Rittal udvikler megawatt-køling til AI

Kunstig intelligens (AI) giver løfter om revolutionerende fordele. Men er infrastrukturen klar? Operatører af datacentre betræder sammen med deres teknologipartnere et nyt teknologisk territorium. Rittal præsenterer nu en ny køleløsning, som leverer over 1 megawatt køleeffekt og baner vejen for AI. For efterspørgslen efter computerkraft vokser så hurtigt, at der kræves et helt nyt niveau af skalering, køling, strømfordeling og energieffektivitet. Den globale systemudbyder træder dermed ind i et nyt og ekspanderende område inden for IT-køling, både hvad angår ydeevne og teknologi.

De muligheder, som kunstig intelligens tilbyder, kan synes overvældende. I juni 2023 forudsagde McKinsey, at den øgede produktivitet genereret af GenAI kan skabe en merværdi på mellem 2,6 og 4,4 billioner USD om året i den globale økonomi. "Hvis blot en brøkdel af dette kunne opnås, ville IT-infrastrukturen skulle vokse så hurtigt som muligt og gentænkes teknologisk på en række nøgleområder," siger Philip Guth, CTO i Rittal Internationals bestyrelse.

Effekttætheden til AI-applikationer, som f.eks. træning og drift af store sprogmodeller (LLM'er) i fremtidige datacentre eller high-performance computing, som allerede er vidt udbredt, vil hurtigt presse den nuværende traditionelle luftkøling til dens fysiske og økonomiske grænser. De nye, ultrahurtige grafikprocessorer (GPU'er) genererer så meget varme, at producenterne allerede nu designer dem til højtydende direkte væskekøling.

I tæt samarbejde med adskilligere hyperscale-datacentre har Rittal udviklet en modulopbygget køleløsning, der leverer en køleeffekt på over 1 MW med direkte vandkøling, således at de nødvendige effekttætheder kan opnås. "Der kræves et højt niveau af standardisering og skalerbarhed ved hjælp af modulopbygget design og global tilgængelighed for at muliggøre en hurtig teknisk udvidelse af infrastrukturen, både økonomisk og organisatorisk," siger Guth.

Modulbaseret platform til enfaset direkte væskekøling

Rittal anvender kølemiddeldistributionsenheder til enfaset direkte væskekøling med vand, der er designet med særligt henblik på enkel vedligeholdelse.

Hvordan det virker? Ved hjælp af modulopbygningen og designfordelene ved Open Rack V3, som Rittal har udviklet inden for rammerne af Open Compute Project (OCP). Med strømforsyningen som forbillede er serveren i racket tilsluttet til vandkredsløbets centrale indløb og udløb via standardiserede tilslutninger. Funktionsenheder som f.eks. den centrale styreenhed og flere kølemiddeltransportenheder (CCU'er) – afhængigt af kravene til ydeevne – er fuldt modulopbyggede og kan nemt skydes ind i racket. De garanterer høj tilgængelighed i kraft af et n+1 redundant design. Lækageovervågning starter allerede på komponentniveau. Dette koncept tilbyder en vigtig fordel, når det gælder service: Komponenter som f.eks. controllere, sensorer eller pumpeenheder i in-row-løsningen kan vedligeholdes under drift og nemt udskiftes via "hot swap". Strømforsyningen leveres fra rackets standardiserede DC-busbar.

Køleeffekt på over 1 MW

"Platformsmodulernes kombinationsmuligheder er designet med henblik på en høj grad af fleksibilitet. De supplerer Rittals systemsortiment som ekstra byggeklodser med koordinerede moduler til alle søjlerne i datacentrets driftsteknologi som f.eks. rack, køling, strøm, overvågning og sikkerhed," forklarer Lars Platzhoff, leder af Rittals Business Unit Cooling Solutions.

Væske-til-væske-løsningerne køler som en rækkeløsning til racks over 1 megawatt; op til 100 kW i et enkelt rack. De er også ideelle, når det gælder om at reducere CO2-aftrykket ved hjælp af varmegenvinding. Rittal udnytter sin erfaring til at understøtte projekteringen af datacentre, således at varmen transporteres effektivt fra samlerøret i racket med henblik på videre anvendelse, for eksempel i fjernvarmenetværk.

Til datacentre uden vandtilslutning fås endvidere væske-til-luft-varianter, som frigiver varmen til luften i datacentret via rackets baglåge eller via en sidekøler som et lukket system.

Infrastruktur direkte i racket

"Strøm, køling og overvågning bliver i stigende grad integreret direkte ind i det standardiserede rack som fundamentale søjler i IT-infrastrukturen. Den vigtigste drivkraft bag denne trend er en række hyperscale-datacentre og server-OEM'er, som vi er hovedleverandør af racks til," siger Philipp Guth: "Vi er overbeviste om, at dette koncept snart vil blive standarden for vores globale IT-kunder, fordi der vil være behov for stadig højere ydeevne og hurtig skalering. Ud over hyperscale-datacentre vil det også blive interessant for at voksende antal colocation-centre."

Rittal tilbyder sine kunder fleksibilitet: "Vi begrænser ikke os selv til Open Rack V3 i 21 tommer. Der kommer også varianter til vores VX IT-racks i 19 tommer," påpeger Lars Platzhoff. Fuld integration i Rittals systemplatform er en relevant fordel, når det gælder om at udrulle den nødvendige infrastruktur til AI-applikationer i stor skala – fra store hyperscale-datacentre til datacentre for små virksomheder. "Direkte væskekøling er den teknologi, som muliggør AI. Vores udvikling er inspireret af vores største globale kunder og Rittals mangeårige erfaring inden for IT og industri; 20 år med HD IT-køling og mere end tredive års klimaregulering til styresystemer, kredsløb og maskiner under de mest krævende industrielle forhold," forklarer Lars Platzhoff: "Vi ønsker at gøre resultatet tilgængeligt for kunderne – store såvel som små – så hurtigt som muligt."

Rittal, som indgår i den tyske koncern Friedhelm Loh Group, er verdensledende inden for indkapslinger til industriel automatisering og fysisk IT-sikkerhed. Rittals produktsortiment omfatter indkapslinger, strømfordeling, klimateknik, IT- infrastruktur og software & service. Rittal blev grundlagt i 1961 og har 10 højteknologiske produktionssteder, 63 datterselskaber og over 40 agenturer over hele verden. Med over 10.000 medarbejdere er Rittal det største selskab i Friedhelm Loh Group.

Anja Bianchi

Pressekontakt Marketing coordinator

Faster - Better - Everywhere

Rittal A/S er et dansk datterselskab, som indgår i den tyske koncern Friedhelm Loh Group. Rittal er verdensledende inden for indkapslinger til industriel automatisering og fysisk IT-sikkerhed. Rittals produktsortiment omfatter indkapslinger, strømfordeling, klimateknik, IT- infrastruktur og software & service. Rittal blev grundlagt i 1961 og har 10 højteknologiske produktionssteder, 63 datterselskaber og over 40 agenturer over hele verden. Med over 10.000 medarbejdere er Rittal det største selskab i Friedhelm Loh Group.

Rittal A/S dækker hele det danske markedsbehov for salg, rådgivning og service, og de danske medarbejdere sikrer dig optimal salgs- og kundeservice med hurtig og kvalificeret rådgivning.

Rittal A/S

Delta Park 37