Musik og Teaterhøjskolen i Toftlund

Overvejer du at tage på højskole?

Interesserer du dig for musik og teater, og overvejer du at starte på højskole, er Musik og Teaterhøjskolen et oplagt valg. På Musik og Teaterhøjskolen har du mulighed for at udfolde dine kreative evner i et bredt favnende og forpligtende fælleskab.

På højskolen er der tre forskellige linjer, som er:

• Musik
  • Musikproduktion
  • Scenekunst

Uanset hvilken linje, du vælger, vil du have fællestimer med personer fra de resterende linjer, og alle tre linjer bygger desuden også på samme fælles grundsten.

Musiklinjen

På musiklinjen på Musik og Teaterhøjskolen er der plads til at fordybe sig i musikkens hemmeligheder. Du vil igennem højskoleopholdet få forståelse for samarbejdet mellem de forskellige instrumenter og deres muligheder. Derudover får du rig mulighed for at udvikle dine egne musikalske evner - hvad end det er dit instrument eller din stemme. På musiklinjen skal du vælge mellem sanglinjen og instrumentlinjen, som også vil have betydning for, hvilken retning dit ophold vil pege i, og hvad der vil være fokus i den musikundervisning, du får undervejs i opholdet.

Musikproduktion

På musikproduktionslinjen vil du få mulighed for at skabe din egen lyd. Du vil få indsigt i og overblik over de tekniske og kreative muligheder, der er for en moderne producer. På musikproduktionslinjen har du mulighed for at vælge mellem lydproduktion, elektronisk musik samt sangskrivning og produktion, så du kan vælge den vej inden for musikproduktion, der passer bedst til dig.

Scenekunst

Når du vælger scenekunst på Musik og Teaterhøjskolen, skal du som det første vælge mellem teater eller ny-cirkus. På et semester med teater vil du lære skuespillerens ydre teknik, hvor der vil være fokus på udviklingen af kroppen, stemmen og sanseapparater. Derudover vil der også være monologarbejde, hvorigennem du kan få styrket din bevidsthed omkring alt det, som din stemme kan. Ny-cirkus er en mere alternativ cirkusform, som blander både fysisk formåen og kunst. Det er en selvstændig scenekunstform, og den udvikler konstant sig selv, idet der hele tiden søges efter nye muligheder. En del af timerne vil foregå sammen - uanset om du har teater eller ny-cirkus, og sammen vil I komme til at opleve scenekunstens magi.

Enestående fællesskab

På Musik og Teaterhøjskolen vil du møde et enestående fælleskab, hvor der er plads til alle. I løbet af opholdet vil du få en gruppe mennesker helt tæt ind på livet, og det er højt sandsynligt mennesker, som du vil kende resten af dit liv. I fællesskabet er der plads til udvikling - både social og personlig udvikling, men også udvikling af dine kreative evner undervejs i opholdet.

Overvejer du at være elev på Musik og Teaterhøjskolen?

Har du lyst til at tage et højskoleophold, hvor du kan udvikle dig både personligt og fagligt? Du kan tilmelde dig på hjemmesiden, men forud for tilmelding anbefales det, at du tager et smut forbi højskolen, hvor du kan se den og få en fornemmelse for, om skolen er det rigtige valg for dig. Har du spørgsmål eller ønsker du at vide mere, kan du ringe til Musik og Teaterhøjskolen på tlf.: + 45 74 83 01 04 eller sende en mail på kontor@musikogteater.dk.