Persontransporten i Sønderborg Kommune skal være mere grøn

Persontransporten i Sønderborg Kommune skal være mere grøn

Natur-, Klima- og Miljøudvalget sætter flere indsatser i gang for at gøre persontransport i Sønderborg Kommune mere grøn, skriver Sønderborg Kommune i en pressemeddelese. Det skal ske gennem projekter indenfor omstilling til elbiler samt fremme af cyklisme, samkørsel og kollektiv trafik.

Der skal mere fremdrift på den grønne omstilling af persontransport i Sønderborg Kommune, har Natur-, Klima- og Miljøudvalget besluttet. Derfor har politikerne godkendt en opdatering af Handleplan for grøn omstilling af persontransport. I marts 2022 godkendte Natur-, Klima- og Miljøudvalget den oprindelige handleplan, der beskriver, hvilke aktiviteter, der skal sikre, at Sønderborg Kommune sænker udledningen fra persontransport frem mod 2029.

Med opdateringen af handleplanen sættes der fokus på indsatserne på følgende to områder: Fremme af bæredygtig mobilitet samt omstilling til elbiler.

Inden for bæredygtig mobilitet handler indsatserne blandt andet om at fremme cyklisme ved at intensivere samarbejdet med interessenterne og ved afvikling af cykelkampagner. Dertil kommer etablering af cykelstier, plan for cykelparkering og ladeinfrastruktur til elcykler. Samt flere delebilsordninger, herunder optimale placeringer for delebiler og flere aftaler med delebilsudbydere.

Det glæder formanden for Natur-, Klima- og Miljøudvalget, Asger Romme Andersen.

- Vi er langt med den gamle handleplan. Derfor er jeg glad for, at vi med den opdaterede handleplan kan sætte meget mere fokus på indsatser rettet mod cyklisme, kollektiv transport og samkørsel. Vi skal se på, hvad vi kan gøre for at flere vælger at bruge cyklen som transportmiddel samt ved at flere kører sammen – enten i busserne eller ved samkørsel. Det samme gælder for delebiler, for det vil bidrage til at bremse de sidste mange års udvidelse af antallet af biler i Sønderborg-området. Alt sammen bidrager det til en lavere udledning af CO2, siger han.

Siden handleplanens godkendelse i 2022 er flere af de beskrevne handlinger gennemført. Fx er der blevet udarbejdet en strategi for udrulning af ladeinfrastruktur i Sønderborg Kommune, og der blev indgået aftale med to udbydere om etableringen af ladestandere. Det betød, at der i begyndelsen af 2024 blev opsat 56 nye ladestandere i hele kommunen. Desuden er samkørsel blevet implementeret som en del af det kollektive transportnet gennem en app, hvor man kan koordinere samkørsel.

Det er Daniel Staugaard, næstformand i Natur-, Klima- og Miljøudvalget, tilfreds med, men han er også tilfreds med, at der nu sættes gang i næste etape.

- Det er rigtig glædeligt, at omstillingen til elbiler går så stærkt i Sønderborg-området, som den har gjort se seneste par år – især det seneste år. Det viser, at vores indsats med at tale grøn omstilling sammen med vores indsatser med bedre ladeinfrastruktur, virker. Nu skal vi tage næste skridt, og jeg er glad for, at vi nu laver flere indsatser for at hjælpe med information for omstilling til elbilisme over for borgere og virksomheder. Og så skal vi have speedet op på omstillingen af kommunens bilpark, mener han.

Fakta:
Byrådet godkendte den 22. december 2021 ProjectZeros Masterplan2029, der beskriver, hvordan målet om CO2-neutralitet i Sønderborg Kommune nås med udgangen af 2029. Masterplan2029 er konkretiseret gennem specifikke handleplaner for 15 hotspots, hvoraf Sønderborg Kommune varetager rollen som ejer for indsatsområdet for persontransport. Natur-, Klima- og Miljøudvalget godkendte den 2. marts 2022 Handleplan for grøn omstilling af persontransport.