Q8: Det skal være enkelt og lige for alle at betale for opladning af elbilen

Q8: Det skal være enkelt og lige for alle at betale for opladning af elbilen

Frem mod 2026 sætter Q8 lynladere til elbiler op på alle bemandede Q8-stationer. Ønsket er at gøre det lettere at lade elbilen på farten. Det betyder også, at ladestanderne skal kunne bruges af alle elbilister, og at prisen skal være lige for alle, og helt som når man tanker benzin, lyder det fra Q8.

Hvis endnu flere skal skifte benzinbilen ud med en model, der kører på el, skal det være let og tilgængeligt at lade for alle elbilister. Derfor skal det også være lige så let at betale for en opladning, som når man tanker benzin eller diesel, lyder det fra Q8. I løbet af de næste fem år vil de etablere lynladere til elbiler på over 100 bemandede servicestationer langs de danske veje. Ønsket er at sikre en ladeinfrastruktur, som alle har adgang til. En ladeinfrastruktur, hvor prisen på el ved alle ladestandere er uafhængig af den enkelte bilists eventuelle abonnementsaftaler, og hvor det er muligt for alle kunder at betale efter forbruget direkte på standeren med sit kort eller en app.

”Vi vil sikre et marked, hvor ad hoc betaling er tilgængelig for alle. Det skal ikke kræve, at man er med i en kundeklub for at lade sin elbil op hos Q8, og den vejledende pris skal være lige for alle – ligesom når man tanker benzin eller diesel. Ved at opsætte kortterminaler sikrer vi, at alle har lige muligheder for at betale ved standeren, og derfor vil vores ladestandere være tilgængelige for alle elbilister,” siger Marc Skriver-Bayer, HPC & eMobility Manager i Q8 Danmark.

Når de første lynladere åbner for strømmen på Q8’s stationer, vil man kunne betale både med kort og med app’en Q8 Opladning. Uanset hvilken betalingsform man vælger, er det ikke forbundet med nogen merpris at lade, hvis man er kunde eller abonnent hos en anden operatør.

Mange aktører
Der er de seneste år kommet flere og flere aktører i markedet for opladning. Derfor har roaming – muligheden for let at benytte ladestandere fra andre operatører, selvom man kun har abonnement hos én operatør – også været højt på agendaen politisk og blandt danske elbilister. Men roaming er ofte forbundet med en ekstra udgift for den elbilist, der bruger ladestandere fra en anden operatør.

”Hvis flere danskere skal vælge el, kræver det, at vi arbejder sammen for at styrke ladeinfrastrukturen og gøre det let at lade. Det er en omfattende opgave, som kræver, at så mange aktører som muligt bidrager. Vores ønske er at sikre en ladeinfrastruktur, som alle har adgang til, og hvor man nemt kan betale efter forbrug direkte på standeren – med eller uden abonnementsaftale,” siger Marc Skriver-Bayer, HPC & eMobility Manager i Q8 Danmark.

Landsdækkende udrulning af ladere starter i efteråret – også til private
Når tre Q8 servicestationer i hovedstadsområdet får lynladere til elbiler i efteråret, er det første skridt i Q8’s landsdækkende udrulning af nye lynladere. I 2022 bliver netværket udvidet med minimum 20 stationer.

Udover et landsdækkende netværk af offentligt tilgængelige lynladere på servicestationerne, lancerer Q8 også en løsning til hjemmeladning til private og erhverv uden abonnement, der skal gøre det enkelt at lade – uanset om man er hjemme, på job eller på farten.

Arbejdet med at styrke ladeinfrastrukturen er en del af Q8 og OKQ8 Scandinavias strategiske målsætning om, at alle deres aktiviteter samt de produkter, de sælger, samlet set skal være klimaneutrale i 2045.

Fakta

• Fra start vil betalingsterminalerne acceptere Dankort, Visakort og Mastercard (EMV-kort) – og erhvervskunder hos Q8 kan bestille et brændstofkort, som kan bruges ved ladestanderen.
  • Forventningen er, at Q8 i løbet af første halvår 2022 kan tilbyde betaling ved lynladeren med alle Q8-kort.
  • Danske Q8 og svenske OKQ8 har en fælles målsætning om at etablere minimum 400 stationer og 1.100 ladepunkter med lynladere på tværs af de to lande frem mod 2026 i samarbejde.
  • Hver lynlader får to ladepunkter og kan kun bruges af elbiler, fordi hybridbiler kræver et særligt stik.
  • Lynladernes effekt kommer til at ligge på 150 kW, hvilket er væsentligt højere end de nuværende knap 50 kW på en almindelig hurtiglader. Det betyder, at en fuld opladning kan gøres på ca. en tredjedel af tiden ved en lynlader, alt afhængig af bilens og batteriets kapacitet.
  • Q8’s stationer på Ørestads Boulevard og Tagensvej i København, samt på Dynamovej i Herlev bliver de første Q8-stationer med lynladere.
  • I 2022 udvider Q8 netværket af lynladere med minimum 20 stationer.

For mere info, kontakt venligst:

Marie Sheye Lund, Kommunikationschef, Q8, Tlf: 42 12 64 19, mail: presse@Q8.dk

Den foretrukne muliggører for bæredygtig bevægelse

OKQ8 Scandinavia består af OK-Q8 AB i Sverige og Q8 Danmark A/S i Danmark. Vi er omkring 5 000 engagerede og serviceorienterede medarbejdere i alt, der arbejder aktivt for at fremme udviklingen af mere klima- og miljøvenlige brændstoffer, services og produkter, at mindske uligheden og at bidrage til bæredygtige byer og samfund. Med cirka 1 000 servicestationer samt et stort udvalg af bilprodukter og mad til farten stiler vi efter at være den fortrukne muliggører for bæredygtig bevægelse – både nu og fremover. Besøg os på Q8.dk.

Marie Sheye Lund

Pressekontakt Kommunikationschef 20978707

Velkommen til Q8 Danmark A/S!

Q8 er et brændstof- og energiselskab og en detailhandelskæde, der er drevet af engagement for vores kunder, medarbejdere, ejere og omverden. Vi ønsker at blive "den foretrukne muliggører for bæredygtig bevægelse” og arbejder kontinuerligt med bæredygtige løsninger.

Q8 er en del af OKQ8 Scandinavia.

Q8 Danmark A/S og OK-Q8 AB i Sverige blev i 2012 slået sammen til ét skandinavisk selskab; OKQ8 Scandinavia. Vi arbejder under to forskellige varemærker, men med en fælles organisation, vision og værdier. Virksomheden ejes af OK ekonomisk förening og Kuwait Petroleum International, som ejer 50 % hver.

Q8 Danmark A/S

Arne Jacobsens Allé 17