​Social ansvarlighed på skoleskemaet

I dag bliver 9.z på Bogø Kostskole kåret som vindere af Børnehjælpsdagens landdækkende kampagne ”Ungdomsværn”. Klassen har indsamlet 29.250 kr. til anbragte børn i Danmark.

"Ungdomsværn" er en kampagne, som er målrettet elever på 7.-10. klassetrin. Kampagnen sætter social ansvarlighed, iværksætteri og projektstyring på skoleskemaet. I efteråret har 25 klasser derfor været omdannet til sociale iværksættervirksomheder, der samler penge ind og fører kampagne for Børnehjælpsdagen.

Formand for Danmarks Privatskoleforening, Kurt Ernst, siger om nyheden: ”Tillykke med prisen! Min største beundringsfulde hilsen til de børn, unge og voksne, der har bidraget til, at I vandt. Vi er glade for, at vi som skoleform - i praksis, i ord og gerning – er med til at løfte det sociale ansvar. Bogø Kostskole er i sig selv et væsentligt eksempel på en privatskole med kostafdeling, der netop løfter en særlig opgave i forhold til børn og unge, som af mange forskellige grunde ikke kan bo hjemme”.

Kåringen af 9.z festligholdes ved et arrangement på Bogø Kostskole i dag.

Der vil blive holdt taler af bl.a. skolens leder, Jørn Søllingvrå, Ina Thorndal – direktør for Børnehjælpsdagen og Tanja Hall – fra Fremtidsfabrikken. Desuden vil der være videohilsen fra Socialminister Manu Sareen, Sanne Juliussen, forstander på akutinstitutionen Bülowsvej Frederiksberg og fra Felix Schmidt, der er Børnehjælpsdagens ambassadør.

Læs mere om kostskolerne

Bogø Kostskole

Børnehjælpsdagen

Kampagnen Ungdomsværn

• anbragte børn
  • ungdomsværn
  • børnehjælpsdagen
  • udsatte børn og unge
  • socialt ansvar
  • kostskoler
  • forældre

Danmarks Privatskoleforening har til formål at varetage medlemsskolernes faglige, økonomiske, juridiske og pædagogiske interesser, samt varetage skolernes overordnede politiske interesser, herunder arbejde for at sikre skolernes betydende placering i det samlede skolebillede. Foreningen skal arbejde for bevarelse af forældrenes ret til et frit skolevalg, uanset deres økonomiske formåen.

Frit skolevalg - en måde at forankre demokrati og social samhørighed i Europa

Formand for Danmarks Privatskoleforening, Kurt Ernst, deltog i møde i EU-Parlamentet som en af 27 repræsentanter for europæiske organisationer, der arbejder for frie skoler og uddannelsesformer. EU-Parlamentet blev opfordret til at til at fremme det frie skolevalg i hele den europæiske union. Frie skoler er løftestænger i forankringen af demokrati og styrkelsen af den sociale samhørighed.