"Tids bekæmperne": Historien om et unikt samarbejde mellem Renault og brandmænd

"Tids bekæmperne": Historien om et unikt samarbejde mellem Renault og brandmænd

• I et forsøg på at afbøde konsekvenserne af trafikuheld, har Renault indgået et unikt samarbejde med brandmænd over hele Europa.
  • Samarbejdet har betydet udviklingen af præventive elementer i forbindelse med bekæmpelsen af brande i elektriske biler - så som Fireman Access, QRescue, og Switch.
  • Formålet er at begrænse responstiden for det første redningspersonel på stedet ved en ulykke.
  • Dette og mere er hvad Renault viser gennem en international kampagne, der skal synliggøre det frugtbare samarbejde mellem Renault og brandmænd/redningspersonale.

13 år med brandmænd

Renault træner brandmænd over hele verden, så de sparer værdifuld tid, når de rykker ud til alvorlige ulykker – og derved mindsker antallet af alvorligt tilskadekomne.

Bag programmet står Lieutenant-Colonel Christophe Lenglos, som i øjeblikket er fuldtidsansat hos Renault udlånt fra Yvelines SDIS Fire og Emergency Services. Med assistance af Claire Petit-Boulanger (Renault sikkerhedsekspert), rejser de to verden rundt, fra Paraguay til Tjekkiet for at udbrede Renaults sikkerhedsekspertise gennem:

• konferencer
    • øvelser
    • Renault donationer af biler til brug for øvelser

Brandmænd medvirker til innovation

Brandmænd er involveret i designprocessen af bilen. Et samarbejde, der har givet adskillige opfindelser.

• Fireman Access:
    • Den specielle adgang til batteriet kan bruges, så at man kan sprøjte vand direkte ind i kernen af batteriet på en Renault elbil, hvilket betyder at en brand i batteriet kan slukkes på ti minutter. Hos andre mærker, kan det tage op til tre timer.
    • QRescue:
      Fra 2023 og fremefter har alle Renault biler en QR kode, der giver umiddelbar adgang til alle relevante data om bilen – for eksempel tekniske specifikationer om bilen, placering af batteriet mm. Placeringen af QR koden er udtænkt i samarbejde med brandmændene, og det sparer dem op til 15 minutter, når de kommer ud til et uheld.
    • SD switch:

SD switch frakobler batteriet til højspændingskablerne. Det er muligt at tilgå og afkoble uden brug af specialværktøj og det er muligt at komme til uden at være nødt til at flytte personer inde i bilen.

Alle disse innovationer sparer redningspersonel værdifuld tid, når de kommer ud til en ulykke. Spare værdifuld tid i den gyldne time, man kalder de første time, der er essentiel for overlevelse for de, der har været i en alvorlig ulykke.

‘TimeFighters: Hvert minut tæller – en dokumentar set gennem øjnene på brødrene Naudet

For at kaste lys over det imponerende arbejde som brandmændene/redningspersonale udfører har Renault og Publicis Conseil lanceret en global kampagne.

Publicis Conseil har samarbejdet med brødrene Jules og Gédéon Naudet (instruktørene af prisvindende dokumentarfilm om 9/11 angrebene i New York, terrorangrebene i Paris den 13 november 2015, hvor 129 mennesker blev dræbt, og branden i Notre-Dame i Paris), for at lave filmen: ‘TimeFighters: hvert minut tæller’.

Instruktørene fulgte brandmænd fra Montigny-le-Bretonneux i Frankrig for at vise det omfattende samarbejde mellem Renault og det redningspersonel, der er først til stede ved uheld.

“Vi blev meget begejstret da Renault kontaktede os for at lave denne dokumentar. Vi blev vidne til en utrættelig træningsindsats, de der er de første på ulykkesstedet altid gør med det formål at spare værdifuld tid i forbindelse med en alvorlig ulykke. Vi var endnu mere overraskede over at opdage, at Renault er den eneste bilfabrikant i verden, der faktisk involvere brandmænd i designet af deres biler. Det er virkelig bemærkelsesværdigt.

Gennem filmen kommer man bag om samarbejdet mellem Renault og brændmændene og man ser effekten af Renaults opfindelser

Renault deler nu viden med alle

Brandmændenes træningsredskaber kan nu ses via #TimeFighters platformen.

Selvom opfindelserne så som Fireman Access er en opfindelse fra Renault, er det open source for alle bilfabrikanter. Fordi, at redde liv – er alles opgave.

Se selv mere her: www.renault.fr/securite