Flere end 70 butikker er blevet ZERObutik i 2024

Flere end 70 butikker er blevet ZERObutik i 2024

Sønderborgområdets mange butikker har siden 2008 haft muligheden for at sætte et rundt ZERObutik klistermærke på døren, som bevis på, at de gør en indsats for at reducere deres CO2 aftryk. Fra i år skal butikkerne forny deres ansøgning hvert år, og det har flere end 70 butikker gjort indtil nu.

Siden efteråret har 2260 m2 solceller på Shoppingcentret Borgens tag sørget for, at ca. 25% af strømforbruget i centret er grønt. Sammen med blandt andet LED belysning og varmestyring har solcellerne været med til at sikre de 38 forretninger det grønne ZERObutik diplom for 2024.

- I Borgen Shopping har vi lige fra de første tanker om etableringen været optaget af at energioptimere. Dette er sket både i forbindelse med etableringen og i en løbende proces siden. Vi deler fuldt ud ProjectZero tanken om at blive CO2 neutral i 2029 og arbejder frem imod dette mål, bl.a. ved det seneste store tiltag med etablering af solceller på vores tagflader, siger Flemming Enghave, der er centermanager i Borgen.

Borgens butikker er ikke de eneste, der gør en indsats for klimaet og for, at Sønderborgområdet når sit mål om, at være CO2-neutral i 2029. Siden ProjectZero begyndte med at uddele diplomerne tilbage i 2008, er cirka 185 forskellige butikker i hele kommunen blevet udnævnt til ZeroButik. Flere end 70 har alene i år enten ansøgt eller genansøgt om titlen. Som noget nyt skal butikkerne nemlig ansøge hvert år.

- Vi oplever, at der er mange butikker, der er blevet ZERObutik for nogle år siden, som faktisk har lavet en del grønne tiltage siden. Dermed kan de opnå flere point, end der står på det mærke, de allerede har siddende. Derfor opfordrer vi nu til at søge hvert år, og vi er rigtig glade for, at så mange butikker allerede har taget det til sig, siger Malene Lemann, kommunikationschef i ProjectZero.

Målet om at være CO2-neutral i 2029 omfatter al den energi, der bruges og produceres i kommunen. Derfor har den energi, hver eneste borger, butik og virksomhed bruger til fx varme, belysning og kørsel, betydning for at nå målet.

Om ZERObutik

Alle forretninger i Sønderborg Kommune kan søge om at blive ZERObutik. De skal blot udfylde et ansøgningsskema, hvor de svarer på, hvilke forskellige energibesparende eller på anden måde grønne tiltag, de har i deres butik. Det er for eksempel belysning, varmekilde, energistyring og brug af vedvarende energi.
Der er seks niveauer af ZERObutik. Grøn gives til butikker med flest energibesparende tiltag. Dernæst kommer guld, sølv, bronze og hvid.

Læs mere på zerobutik.dk

Malene Lemann