Budget i balance: Rebild Kommunes økonomi er genoprettet og på ret kurs

Budget i balance: Rebild Kommunes økonomi er genoprettet og på ret kurs

Byrådet i Rebild Kommune er blevet orienteret om det aktuelle budgetforslag på et budgetseminar, hvor de økonomiske rammer for 2025 blev præsenteret. Det overordnede billede er, at budgettet balancerer. Økonomiudvalget vedtog onsdag den 21. august at sende dette forslag videre til kommunens fagudvalg, som oplæg til de kommende budgetforhandlinger.

At budgettet for de kommende par år balancerer, betyder, at kommunens budgetlægning i år bliver betydeligt nemmere end de foregående to år, hvor der var stor ubalance i økonomien og derfor behov for svære og hårde prioriteringer.

Det betyder dog ikke, at budgetlægningen bliver nem og der er ikke penge til yderligere nye initiativer. Så selv om regeringen taler om et markant løft i forårets økonomiaftale mellem regeringen og Kommunernes Landsforening (KL), så er realiteten, at løftet om markant mere velfærd ikke har hold i virkeligheden ude i kommunerne. Omvendt er der ingen ubehagelige overraskelser i aftalen, hvilket betyder, at kommunen ikke skal finde besparelser i det kommende budget som følge af aftalen.

På lidt længere sigt, er der flere andre forhold, som kan ændre billedet af balance. Først og fremmest regeringens ventede forslag til en sundhedsstrukturreform og en beskæftigelsesreform. Begge kan få stor betydning for balancen i økonomien i Rebild.

Grundlag for forsigtig optimisme

Borgmester og formand for Økonomiudvalget Jesper Greth (V) er imidlertid meget tilfreds med, at de to seneste års svære budgetlægninger har båret frugt:

- Vi har været nødt til at tage nogle vanskelige, men nødvendige og ansvarlige beslutninger i forbindelse med de seneste to års budgetter, og det har bestemt ikke været nemt. Men jeg er utrolig glad for, at det betyder, at vi nu har et budget der, som det ser ud nu, balancerer de kommende år.

- Det er også frugten af det hårde arbejde, som byrådet har gennemført, med et realistisk og økonomisk bæredygtigt budget, som har medført, at driften balancerer her i 2024. Det er en forudsætning for de gode udsigter for de kommende års budgetter, siger borgmesteren og fortsætter,

- Jeg vil desuden gerne takke medarbejderne, som arbejder utrætteligt og loyalt med at implementere beslutningerne, så økonomien kan blive på sporet og borgerne kan få mest mulig velfærd for pengene, slutter borgmesteren.

Offentlig høring

Efter Økonomiudvalgets behandling den 21. august, sendes budgettet til behandling i fagudvalgene og i offentlig høring på kommunens hjemmeside rebild.dk, til d. 2. september kl. 9.00.

Budgettet bliver endeligt vedtaget på byrådets møde i oktober.

Du er som journalist eller borger altid velkommen til at kontakte os for en udtalelse, baggrundsviden eller andet, du måtte have brug for. Kig også forbi vores hjemmeside og følg os på Facebook.

Pressekontakt Borgmester (V) +45 40 62 78 52

Rebild Kommune er karakteriseret ved stærke og levende by- og landsbysamfund med kulturel mangfoldighed og et aktivt foreningsliv. Der er blandt borgerne en stor lyst og vilje til at engagere sig i forskellige fritidsaktiviteter og til at benytte kultur- og idrætstilbud Her er særdeles gode handelsmuligheder med et bredt udbud af specialbutikker. Det kuperede terræn, unik natur og Danmarks største sammenhængende skov, Rold Skov, gør området til et valfartsted for outdoor sportsturisme og der afholdes årligt mere end 30 outdoor sportsevents på tværs af kommunen.