Renault Zoe er stadig et hit

Renault Zoe er stadig et hit

Renault Zoe, der som model har ni år på bagen, er stadig et hit hos kommuner og delebilsselskaber. Alene i år er der leveret over 700 Zoe til kommuner og ikke mindst til pionererne indenfor delebiler i Danmark - Green Mobility.

Renault Zoe var den første europæiske elbil bygget fra bunden som elbil. FDM skrev fra den internationale præsentation i Portugal i 2013: ”Zoe er udviklet som elbil fra bunden, og det er der kommet et vellykket resultat ud af”.

Siden dengang, da bilen kom med et 22 kWh batteri og en rækkevidde på 210 km, er der sket en hel del. Bilen fås nu med 52 kWh batteri og en rækkevidde, der er næste fordoblet – nemlig til 396 km. Samtidig er interiøret opgraderet kraftigt, og motoren yder nu op til 136 hk mod maksimalt 92 hk dengang.

Populær i kommunen

I alt kører der i dag 3.875 Renault Zoe rundt herhjemme, og det er fortsat en eftertragtet bil. Delebilsvirksomheden Green Mobility, har netop fået leveret 360 Zoe, hvilket bringer deres samlede antal Renault elbiler op på 985 styks, mens Aarhus Kommune, der i mange år har haft Zoe i hjemmeplejen, har bestilt 75, så de nu i alt har over 130 Zoe kørende.

I alt har danske kommuner samlet bestilt 170 Renault Zoe, og hos Renault forventer man endnu flere bestillinger inden året er omme, ikke mindst fordi kunderne sætter stor pris på Renault Zoe. Det betyder, at de ofte skifter brugte Zoe ud med nye. Blandt andet Odense kommune, der kører i deres anden runde af 103 styks Renault Zoe. Faktisk er det hele 43 ud af landets 98 kommuner, der har Renault Zoe i flåden

Der er mange årsager til, at Zoe trods mange år på bagen stadig er en meget eftertragtet bil. En af årsagerne er, at bilen allerede da den kom frem, var forud for sin tid.

Forud for sin tid

”Da bilen blev lanceret, havde den varmepumpe – noget som på visse biler i dag ikke engang er standard. At bilen var og er i stand til at lade med helt op til 22 kWh på AC - det var unikt dengang – og er det faktisk stadig. Det er enten umuligt eller et dyrt tilkøb på andre elbiler. Det er en kæmpe fordel, når man lader i det offentlige rum”, siger Lars Kristensen – projektleder på Mercentec i Viborg. Lars Kristensen er ansvarlig for træning og efteruddannelse af mekanikere – og en mand der, der kender Zoe indgående.

”Da Zoe første gang blev lanceret, var det med batterileje, da man ikke ønskede at kunderne skulle bekymre sig om holdbarheden af batterierne. Men også her har Zoe vist sig at være robust. Selv efter mange år kan vi nærmest ikke registrere dalende batteriydelse. Derfor sælges Zoe i dag med batteri”, siger Lars Kristensen og tilføjer. ”Zoe i dag er langt bedre end da den kom, og den kan spille lige op med helt nye elbils modeller samtidig med, at vi trækker på erfaringen fra knap 400.000 solgte Renault Zoe, der tilsammen har kørt hvad, der svarer til 10 mia. kilometer. Så det er en bil, der er moderne, men har ni års indbygget erfaring. Det giver det bedste af to verdener, siger Lars Kristensen.

Renault Danmark er det lokale datterselskab, der sælger og servicerer Renault Groups produkter gennem et dedikeret netværk af autoriserede forhandlere. Som et af de første volumenmærker, der tilbyder en række forskellige elektriske biler på det danske marked, fortsætter Renault Danmark med at drive udviklingen med ‘Renaulution’ planen som omdrejningspunktet for strategien.