Bredt energiforlig et skridt i den rigtige retning

Bredt energiforlig et skridt i den rigtige retning

Der er i dag indgået en bred aftale med alle Folketingets partier om Danmarks energipolitik frem til 2024. Det brede forlig lægger på flere områder vigtige spor ud for den grønne omstilling, blandt andet med et mere ambitiøst mål om 55 % vedvarende energi i 2030 og øget elektrificering. Aftalen mangler desværre det tredje element i den grønne omstilling - et mål for mere effektiv brug af energien. Derfor risikerer vi, at danskerne skal betale en unødvendig dyr regning for den grønne omstilling.

Aftalen anerkender, at energieffektivitet er afgørende for den grønne omstilling. Forligspartnerne har besluttet at afsætte en pulje til energibesparelser i både bygninger og erhverv samt en låneordning til kommuner. Parterne er blevet enige om en stærkere indsats for energieffektivitet end forhandlingsudspillet oprindeligt lagde op til i og med at midlerne er øget med 50% til 600 millioner kroner.

"Vi er glade for, at samtlige politiske partier står bag energiaftalen. Det sender et signal om vigtigheden af den grønne omstilling. Det er positivt, at parterne i aftalen forbinder EU's mål for energieffektivitet på 32,5 % med den danske indsats. Desværre indeholder energiaftalen ikke et dansk mål for energieffektivitet, som tidligere aftaler. Det gør det svært at vurdere, om vi får mest muligt grøn omstilling for pengene," siger Christian Jølck, bestyrelsesformand for Synergi.

Løft til energiforskningen
Med aftalen får energiforskningen et vigtigt løft til en milliard i 2024, så Danmark kan bevare den grønne førerposition og få andel i det voksende, globale marked for grønne løsninger. Det Internationale Energiagentur (IEA) vurderer, at de globale årlige investeringer i energieffektivitet vil stige med 5.000 milliarder i 2040 som følge af Paris-aftalens mål. En analyse fra Damvad Analytics viser, at Danmark har et grønt vækstpotentiale på 270 milliarder kroner i årlig meromsætning i 2035. Dertil kommer op til 95.000 nye, grønne fuldtidsjob til danskerne.

"Midlerne til forskningen giver gode betingelser for Danmarks fortsatte, grønne førerposition - også inden for energieffektivitet. Vi har i Danmark en unik mulighed for at få en stor andel i det globale marked for energieffektivitet. Andre lande ønsker også at øge eksporten inden for dette område. Derfor skal vi fastholde ambitionerne så vi sikrer fremtidens vækst og grønne jobs," siger Kenth Kærhøg, medlem af bestyrelsen hos Synergi.

Forude venter nu opgaven med effektivt at implementere energiaftalens rammebetingelser til gavn for blandt andet danske husejere og virksomheder. Synergi vil bidrage til processen og fortsætte arbejdet for høje ambitioner inden for energieffektiviseringer i Danmark, så vi får mest mulig grøn omstilling og vækst for pengene.

Kontaktinfo:
Mikkel Trahne, pressechef i Danfoss, +45764796