Kostskole og kostgymnasium som alternativ til almindeligt gymnasium

Plads til selvstændighed på Rønde Gymnasiums kostskole

Kostskolen Rønde Gymnasium

For dig, der ønsker at have mere indflydelse på din egen hverdag, eller for dig, der er nødt til at rejse langt for at komme i gymnasiet, er Rønde Gymnasiums kostskole helt perfekt! Der kan være flere grunde til at vælge at tage på kostgymnasium. Nogle elever gør det for lysten til at være mere selvstændig og tidligt prøve at bo selv, og andre fordi de bor steder, hvor et gymnasie ikke er let tilgængeligt. På kostskolen i Rønde får eleverne opfyldt deres ønske om selvstændighed, samt deres behov om kost, logi og ikke mindst deres behov om en fællesskabsfølelse.

Rønde Gymnasium, der ligger på det sydlige Djursland, tilbyder unge gymnasieelever muligheden for at bo på kostskole under deres gymnasietid. Kostgymnasiet har plads til 70 elever og byder på en velstruktureret hverdag, hvor eleverne samtidigt har stor indflydelse på deres daglige liv.

Frihed under ansvar

Kostskolen er en del af Rønde Gymnasium, der i alt har plads til 300 elever, og mange af kostskolens værelser ligger endda også i de samme bygninger, hvor skoleundervisningen foregår. Eleverne har hver deres værelse, de selv har ansvar for og selv råder over, skulle de have brug for at være alene på værelset. Eleverne skal selv gøre rent på sine værelser, mens skolens personale sørger for rengøringen på kostskolens fællesarealer. Der bliver stillet krav til eleverne i forhold til rengøring og spisetider, men disse er sat med stor tillid og plads til, at eleverne også kan agere selvstændigt i en fleksibel hverdag.

Med sine mange fællesområder byder kostskolen på meget mere end skolebygninger og lektieområder. Der lægges stor vægt på, at eleverne har et hyggeligt hjem, de kan færdes i, hvorfor der både er en stor dagligstue med spil, tv og hyggekroge tilgængelige, samt adgang til musiklokaler, gymnastiksal og træningsrum mm., som gymnasiet selv råder over. Kostskolen giver her gode rammer, der vil opfordre til tætte fællesskaber eleverne imellem.

Der vil altid være personale til stede på kostskolen, så eleverne altid har mulighed for at komme i kontakt med en voksen. Kostskolens personale består af gymnasielærere, der også underviser på gymnasiet. Dertil er der tilknyttet både køkkenpersonale og pedeller til kostskolen, og de sørger alle hver dag for at skabe en god hverdag for kostskoleeleverne.

Skolestart for en kostelev

På Rønde Gymnasiums kostskole lægges der stor vægt på, at alle kostelever er godt med i fællesskabet, uanset hvor længe de har boet der, og det er derfor heller ikke nødvendigt at bo på kostskolen fra gymnasiets start. Kostskolen prioriterer at have plads til masser af sociale arrangementer og ryste-sammen-aftener i starten af skoleåret for at sørge for en god stemning eleverne imellem.

På sommerens indflytningsdag, ikke længe inden skolestart, bliver de nye elever taget godt imod af rektor og kostskolelærerne, hvorefter alle kostskoleeleverne, nye som gamle, mødes. Nye kostskoleelever bliver tilknyttet hver deres kostskolementor, en erfaren kostskoleelev, der vil hjælpe den nye elev ind i hverdagen til en god skolestart.