Mentorordninger i København, på Sjælland og Bornholm tilbydes

Mentorordninger kan gøre en forskel for unge

For unge, hvor gode og støttende voksne er en mangelvare, kan mange dele af livet pludselig blive svært. Det kan blive svært at stå op om morgenen lige såvel som at huske på at komme hjem og i seng i god tid på hverdagsaftener. Det kan være svært at passe sin skole og helt generelt svært at finde sin plads i verden. For at hjælpe netop denne type af ofte udsatte unge mennesker er det en god hjælp og støtte at benytte en mentorordning.

Base2 er én af disse mentorordninger, der beskæftiger sig med og hjælper unge, der på den ene eller anden måde er endt uden for deres rette vej. Gennem Base2’s mentorordning får den unge hjælpe til at håndtere de problemer, vedkommende nu engang er endt i. For mange af de unge i mentorordningen er det centralt at lære at tage mere ansvar for eget liv, egne handlinger og egen udvikling, så der både er evner og plads til at stå på egne ben og frarive sig tidligere destruktive adfærdsmønstre.

Mentor og rollemodel

Base2 samarbejder med alle kommuner på Sjælland og Bornholm og har derfor også mentorer, der fungerer i samme områder. Mentoren fungerer som en støttende kontaktperson for den unge gennem livets svære valg. Ofte har den unge allerede truffet mange dårlige valg tidligere i livet, og disse kommer ofte med konsekvenser, der skal håndteres. Mange har eller har tidligere haft problemer med stoffer, alkohol, vold eller kriminalitet, og netop derfor tilbyder Base2 også en mentorordning for straffedømte unge.

Mentorordning for unge straffedømte

Base2 tilbyder desuden også en mentorordning for unge straffedømte, og denne starter allerede mens den unge afsoner sin dom. På den måde kan mentoren agere positiv rollemodel og vise sig som en lys mulighed på den anden side af fængselsopholdet.