Nu starter budgetforhandlingerne for alvor

Nu starter budgetforhandlingerne for alvor

Som Rebild Kommune meldte ud lige før sommerferien, ser de kommende budgetforhandlinger vanskelige ud. Den umiddelbare vurdering var, at kommunen kiggede ind i en udfordring på 30-40 mio. kr. om året. Efter økonomiaftalen mellem regeringen og KL er faldet på plads og kommunens økonomer har haft lejlighed til at regne mere på den, er den økonomiske situation desværre ikke blevet bedre – nok nærmere tværtimod.

Mandag d. 8. august holdt Økonomiudvalget et ekstraordinært møde, hvor udfordringerne med budgettet blev drøftet. I forlængelse af mødet i Økonomiudvalget udtaler borgmester Jesper Greth:

- Allerede før sommerferien kunne vi se, at bl.a. de beslutninger, som regeringen har truffet som følge af krigen i Ukraine, med større budgetter til landets forsvar og en øget indsats for at blive uafhængig af russisk gas ville give de kommunale budgetter store udfordringer. Dertil kommer, at Rebild Kommune skal finde penge til faldende indtægter fra regeringens tilskud til kommunerne, og oven i det hele kan vi nu se, at en del af vores udgifter på centrale velfærdsområder stiger.

- På grund af den generelt positive udvikling med stor vækst, som Rebild Kommune har haft, er jeg bekymret for, at det måske ikke er gået helt op for alle, hvor alvorlig de nævnte forhold er for Rebild Kommunes økonomi. Vi er i en krisetid, og som de fleste andre kommuner står vi i en meget vanskelig økonomisk situation.

- Jeg vil meget kraftigt appellere til ansvarlighed, og at vi i en svær situation i byrådet står sammen om at håndtere udfordringerne og træffer beslutninger, som er langtidsholdbare for Rebild Kommune. Det kræver, at alle er villige til at indgå kompromiser. Vi kommer næppe uden om at foretage ændringer, som får konkret og måske også væsentlig betydning for borgere, og der skal træffes svære beslutninger. Jeg vil derfor også gerne kvittere for, at Økonomiudvalget på mødet i dag gav tilslutning til, at vi med denne tilgang i fællesskab kaster os ud i det videre arbejde med dette års budget.

Budgetforhandlingerne går for alvor i gang med byrådets årlige budgetseminar den 22. august, og budgettet forventes endeligt vedtaget den 13. oktober.

Der står mere om baggrunden for budgetlægningen på kommunens hjemmeside: https://rebild.dk/budget2023

Rebild Kommune er karakteriseret ved stærke og levende by- og landsbysamfund med kulturel mangfoldighed og et aktivt foreningsliv. Der er blandt borgerne en stor lyst og vilje til at engagere sig i forskellige fritidsaktiviteter og til at benytte kultur- og idrætstilbud Her er særdeles gode handelsmuligheder med et bredt udbud af specialbutikker. Det kuperede terræn, unik natur og Danmarks største sammenhængende skov, Rold Skov, gør området til et valfartsted for outdoor sportsturisme og der afholdes årligt mere end 30 outdoor sportsevents på tværs af kommunen.