.

Organisationen håber nu, at landets skoler tager godt imod initiativet og vil medvirke til, at indeklimaet i skolerne bliver forbedret.

Du bestemmer hvilke skoler der skal med i lodtrækningen

Hvilke skoler der får doneret en indeklima-fugl, kan man selv være med til at vælge. Det kan man gøre ved at udfylde formularen på Birdies hjemmeside.

– Jo flere fugle vi sælger, desto flere fugle er vi i stand til at sende ud på landets skoler.‍ Vi har et ønske om at donere minimum 500 fugle, hvilket betyder, at så mange som 13.000 børn kan få forbedret deres indeklima, slutter Augustenborg.

Om Birdie:

Birdie er en dansk designvirksomhed, der har udviklet en funktionel og praktisk CO2-måler. Birdie falder ned, når CO2-niveauet er højere end 1000 ppm i mere end 10 minutter. Når CO2-niveauet falder til under 800 ppm igen, vender Birdie automatisk tilbage til stående position. Birdie er nem at montere med et vægbeslag og 1 skrue + 1 rawplug og har en levetid på op til 8 måneder ved regelmæssig brug. Læs mere på deres hjemmesider.