Skummadras

Sådan vælger du den rigtige madras

Vores søvn er rigtig vigtig for, at vi kan fungere i hverdagen, og derfor er det fuldstændig essentielt, at vi har en god søvnkomfort i løbet af natten. For at have det, er det vigtigt, at du har en god madras, som passer dig og din krop. På den måde vil du vågne frisk og udhvilet. Men hvordan finder man den helt rigtige madras? Der findes et hav af forskellige typer madrasser, og derfor er der også flere aspekter, der skal overvejes, når man står og skal have ny madras. Læs med her og find ud af, hvordan du får valgt den helt rigtige madras, så du kan få den bedst mulige søvnkomfort.

Blød eller hård madras

En af de ting, som du skal overveje, når du er på jagt efter en ny madras er, om den skal være hård eller blød. Hvad der er det rigtige til din krop afhænger af flere faktorer, herunder vægt, kropsform, foretrukne sovestilling og højde.

Forskellige typer af madrasser

Der findes rigtige mange forskellige typer af madrasser, og det er en rigtig god ide, at du prøver forskellige madrasser, så du finder ud af, hvilken type madras du foretrækker.

Der findes blandt andet:

• Skummadrasser
  • Boxmadrasser
  • Rulle-topmadrasser

En skummadras giver som udgangspunkt rigtig god støtte til kroppen, og det er især en god madras til dig, hvis du oplever problemer med ryggen. Boxmadrasser findes med forskellig støtte, og den kan fås i forskellige størrelser. Derfor er det fleksibel løsning, og det er samtidig også en god løsning til dig, hvis du får det varmt om natten, da der er god luftgennemstrømning i en boxmadras.

Er du i tvivl om hvorvidt en skum- eller boxmadras er den rigtige løsning for dig, kan du søge hjælp hos en fagmand, som kan hjælpe dig med at finde den madras, der passer bedst til dig.

Lad din krop vænne sig til den nye madras

Når du har købt ny madras, hvad end den er lavet af skum eller andet materiale, er det vigtigt at huske på, at kroppen skal have tid til at vænne sig til den nye madras. Hav tålmodighed og giv madrassen tid inden, du dømmer om den er god eller dårlig for dig og din søvnkomfort.