De børn og unger der mødte op til åbent hus-arrangementet, kunne give deres ideer liv gennem blandt andet tegning, collager og som her; LEGO.

Succesfuldt åbent hus i STUBhuset om det nye Livs- og Læringsmiljø

Et nyt Livs- og Læringsmiljø er på vej i Støvring Syd, og borgere i Støvring by og resten af Rebild Kommune var tirsdag 28. maj indbudt til at deltage i et åbent hus-arrangement, hvor de kunne få mulighed for at give deres input til den indledende proces.

Små og store var mødt talstærkt op fra morgenstunden for at give deres input og stille spørgsmål til projektet. Blandt deltagerne var 2. og 5. klasserne fra Karensmindeskolen og Bavnebakkeskolen, som arbejdede koncentreret med at tegne alle deres idéer eller bygge dem i LEGO. Der blev tegnet og bygget forslag om dyr, store lokaler, rum til ro, fodboldbaner, klatretårne, og sjove legepladser.

Pølser og Instagram

Også ved Rebild Ungdomsskole var der travlhed. Her kunne de unge få sig en pølse og en snak om, hvad der ville betyde noget for dem i forhold til det kommende Livs- og Læringsmiljø. Der blev talt om fremtidens skole og hvordan rammerne også kan være et mødested for de unge efter skoletid. Idéerne blev visualiseret via collager på instagram, og der var også en workshop, hvor de unge blev inviteret til at lave deres egen præsentation af fremtidens skole. Flere unge fra Terndrup skole kiggede også forbi for at give deres input til et fremtidigt miljø, der er for alle kommunens borgere.

Dybt engagerede børn og unge

Igennem dagen var der stor tilslutning til de forskellige aktiviteter. ”Vi er overvældede over den positive respons og de mange gode input, vi har modtaget i dag” sagde Lene Hvilsom, chef for Børn og Unge. ”Det er tydeligt, at vores børn og unge er engagerede og fulde af gode idéer til, hvad det nye Livs- og Læringsmiljø skal indeholde”.

De voksne gav også deres besyv med

Aftenen bød på to forskellige workshops, hvor erhvervsliv samt kultur-, fritids- og foreningslivet var inviteret til at komme med deres bidrag til det nye Livs- og Læringsmiljø. Ved den ene workshop blev der talt byliv og sammenhængskraft, og workshoppen blev kyndigt guidet af Dorte Alber fra Nerd, der er rådgiver i processen. Ved den anden workshop bød formand for kultur-, fritid- og sundhedsudvalget Lene Aalestrup velkommen til en snak om hvilke potentialer og muligheder der er ved det nye livs- og læringsmiljø i relation til kultur-, fritids- og foreningslivet.

En glad borgmester

Ved dagens slutning glædede Rebild Kommunes borgmester Jesper Greth sig over den store tilslutning til arrangementet: ”Det nye Livs- og Læringsmiljø er en stor og meget vigtig investering for Rebild Kommune. Derfor er det vigtigt for mig, at vi med det nye Livs- og Læringsmiljø får skabt et sted, som kommer flest muligt til gode og som flest muligt aktører kan se sig selv ind i. Derfor glæder det mig også, at så mange har været forbi vores åbent hus i dag. Det bekræfter mig i, at I Rebild Kommune udvikler vi sammen”.

Åbent hus-arrangementet er en del af den indledende proces omkring tilblivelsen af det nye Livs- og læringsmiljø. Der er afsat 273 mio. kr. til projektet, som forventes at stå færdigt i 2030.

Du er som journalist eller borger altid velkommen til at kontakte os for en udtalelse, baggrundsviden eller andet, du måtte have brug for. Kig også forbi vores hjemmeside og følg os på Facebook.

Lene Hvilsom Larsen

Centerchef Børn og Unge +45 23 47 46 75
Lotte Holt Worup

Centerchef Sundhed, Kultur og Fritid +45 50 84 55 41
Line Morsing Steenberg

Centerchef Center Plan, Byg og Vej +45 99 88 99 62

Rebild Kommune er karakteriseret ved stærke og levende by- og landsbysamfund med kulturel mangfoldighed og et aktivt foreningsliv. Der er blandt borgerne en stor lyst og vilje til at engagere sig i forskellige fritidsaktiviteter og til at benytte kultur- og idrætstilbud Her er særdeles gode handelsmuligheder med et bredt udbud af specialbutikker. Det kuperede terræn, unik natur og Danmarks største sammenhængende skov, Rold Skov, gør området til et valfartsted for outdoor sportsturisme og der afholdes årligt mere end 30 outdoor sportsevents på tværs af kommunen.