Joint venture viser vejen

Joint venture viser vejen

Renault Group og Plug Power danner virksomheden HYVIA, der skal udbrede brintbiler og infrastruktur i Europa. Første LCV med brintteknologi ruller ud af fabrikken i år

HYVIA, det lyder noget kryptisk, men er en sammenstilling af HY for hydrogen og VIA, der er det latinske navn for vej. Virksomheden er ejet ligeligt af Renault og Plug Power, og har som mål at udbrede brintteknologi i hele Europa.

Især på LCV og andre kommercielle køretøjer er der brug for længere rækkevidde og kortere opladningstid, end man kan opnå med den nuværende elbils teknologi. Brintbrændselscelle teknologien er med andre ord den optimale energi løsning til de kommercielle køretøjer.

HYVIAs aktiviteter vil centrere sig om eksisterende Renault faciliteter i Frankrig. Hovedkontoret og R&D delen vil blive placeret i Villiers-Saint-Frédéric, der blandt andet rummer udviklingsafdelingen for Renault LCV. Dette for at opnå optimal synergi. Produktion og logistik vil blive placeret på Flins fabrikken, der som del af Re-Factory strategien vil begynde at samle brændselsceller og opladestationer. De første biler, der får gavn af den nye brintteknologi vil være Renault Master, der produceres på fabrikken i Batilly.

Den integrerede brintteknologi fra HYVIA spiller sammen med Renaults E-TECH teknologi og sammen kan det øge rækkevidden til 500 km, og sikre genopladningstid på blot tre minutter.

De første Renault Master med brændselscelle teknologi fra HYVIA vil komme på markedet i år og vil blive fulgt op af udrulning af ledastationer.

”Som pionerer og europæisk leder indenfor LCV, er det Renault Groups mål i 2030 have det grønneste energimix på markedet med skabelsen af HYVIA. Dette joint venture integrerer det komplette brint-økosystem på en helt unik måde. Fra det enkelte køretøj til infrastruktur og turn key løsninger for kunderne. Udviklingen af denne banebrydende teknologi vil styrke os industrielt, og være med til at skabe flere indtægtsgivende aktiviteter i Frankrig i dette lovende segment” udtaler CEO Renault Group Luca de Meo.

”Med over 40.000 brændselscelle systemer allerede installeret og med 110 lade stationer, er Plug Power leder indenfor grønne brintløsninger gennem elektrolyse. Og med HYVIA bringer vi brintmobilitet til Frankrig og til Europa", siger Andrew Marsh, CEO Plug Power.

Om Renault Group

Renault Group is at the forefront of a mobility that is reinventing itself. Strengthened by its alliance with Nissan and Mitsubishi Motors, and its unique expertise in electrification, Renault Group comprises 5 complementary brands - Renault, Dacia, LADA, Alpine and Mobilize - offering sustainable and innovative mobility solutions to its customers. Established in more than 130 countries, the Group has sold 2.9 million vehicles in 2020. It employs more than 170,000 people who embody its Purpose every day, so that mobility brings people closer. Ready to pursue challenges both on the road and in competition, Renault Group is committed to an ambitious transformation that will generate value. This is centred on the development of new technologies and services, and a new range of even more competitive, balanced and electrified vehicles. In line with environmental challenges, the Group’s ambition is to achieve carbon neutrality in Europe by 2050.

OM Plug Power

Plug Power is building the hydrogen economy as a global leading provider of comprehensive hydrogen fuel cell turnkey solutions. Plug Power has deployed over 40,000 fuel cell systems, designed, and built 110 refueling stations that dispense more than 40 tons of hydrogen daily, and is a technology leader in green hydrogen solutions via electrolysis. Present in Europe for more than 10 years, Plug Power has significant references in hydrogen mobility with key European industrials, logistics customers and vehicle manufacturers. Plug Power installed several PEM technology electrolyzers in Germany, France, The Netherlands, and Portugal. The company has deployed more fuel cell systems for electromobility than anyone else in the world. We see ourselves as a truly transatlantic company.

Renault Danmark er det lokale datterselskab, der sælger og servicerer Renault Groups produkter gennem et dedikeret netværk af autoriserede forhandlere. Som et af de første volumenmærker, der tilbyder en række forskellige elektriske biler på det danske marked, fortsætter Renault Danmark med at drive udviklingen med ‘Renaulution’ planen som omdrejningspunktet for strategien.