Kenneth Steinmetz fra Renz A/S har skrevet debatindlægget sammen med Jesper Buch, Salto Systems, og Peter Brems-Eskildsen, Sanistål Sikring.

Kære arkitekter: Vær nu med til at fremtidssikre boligerne!

Når der skal opføres nye boliger i Danmark, glemmer arkitekterne at indtænke postanlæggene, der i stedet bliver sat nederst på prioriteringslisten. Det er ærgerligt, for danskernes onlineshopping går kun én vej - og det er op. Derfor kræver fremtidens boliger et langt smartere pakkeboksanlæg end den smalle brevsprække for at kunne følge med den stigende tendens

af Kenneth Steinmetz, Administrerende Direktør, Renz A/S
Jesper Buch, Managing Director Nordic Region, Salto Systems A/S
Peter Brems-Eskildsen, Salgsdirektør, Sanistål Sikring

Hvis vi går bare 5-10 år tilbage, havde mange måske allerede sendt tanken om postkasser på pension. Med digitaliseringen faldt danskernes brevpost, og i 2018 sendte danskerne 70 % færre breve end i 2009.

Men med den stigende tendens inden for onlinehandel, er vores behov for postkassen steget igen. Danskerne e-shopper i gennemsnit 3,7 gange om måneden, og hele 85 % af den samlede e-handel hører under kategorien ‘Varer og fysiske produkter’ ifølge en rapport fra Dansk Industri og Epinion. Det er altså ikke kun sommerferien sydpå og mobilabonnementet, vi køber online - det er også tøj, elektronik, interiør og madvarer, der klikkes i kurven og skal leveres til vores dør.

Og selvom at vi i Danmark er glade for at bestille varer til hjemmet, så returnerer vi faktisk hele 44 % af de pakker, vi får tilsendt. Men med det nuværende pakkepostsystem betyder det for mange unødige køreture frem og tilbage til pakkeshoppen, hvilket ofte inkluderer længere leveringstid, lange køer og store menneskemængder. Tænk bare, hvis vi skulle køre til nærmeste pakkeshop for at kunne besvare et brev fra e-boks. Spørger du de fleste danskere, vil det være fuldkommen tåbeligt - men faktum er, at det er sådan vores nuværende pakkepostsystem er indrettet.

Vores forbrugsmønster peger altså i allerhøjeste grad på, at vi har et behov for et andet pakkepostsystem, der gør det muligt at kunne modtage og sende fysiske pakker tæt på vores hjem. Derfor undrer vi os over, at vores dygtige arkitekter i Danmark ikke er mere fremadskuende, når det kommer til at indtænke vores behov direkte på vores boliggrund.

Æstetik og praktikalitet kan godt gå hånd i hånd
Der er ingen tvivl om, at vi i Danmark har en lang og stolt tradition og historie for arkitektur og design. Og derfor undrer vi os, når vi gang på gang ser, at postboksanlægget ikke er tænkt ind i planerne, fordi arkitekterne vil have et såkaldt ‘rent’ udseende. Det er nu engang lovpligtigt at have en postkasse, og ansvaret for opsættelsen af postkassen bliver derfor givet videre til den enkelte beboer, der derfor vælger hver sin slags postkasse. Hvilken æstetik er der i det?

Med et kombineret post- og pakkeboksanlæg kan vi optimere hverdagen for både beboere i etageejendomme og de såkaldte familieboliger, der kan få adgang til postboksanlæggene med fx den samme nøglebrik, som bruges til boligen. Det kan optimere hverdagen for ejendomsadministrationen, der nemt kan ændre og administrere nye beboere med et sikkert og digitalt system. Og det kan optimere hverdagen for pakkepostbuddet, der hurtigt kan levere pakkerne ét samlet sted. Og så kan vi sørge for, at den enkelte beboer både kan modtage madvarer, der opbevares på køl og tøj fra renseriet, men også både modtage og returnere små og store pakker i postboksanlægget, der er 100 % sikret mod de typiske pakke-tyve og kompatibel med alle former for elektroniske låsesystemer. Og det er netop derfor, at vi hos Renz A/S og SALTO Systems samarbejder.

For fremtidens boliger er fyldt med innovative løsninger, der skal gøre hverdagen nemmere for beboerne. Tænk bare på, hvor mange løsninger der allerede findes til pladsoptimering, klimasikring og affaldssortering til vores boliger. Og faktum er, at den smarte løsning til at kunne modtage og returnere pakker på vores boliggrund allerede findes. Men løsninger er selvsagt kun smarte, når de indtænkes og integreres i praksis.

Så kære arkitekter: Invitér os med allerede i projekteringen, så vi sammen kan sikre den bedste løsning, der også virker om 20 år. Postkassen, som vi kender den, er afgået ved døden, men vi er slet ikke færdige med at modtage fysiske pakker til hjemmet - det bør vores fremtidige boliger afspejle.

Om Sanistål Sikring
Sanistål er den værdiskabende sourcingpartner til industrien og byggeriet. Vi investerer i at forstå vores kunder og i at udvikle vores relation til dem, så vi kan levere innovative og digitale løsninger, der hjælper dem til at øge deres lønsomhed og få succes. Sanistål bygger på en stærk virksomhedskultur, hvor vi hver dag ønsker at bevise, at det er den menneskelige faktor, der gør forskellen for samarbejdet og forretningen. Ud over en solid og landsdækkende forretning i Danmark, er Sanistål repræsenteret i Baltikum og Polen og beskæftiger i dag cirka 1.200 medarbejdere.

Om Salto Systems
SALTO Systems er en af de globale ledere indenfor udvikling og produktion af hardware og software til adgangskontrol, der er i stand til at opfylde behovene i enhver type bygning og infrastruktur— uanset branche, størrelse, dørtype eller antal brugere. I mere end 20 år har SALTO stået for innovative løsninger, herunder både fritstående, cloudbaserede og mobile applikationer, der sætter nye standarder indenfor sikkerhed, styring, fleksibilitet og design. Dette har ført til, at SALTO Systems i dag har kontorer i 40 lande med et partnernetværk, der strækker sig til alle regioner på kloden.