Renault øger salget i første kvartal

Renault øger salget i første kvartal

Første kvartal af 2023 har været godt set med Renault briller. Globalt er salget steget med 9 % i forhold til samme tid sidste år, og kigger man isoleret på Europa, er salget steget 20 %

I alt blev der solgt 354.545 biler med Renault logo på rundt om i verden i første kvartal 2023. Det er en stigning på 9 % i forhold til samme periode sidste år. Men, der er en stigende tendens til, at Renaults hjemmemarked for alvor er Europa. Her har man nu en samlet markedsandel på 6.2 %. Det er en stigning i forhold til samme periode sidste år.

I Europa blev der således solgt 231.125 enheder – en stigning på hele 20 % i forhold til samme periode sidste år. Med til at drive væksten har blandt andet været en stigning på 51 % i C- segmentet.

Det skyldes tre forskellige modeller. Salget af Renault Megane Electric steg med 15 %, og var på 11.000 enheder, mens Renault Arkana fortsat sælger godt med 18.500 solgte i første kvartal.

Renault Austral, som vi stadig venter på herhjemme, er kommet godt fra start med et salg på 15.500 enheder i første kvartal 2023. Samlet set har Austral nu solgt 22.400 styks siden bilen blev lanceret internationalt i november 2022.

Også når det handler om varevogne er det gået stærkt hos Renault. Salget er steget med 32 % - og det i et marked, der kun steg med 8 %. I alt solgte Renault 68.486 varevogne, fordelt på Kangoo med 36 %, Master med 20 % og Trafic som bestselleren med 44 %.

Kigger man på de elektrificerede personbiler, der både omfatter hybrid, plug in hybrid og fuldt elektriske, oplevede Renault en salgsstigning på 24 %.

I alt blev der solgt 61.000 biler i denne kategori, hvilket betyder, at de nu repræsenterer hele 38 % af Renaults salg i Europa.

Frankrig er suverænt det største marked for Renault med en markedsandel på 17,3 % og et salg på knap 88.000 biler. På 2. pladsen er Brasilien med lidt over 26.000 enheder og Italien på 3. pladsen med 24.500 enheder.